Kulturspegeln

Henry Heerup – folklig, fantasifull, fabulerande fattigpojke

Ishøj: Många har, när de besökt Louisiana, stannat till, betraktat, dragit på smilbandet och myst vid anblicken av de många små gulliga och finurliga stenskulpturerna i parken strax utanför de stora fönstren i gångarna.

Upphovsmannen är konstnären, Henry Heerup (1907-93). Han växte upp på Nørrebro i Köpenhamn, som i början av 1900-talet var en utpräglad arbetarstadsdel. Numera är den kanske mest känd som den del av staden, där det demonstreras vilt och våldsamt i samband med större politiska händelser.

Han började som litograf och stenhuggare, men utbildade sig sedan på Konstakademien och hade sin första separatutställning 1929. I starka färger och med vardagen och naturen som inspirationskällor talar han genom sina konstverk direkt till oss om livets stora frågor, alltid mot bakgrund av naturen som livgivande urkraft. Hans till synes fridsamma gestaltningar har emellertid också en allvarlig sida med livet, döden och kärleken som genomgående motiv.

Hela våren kan man njuta av hans oemotståndliga, fabulerande berättelser om livets glädjeämnen och sorger i mer än 140 målningar, sten- och skrotskulpturer.

”Tro, håb og kærlighed”, 1 februari till 9 juni 2003 på Arken, Ishøj (Pendeltåg från Köpenhamn C, 15 min).

Bild: ”Sindbillede”, 1942. Foto Arken

Föreningen Färg och Form

Uppsala: Det var Uppsalabon Bror Hjort som 1934 tillsammans med Sven X-et Erixson och Albin Amelin tog initiativ till föreningen Färg och Form, en ekonomisk förening vars vinster oavkortat skulle gå till konstnärerna.

De startade ett galleri på Sturegatan i Stockholm och orsakade med sin första utställning en rejäl skandal genom att visa nakna, omfamnande par i en ny, folklig och grovhuggen stil. Utställningen polisanmäldes, och folk strömmade till – för att se de tomma socklarna! Det var 30-talet. Idag har vi tack och lov en annan syn på dessa konstnärers färgrika, mustiga och folkligt naiva alster, som gläder oss på många offentliga platser i landet.

I samarbete med Moderna museet visar Bror Hjorths Hus i Uppsala drygt 30 verk av de konstnärer som var med vid grundandet av föreningen. Samtidigt passar man på att fira 25-årsjubileet av huset som publikt konstnärsmuseum.

Moderna Museet c/o Bror Hjorts Hus i Uppsala, 28 februari till 21 april 2003.

Bild: Bror Hjorts ”Kärleksgrupp”, 1932. Foto Moderna museet

Pippi-illustratör

Stockholm: Astrid Lindgrens Pippi Långstrump finns och har funnits i många olika skepnader, både på teatern, i bild och på tecknad film – men ingen tolkning kan mäta sig med den ursprungliga av Ingrid Vang Nyman, denna otroligt kreativa och egensinniga konstnär, som vågade bryta nya vägar och med sina teckningar föra berättelserna långt bortom den sörgårdsidyll som vanligtvis kännetecknade barnböcker.

Ingrid Vang Nyman blev tyvärr bara 43 år gammal, men hann ändå med en omfattande produktion. Förutom de klassiska illustrationerna till Astrid Lindgrens böcker står hon bakom en mängd andra författares verk och har även lämnat efter sig en rad verk i olja, akvarell och andra tekniker, som för första gången i Sverige visas på Kungliga Biblioteket denna vår.

”Ingrid Vang Nyman – vem är det?” på Kungl. Biblioteket fram till påsken 2003.

Bild: Troligen den mest kända flickan i världen, Pippi Långstrump, som Ingrid Vang Nyman såg henne.

Ett helt liv med kameran

Stockholm: För trogna läsare av Kulturens Värld är Georg Oddner en gammal god vän. Hans bilder har prytt åtminstone någon artikel praktiskt taget varje år sedan första numret 1985. I vår kommer dessutom en film om Georg Oddners bildvärld av Jan Troell.

På Magasin 3 kan man följa hans fotografiska karriär från slutet av 1950-talet, då han bytte jazztrummorna mot kameran, ända till dagens verksamhet. Han spänner över ett mycket brett register, från modefotografier, pressbilder och reseskildringar till stilleben. Han har rest över hela världen och dokumenterat sina intryck. Särskilt porträttbilderna visar hans förmåga att få fram en otrolig närvaro. Han fångar den avbildades blick i just det ögonblicket då intensiteten är som störst.

I utställningen finns ett litet kabinett där väggarna klätts med kontaktkartor, testremsor, närbilder av händer, studier av huvudbonader, porträtt av betydande svenskar och professionella mannekänger – ofärdigt, obearbetat material från Georg Oddners privata arkiv, som får besökarna att stanna till, var och en, inför just de bilder som väcker intresse och associationer till händelser man trott sig glömma.

”Georg Oddner” på Magasin 3 till 23 mars 2003.

Bild: Visst är det Anita Ekberg, miss Sverige 1951, som Georg Oddner fotograferat hemma hos mamma i Malmö 1955.

Ny permanent utställning

Köpenhamn: Hela det tjugonde århundradets klassiker i fråga om design och konsthantverk har samlats på Kunstindustrimuseet. Syftet är att visa de stora visioner som har legat till grund för utvecklingen av design både i Norden och internationellt.

Här har man velat sätta fenomenet design i relation till epokens samhällsutveckling, som dels dominerades av acceleration, snuttifiering och fart, dels av långsamheten och behovet av att dämpa hastigheten. Det senare blir tydligt i möbelsnickarnas, glasmästarnas, keramikernas och textilkonstnärernas tidskrävande arbeten. I början av 1900-talet hade formgivarna en dröm om en ny och bättre värld, på 1940-talet blev funktionalismen en sorts socialt verktyg och under 90-talets globalisering handlade visionerna om ekologi och återbruk.

På en ”tema-vägg” sätter man de utställda föremålen i förbindelse med den epok, då de skapades, och här finns exempel på respektive epoks arkitektur, heminredning och citat som sammantaget får oss att minnas och förstå samtiden.

Den permanenta utställningen ”Utopi och verklighet” på Kunstindustrimuseet.

Bild: Poul Henningsen skapade inte enbart de klassiska PH-armaturerna – här ses också hans flygel med läderklädsel från 1931. Foto Pernille Klemp

Fint besök i Sydsverige

Malmö: Moderna museet fortsätter sin landsomfattande turné. Nu har turen kommit till Malmö Konsthall, som med sitt jämna ljus och oändliga möjligheter till nya rumsligheter, anses vara en av Skandinaviens bästa utställningslokaler.

Omkring 100 verk ur Moderna museets rika samlingar har hittat vägen till södra Sverige och kommer för första gången att visas för publiken här. Björn Springfeldt, som varit chef både på Moderna och Malmö Konsthall har gjort urvalet – inte bara med tanke på egna preferenser utan också på hur verken passar i Konsthallens fantastiska arkitektur. Det blir både gamla bekanta och nya, unga samtidskonstnärer som möter besökarna denna vår i Malmö.

Moderna museet c/o Malmö Konsthall 8 februari till 4 maj 2003.

Bild: ”Ma gouvernante”, 1936 av Meret Oppehheim. Foto Moderna museet

91-årig kultfigur

Humlebæk: Verk från ett snart 100-årigt liv, gränsöverskridande, i en mängd olika material, från surrealismen till våra dagar, från målningar, teckningar, grafik, installationer och till – framför allt – skulpturer har gjort Louise Bourgeois till en av den moderna konstens främsta pionjärer.

Louise Bourgeois föddes i Paris på fel dag och med fel kön. Läkaren var förargad över att bli störd på Julafton och pappa över att det inte blev en pojke. Men hon ärvde hans temperament och ville bli som honom och förverkliga hans drömmar. Hon skämdes över att vara flicka och försökte behaga bägge föräldrarna. Detta var emellertid inte så lätt med tanke på faderns minst sagt utsvävande liv och moderns stillatigande accepterande av alla älskarinnor – till och med en länge pågående affär med familjens 18-åriga engelska au-pair-flicka.

Hennes verk är djupt rotade i uppväxtmiljön och anses av många ha en stark erotisk utstrålning, som associerar till män och sexualitet. Ett exempel är det hudfärgade manliga könsorganet i latex, ”Filette”, men själv upplever hon det inte så, utan är enbart intresserad av kroppen som sådan. I själva verket är ”Filette” ett självporträtt. Ordet betyder ”liten flicka” och för Bourgeois är det synonymt med ”Lilla Louise”.

I hennes alster finns ingen sammanblandning av manligt och kvinnligt. Hon är mera intresserad av de känslor som ligger till grund för den sexuella identiteten: frustration, ilska, svartsjuka och förtvivlan – alla är vi sårbara.

”Louise Bourgeois” på Louisiana 14 februari till 22 juni 2003.

Bild: Naturstudie, 1984-95. Foto Louisiana

Här görs synålar till hela världen

Saint-Supice-sur-Risle: Ingen vet vem som hittade på synålen eller när den först togs i bruk. På åtskilliga museer världen över kan man se synålar i järn, brons, sten och ben, och vissa från Egypten har daterats till år 2000 f.Kr., men de kan ha funnits även tidigare. Först en bit in på 1300-talet fann man synålar i polerat stål i Tyskland och i England i mitten av 1500-talet.

I Frankrike började man tillverka synålar i närheten av staden L’Aigle i Normandiet, där marken var rik på järn. Sy- och knappnålsmakare flyttade successivt in i dalen och livet växlade med upp- och nedgång för industrin. På 1700-talet började konsumenterna att föredra de engelska nålarna – den franska produktionen hade ännu långt att gå innan nålarna fick samma kvalitet som de engelska. Men i 1765 grundades den första fabriken med franskt polerat stål efter brittiskt mönster. Man skaffade engelska nål-arbetare, köpte engelska maskiner och kallade t o m produkten för ”aiguilles anglaises”, engelska synålar. Exporten ökade, och bl a Tyskland översvämmades av ”engelska” synålar ”Made in France”, och de tyska fabrikerna följde efter genom att framställa egna, så kallade ”engelska synålar”.

1872 startade leksaksfabrikanten Benjamin Bohin en fabrik i Saint-Sulpice-sur-Risle och dristade sig till att ha ett franskt firmanamn på sina askar. Men tyvärr litade konsumenterna inte på en produkt som inte var ”engelsk”, så först när hans son hade arbetat i engelska och tyska fabriker och fick överta verksamheten kunde man konkurrera med de övriga fabrikaten. Vid Världsutställningen i Paris 1889 fick de första pris – ett nog så gott bevis på deras formidabla framgång.

Idag är Bohins den enda synålsfabriken i Frankrike med cirka 50 personer anställda. Synålarna exporteras till över 40 länder och fabriken är den näst största i världen.

Den som har vägarna förbi är välkommen att boka tid på den lokala turistbyrån för en rundtur på fabriken.

Bild: Synålarnas kvalitet kontrolleras manuellt innan de sorteras efter längd. Foto Allen Meaulle/Gamma

Konst på nätet

Ingenstans och överallt: Hösten 2002 öppnades ”Xpose”, Skandinaviens första internetgalleri för fotografisk konst, så nu kan man sitta hemma vid datorn och både titta på och köpa originalfotografier från ett flertal av Sveriges ledande fotografer. Planer finns på att komplettera listan med finska, norska och danska fotografer.

Flera av de framstående fotografer som under åren har medverkat i Kulturens Värld finns med, exempelvis Hans Gedda, Hans Hammarsköld och Åke E:son Lindman. Samtliga är representerade på både svenska och utländska konstmuseer.

www.xpo.se

Bild: Foto Björn Keller

Fantastiska färger och former under våra fötter

Stockholm: Ädla stenar, tandkräm, bilar och Falu rödfärg – vad har de gemensamt? Jo, allt består delvis av material från mineralriket.

Naturhistoriska riksmuseet har slagit upp portarna för en ny basutställning med långväga meteoriter, gnistrande ädelstenar och mineral i alla regnbågens färger. Här kan man njuta av hundratals kristaller i alla möjliga – och ibland omöjliga – former som naturen skapat. Och även få en del aha-upplevelser, när man upptäcker att mycket av det som vi tar för givet idag, t ex den moderna elektroniken och informationsteknologin, inte skulle ha existerat om vi inte lärt oss att utvinna kisel ur kvarts.

Naturhistoriska riksmuseet visar ”Skatter från jordens inre” i ny basutställning.

Bild: Så här vacker är den obearbetade ametisten. Foto Anders Rising

Linné i Tyskland

Rostock: Vart tionde år arrangeras en världsutställning för trädgård och 2003 står Rostock som värd. Ett 20-tal länder är anmälda med egna trädgårdsanläggningar och under hela säsongen förnyas utställningen var tionde dag. Här finns också lekplatser, restauranger, scener för konserter och föredrag och en stor nybyggd utställningshall med konferensanläggning som har förvandlat ett vildvuxet ödeland vid havet till en park- och trädgårdsanläggning av högsta klass.

Sveriges utställningsområde omfattar cirka 400 kvm och ligger bredvid Finlands och nära staden Rostock, centralt vid strandpromenaden, nära både lokalfärjans terminal och en linbanan. Staden trafikeras av båtar från både Trelleborg, Malmö och Köpenhamn.

Naturligtvis spelar en av våra mest kända vetenskapsmän, Carl von Linné, en stor roll i den svenska delen av utställningen. Landskapet kring Råshult, hans barndoms nejder, med ängar och åkrar gestaltas i upphöjda odlingsbäddar och mitt i det hela ligger Linnés kålgård, uppbyggd i fyra kvarter med samma grödor och odlingsmetoder som på 1700-talet.

”IGA 2003” i Rostock 25 april till 12 oktober 2003.

Bild: En praktfull klematis. Foto IGA Rostock 2003/M. Brettman

Grafik, foton och en retrospektiv utställning

Norrköping: Stiftelsen Fokus i Borås äger en stor samling av internationell grafik från sextiotalet och framåt. Från Borås Konstmuseum vandrar nu denna grafik från fyra decennier till Norrköpings Konstmuseum och visas tillsammans med fotografiska verk, bland andra av den svenske fotografen Hasse Persson.

Grafikutställningen omfattar bland annat alster från de engelska och amerikanska popkonstnärerna David Hockney, Richard Hamilton, Robert Rauschenberg (han med geten på Moderna museet), Andy Warhol och Roy Lichtenstein.
Omedelbart därefter kommer så den första stora presentationen av Barbro Östlihns konstnärskap i en retrospektiv utställning av arkitektoniska målningar från Stockholm, New York och Paris.

”Pinocchio, Jagger, My Marilyn” 26 januari till 23 mars och ”Barbro Östlihn – En retrospektiv” 29 mars till 25 maj på Norrköpings Konstmuseum.

Bild: ”Red Pants 2, 1999, av Jim Dine. Foto Jan Berg

Grekisk mytologi och seriehjältar på ett annorlunda sätt

Helsingfors: När Markus Heikkerö debuterade 1968, endast 17 år gammal, väckte hans starka och utmanande verk förvirring, motvilja eller förtjusning – allt beroende på publikens egna tolkningar. Hans personer och gestaltningar verkade på en och samma gång både främmande och välbekanta. Han målade till exempel människogestalter i form av Musse Pigg och den plattnäbbade Kalle Anka i landskap mättade av fantasifulla, surrealistiska skeenden. Verken provocerade, framför allt på grund av den öppna sexualiteten, och krav på censur skallade.

Han gjorde ett långt uppehåll, då han sysslade med en mängd andra saker: affischer, skivomslag och musik (sångare och trummis) för att sedan studera till grafiker. Inte förrän 1986 började han måla igen och hämtade då inspiration också från den grekiska mytologin.

De tecknade figurerna i Heikkerös målningar är hämtade från både populärkulturen och underground-rörelsen och sättet att framställa dem slår direkt mot kärnan i det borgerliga konsumtionssamhället: penningen, moralen, fosterlandet och familjen.

Kiasma visar ”Popcorn och politik – aktivister i konsten” från 16 februari och våren ut.

Bild: Musse Piggs 40-årsdag, 1968/69. Foto Kiasma

van Gogh x 2

Amsterdam och Otterlo: Den 30 mars 1853 föddes prästsonen Vincent van Gogh i Groot-Zundert utanför Breda i Holland. Han kom, efter flera misslyckanden i olika yrken, bland annat som predikant, att bli en av konsthistoriens mest betydelsefulla kolorister.

2003 är det 150 år sedan han såg dagens ljus och det tänker van Gogh-museet i Amsterdam och Kröller-Müller museet i Otterlo att fira i ett gemensamt projekt med två stora utställningar av både van Goghs egna verk och verk av de efterkrigskonstnärer, som har influerats av van Goghs konst.

På själva födelsedagen, den 30 mars, bjuder museerna på fritt inträde och ordnar under hela utställningsperioden busstransport mellan museerna. Som en gåva under jubileumssåret 2003 får dessutom den, som kommer till utställningarna på sin egen födelsedag, fritt inträde tillsammans med en gäst.

Van Gogh-museet i Amsterdam visar ”Vincent’s” choice 14 februari till 15 juni 2003.
Kröller-Müller-museet i Otterlo visar ”Gogh Modern” 14 februari till 12 oktober 2003.

Bild: Självporträtt, 1888. Foto Van Gogh-museet

Gammalt blir nytt – och större

Eindhoven: Till ytan är Holland ett litet land och har dessutom bra offentliga kommunikationer, så den som lockas av van Gogh-jubileets evenemang kan passa på att ta en sväng till Eindhoven.

Där har man restaurerat och byggt ut Van Abbe-museet, ursprungligen invigd 1936, för över 250 miljoner kronor. Men så har man också fått en yta på 2 425 kvadratmeter som rymmer 2 500 verk, nya studios, multiemedie-bibliotek med 120 000 titlar, auditorium, musei-butik och en magnifik restaurang med en patio längs floden Dommel – som t o m har vidgats så att hela nya byggnaden omgärdas av en sorts insjö mitt i Eindhovens centrum.

Besökarna kan naturligtvis komma hit enbart för att titta på öppningsutställningen med omkring 250 av de viktigaste verken ur museets egna samlingar, men bör samtidigt passa på att studera själva museibyggnaden, klädd i grå lerskiffer med ursprung i Skandinavien.

Van Abbe-museet i Eindhoven visar ”About me” till slutet av augusti 2003.

Bild: Det iögonfallande tornet på Van Abbe-museet är 26 meter högt. Foto Peter Cox

Folket kring Berings sund

Malmö: Från Peter den Stores museum i S:t Petersburg har Malmö museer lyckats få låna en utställning som aldrig tidigare visats utanför Ryssland. Den omfattar en del av det enorma material som polarforskare tagit med sig från sina expeditioner till Arktis, närmare bestämt från området kring Berings sund.

Dansken Vitus Bering, som inträtt som officer i den ryska flottan, utsågs av Peter I att leda en expedition för att undersöka om det fanns en landförbindelse mellan Ryssland och Nordamerika. 1728 fann han det sund som fick hans namn. Hans upptäckt ledde till fortsatta forskningsresor och ryssarna påbörjade en systematisk kartläggning av den sibiriska ishavskusten. Liksom många andra polarfarare, både tidigare och senare, fick han inte tillräckligt med C-vitaminer och omkom på en av sina resor av skjörbjugg.

De föremål, som han och hans företrädare och efterföljare förde med sig hem, tillverkade av tjuktjer, korjaker, aleuter och inuiter, vittnar om en rik kultur i detta bistra, arktiska klimat, där mörkret härskar större delen av året. Syftet med utställningen är att förmedla kunskap om dessa kulturer och hålla dem vid liv.

I Länsherrevåningen på slottet Malmöhus: ”Norrskenets folk” till 2 mars 2003.

Bild: Föremål på utställningen ”Norrskenets folk”. Foto Timo Lehtinen

Galen, elak och farlig

Edinburgh: George Gordon Byron, som 1798, endast tio år gammal, ärvde godset Newstead Abbey och samtidigt blev den sjätte Lord Byron, hade en olycklig barndom. Han hunsades av sin lynniga och våldsamma mor och led under den skotska kalvinismens stränga inflytande. Redan som nittonåring gav han ut sitt första diktverk som, när det sågades av recensenterna, strax följdes av hans första satir.

Han lämnade Storbritannien för Medelhavsländerna där han under åren 1809-1811 skrev de dikter som gjorde honom både berömd och firad i den engelska societeten – den societet som han avskydde. Åter hemma hade han åtskilliga amorösa eskapader, bland annat sägs han vara far till sin halvsysters dotter. När han 1815 gifte sig blev äktenskapet både kortvarigt och stormigt. Han trakasserade sin fru, skilde sig och flyttade återigen söderut 1816 – för att aldrig återkomma.

I Italien skrev han sina mest briljanta verk och hans inflytande i Europa var enormt, inte bara på grund av poesin utan också på grund av den yttre framtoningen: hans drömska, förhäxande blick, ostyriga lockar, fladdrande halsdukar, högdragna min och ett rykte om sig att vara damernas man, vild och okontrollerad. Han blev helt enkelt det manliga idealet, romantikens stora ikon.

Lord Byrons frihetsideal fick honom att ansluta sig till grekernas frihetskrig mot turkarna men han fick en febersjukdom och avled i Grekland 1824, endast 36 år gammal.

I Edinburgh kan man följa hans korta liv genom en utställning av porträtt i olja, kopparstick, bokillustrationer och manus och fördjupa sig i den ”Byron-kult” som har påverkat och fortfarande påverkar konstnärer, författare och musiker.

”Mad, Bad and Dangerous: Lord Byron” på Scottish National Portrait Gallery 14 mars till 26 maj 2003.

Bild: Lord Byron målad av Richard Westall 1813. Foto Scottish National Portrait Gallery

Judiskt liv på kort

Stockholm: På Postmuseum har man sammanställt en utställning med vykort, gratulationskort och påskkort, som visar ett mångfacetterat judiskt liv i Central- och Östeuropa under perioden 1890 till 1940.

De äldsta vykorten är mer än 100 år gamla och många har aldrig förr visats i Sverige. De skildrar människor i vardag och helg och motiven är såväl romantiska som politiska. Och interiörerna från synagogor, olika byggnader, affärer och torg vittnar om det judiska liv som efter Förintelsen är borta för alltid.

”Judiskt liv – vykort från en svunnen tid” på Postmuseum till 31 augusti 2003.

Bild: Nyårshälsning inspirerad av bröderna Wrights flygfärder. Kortet är från Tyskland omkring 1910. Postmuseum

Gratis – och grant

Stockholm: Från början av 1970-talet och i omkring 20 år var Kvarteret Garnisonen hemvist för diverse statliga myndigheter och som sådan sinnebilden för byråkrati. Den som till äventyrs fortfarande hyser sådana tankar kan från och med nu tänka helt om, för Garnisonen har genomgått en total förvandling och inrymmer numera inte bara en mängd olika privata företag med arbetsplatser för drygt 5 000 personer utan också en betydande konstsamling.

Vem som helst kan från en promenad på Östermalm kliva in genom entrén på Karlavägen 100 och själv ta del av denna ambitiösa förvandling av den förra ”byråkratborgen” – och vill man inte gå in, så finns det flera konstverk som kan avnjutas utifrån trottoaren. Helst bör man dock gå in och i receptionen förse sig med en instruktiv folder som guidar besökaren på konstrundan. Och får man mersmak kan man köpa den utförliga boken ”Konsten i kvarteret Garnisonen” som värden, Vasakronan har gett ut.

Många institutioner och privata företag har unika konstsamlingar – dock endast i få fall tillgängliga för allmänheten. Intresset för konst skulle säkerligen öka om dessa skatter kunde nå en större publik genom specialutställningar och guidade visningar.

”Konsten i kvarteret Garnisonen” permanent utställning med gratis inträde.

Bild: ”Broder Vind”, skulpterad av Hertha Hillfon 1998. Foto Vasakronan

En lek med färg

Stockholm: Hur har arkitekten och konstnären Izabela Knochenhauer burit sig år för att få färgerna i sina verk att växla och förändras inför våra ögon? Blir vi lurade av rummet eller av ljuset? Kanske – men det händer faktiskt saker när hon leker och experimenterar med färgerna och får dem att leva ett eget liv.

Izabela Knochenhauer har utgått från den tysk-amerikanske målaren och konstteoretikern Josef Albers lära om färgernas ömsesidiga växelverkan. Mellan 1950 och 1958 var han professor i arkitektur och design vid Yale University och började där experimentera med den kvadratiska formen. Detta resulterade i den kända serien ”Hyllning till kvadraten”, som karakteriseras av skenbart framåtryckande och vikande färgplan inom bildens avgränsning och av sammandragningar och utvidgningar av konturerna på bildytan.

Sveriges Allmänna Konstförening visar ”Albers färglära i skala 1:1” till 16 mars 2003.

Bild: Izabela Knochenhauers färger och former spelar oss ett spratt. Foto SAK

Dammråttans fiende nr 1

Stockholm: Ur Tekniska museets stora samling av dammsugare har man plockat fram 90 olika modeller från de tidigaste med bälgar, som drevs med muskelkraft, till dagens självgående robot.

Hygien är ett begrepp som dyker upp i historien med jämna mellanrum, men under 1800-talets början blev det helt klart att farliga bakterier trivdes utomordentligt bra i damm och smuts. Hygienismen tillsammans med en stark tilltro till det som var modernt och tekniskt banade vid sekelskiftet 1900 väg för nya, hygieniska och rationella nyheter, bland andra dammsugaren. För användarna kändes de första dammsugarna dock knappast som några tekniska vidunder. De vägde drygt tio kilo och var dyra både att köpa och i drift. De anskaffades till pigorna i välbärgade hem och först efter första världskriget gjorde dammsugaren sitt intåg i stor skala i hemmen.

Det finns flera olika fabrikat på utställningen, men en svensk utställning domineras naturligtvis av Elektrolux, som 1912 lanserade en lätt och användbar hushållsdammsugare, som uteslutande såldes genom en nydanande försäljningsmetod: direkt vid dörren av ambitiösa unga män, av vilka flera är avbildade på utställningen – de som senare i livet gjorde karriär inom yrken ljusår från dammsugarförsäljarens.

I utställningen finns också ramp där man kan följa tillverkningen av en dammsugare från första skiss till färdig produkt och jämföra olika modellers sugkraft och ljudvolym.

”Mirakelmaskinen” på Tekniska museet till 31 december 2005.

Bild: Dammsugarbil. Foto Truls Nord

Ägna några timmar åt spriten!

Stockholm: Icke oväntat är det Vin & Sprithistoriska museet som kommer med denna uppmaning, men syftet är inte att besökaren ska hänge sig åt rusdrycker utan istället vidga sin föreställning om begreppet berusning, det eurofiska tillstånd som kan framkallas av droger, religiös extas, passion och extatisk dans och som ofta förutsätter en social gemenskap.

Därför har man bjudit in några konstnärer och i en serie i tre delar, som kommer att pågå ända till januari 2004, låtit dem tolka temat ”Rum för berusning”. Under utställningsåret föreläser dessutom en religionspsykolog, en filosof och konstkritiker samt en psykoanalytiker och alkoholläkare några söndagar under våren.

”Rum för berusning” på Vin & Sprithistoriska Museet. 11 februari till 11 maj ”Full Stop” av Bigert & Bergström, 20 maj till 7 september Henrik Plenge Jacobsen och 16 september till 19 januari 2004 ”Love and devotion”.

Bild: ”Full Stop”. Foto Bigert & Bergströms skiss

Harley-Davidson 100 år

Kolding: På borgen Koldinghus blir det ”julafton” för alla motorcykel-entusiaster, när Harley-Davidson firar sitt 100-årsjubileum. Museet har redan under hösten 2002 inbjudit HD-ägare att låna ut sina bågar till utställningen, som kompletterats med cyklar från den auktoriserade försäljaren i Danmark.

Denna symbol för den amerikanska drömmen om frihet är långt mera än ett fortskaffningsmedel. Cykelns design och inte minst marknadsföringen, bland annat på den vita duken, har onekligen gjort HD’n till en symbol för frihet och en egen, oberoende livsstil.

På utställningen finns givetvis olika modeller, årgångar och motorer, men även personliga berättelser, som vittnar om kärleken till fenomenet Harley-Davidson.

Koldinghus, vid Lilla Bält-brons västra fäste, ”En amerikansk legend. Harley-Davidson – ikon och design genom 100 år” från 22 februari till 9 juni 2003.

Bild: Modellen ”Life Style”. Foto CAPS

Cobra

Newcastle: Den danske målaren Asger Jorn, de belgiska poeterna Christian Dotremont och Joseph Noiret och de holländska målarna Karel Appel, Constant Anton Nieuwenhuys och Corneille slog sig samman 1948 och bildade den internationella konstnärsrörelsen Cobra – Co för Copenhagen, Br för Bryssel och A för Amsterdam. Flera andra konstnärer anslöt sig till gruppen, som hade utställningar tillsammans under de tre år som den höll ihop.

De hade en gemensam grundsyn på konst, opponerade sig mot tidens rationalistiska tänkesätt och försökte komma tillbaka till den ursprunglighet och den omedelbarhet som de ansåg hade försvunnit ur konsten i torra akademiska problemställningar. Cobra blev sinnebilden för konstens ständigt återkommande uppror mot de regler som både lägger sordin på fantasin och försöker kanalisera inspirationen i ordningsamma banor.

På Baltic Mill har man samlat mer än 150 verk av 20 konstnärer, verk som visar den experimentella och provokativa anda, som präglade gruppen. Konstnärernas spontana uttryck, ofta mot bakgrund av myter, barnteckningar och fabeldjur, kännetecknar Cobra-gruppens anti-elitiska ambitioner och deras önskan att sprida sitt budskap i en större krets än den akademiska.

Baltic Mill i Gateshead vid Newcastle visar ”Cobra” 1 mars till 21 april 2003.




Av Else Kjöller
Publicerad i Nr 1 Februari 2003 årgång 18