Kulturspegeln

Kom närmare djuren

Stockholm: På Naturhistoriska riksmuseet har man öppnat första etappen av projektet ”Natur i Sverige” med en utställning om barrskogen. Här kan du ta del av privatlivet hos skogens stora invånare, älgar, vargar och björnar och som en professionell naturfotograf via en kamera kika in i ett björnide och följa björnmammans och ungarnas utveckling fram tills de lämnar idet. Här finns möjlighet för alla som inte är aktiva jägare att komma riktigt nära de ”stora” i vår fauna.

Men också småkrypen sätts under lupp. Till exempel ges möjlighet att utforska myrornas ”hemmaliv” inifrån en jättemyrstack.

Andra etappen, som öppnar 2003, handlar om kustlandskapet, fjällvärlden och lövskogen och allt syftar till att med hjälp av interaktiva faktastationer lära besökaren mer om samspelet mellan djur och natur.

Bild: Älgar i Skogslandskap. Foto: Naturhistoriska riksmuseet.

Iscensatta dansarkroppar

Stockholm: Först var han dansare, sen koreograf och slutligen fotograf och filmare och på Dansmuseet kan man från 31 maj till 25 augusti låta sig överraskas och förföras av hans 40 större och mindre fotografier i utställningen ”body & soul”.

Det handlar om Gert Weigelt, en ”bildhuggare med kameran som verktyg” och vars ”iscensatta danskroppar” sträcker sig långt utöver det självklara i konventionell dansfotografi. Han ställer estetiska krav i sina bilder av dans på en ”besjälad kroppslighet”.

Att Gert Weigelt själv är dansare och koreograf, har utbildning i konstnärlig fotografering och konst ligger till grund för hans framgång som bildberättare. Han vet precis vad han vill fotografera, alltid det speciella, det mest intressanta, aldrig några klichéer.

Bild: "The Nearness of you". Foto Dansmuseet

Katja of Sweden

Lund: Karin Geiger, född Hallberg, skapare av sparsmakat funktionella damkläder och bekväma, vackra skor, blev världskänd som Katja of Sweden i mitten av 1950-talet. Hon blev Sveriges första internationellt kända modeskapare och gjorde svensk konfektion världsberömd.

Katja of Sweden-kläder var enkla, bekväma, lättburna i nya, lättskötta material som till exempel bomullsjersey. Inspirationen till både snitt och mönster fick hon från naturen, från modern konst, från skandinavisk formgivning och svensk och utländsk folkkonst.

Sedan 1970-talet är hon verksam som en av USAs främsta textilformgivare.

Kulturen i Lund presenterar fram till 6 januari 2003 ett 40-tal plagg, skor och skisser från hela hennes produktion.

Bild: Foto Georg Oddner

Vem minns inte U 137?

Karlskrona: Utredare, militära strateger, forskare och journalister har skrivit spaltmeter om den uppseendeväckande grundstötningen i Gåsefjärden den 28 oktober 1981 – och ändå är det väl ingen som än idag riktigt vet vad som hände – utom det faktum att u-båten stod obevekligt på grund mitt inne i ett militärt känsligt, svenskt område.

Och inte skingrades molnen och oron av de därpå följande incidenterna i Hårsfjärden 1982, då allmänheten försågs med information om u-båtar från både NATO och Sovjet – och till och med minkar! Senast har iakttagelser från en privatperson resulterat i en u-båtsjakt i Stockholms skärgård oktober 2001.

Så frågan är fortfarande aktuell och den som vill veta mera – och kanske få klarhet – kan besöka Marinmuseet, som fram till 1 september visar utställningen om U 137.

Bild: Ffoto Blekinge Läns Tidning

Titta in hos drottning Elisabeth II

London: I anledning av 50-årsjubileet för drottning Elisabeth II öppnas portarna för allmänheten till Queen’s Gallery i Buckingham Palace 22 maj med en specialutställning av 450 tavlor, möbler, skulpturer, keramik och annat konsthantverk som brittiska kungahuset samlat de senaste 500 åren.

De kungliga samlingarna speglar tydligt smaken hos varje enskild kung, drottning eller andra medlemmar i kungafamiljen. Odödliga målande konstnärer från 1600-talet och framåt trängs med engelsk och fransk möbelkonst, med porslin från både England och Orienten och, eftersom både drottning Charlotte och George IV stundom nyttjade snus, även med gyllene dosor.

Samtidigt ska man passa på att titta på några av de 80 byggnader som har anknytning till monarkin nära Themsen och som också öppnas för allmänheten. 40 av dem har aldrig tidigare visats för allmänheten. De utgör det som kallas ”A String of Pearls” och har av prins Charles, som är ansvarig för denna festival, betecknats som ”de allra bästa och största – och överraskande nog okända och underskattade – skatterna i vår huvudstad”.

Det blir gatufester, karnevaler, fyrverkeri och konserter och man kan till och med få komma in i Eton College’s vackra, hemliga trädgård och Winston Churchill’s ungkarlslya. Och mycket, mycket mera.

Bild: Den magnifika trappan man kan beträda i the Foreign and Commonwealth Office under jubileumsåret. Foto: London Press Service

Åbergs museum

Bålsta: Det är inte ofta man får vara med om ett nytt museums tillkomst – och det har krävt både tid och pengar att förverkliga den dröm som Inger och Lasse Åberg burit på i många år. Men nu står det där, i en stor ladugård från 1898 ombyggd till konsthall, i ett vackert uppländskt landskap 45 km nordväst om Stockholm.

Och den som trodde att det enbart skulle bli ett Mussemuseum får tänka om, för här finns mycket mer än Musse Pigg och hans vänner. Lasse Åberg har i många år samlat originalteckningar till åtskilliga andra serier, serieinfluerad konst och popkonst. Dessutom har Åbergarna planer på att visa europeisk och amerikansk popgrafik, grafik av Claes Oldenburg, nya svenska serietecknare och designade stolar.

Bild: En samling Adamsson-figurer ur museets samlingar. Foto Jan-Erik Andersson

Mer än 100 verk i storlek 122 x 122 cm

Humlebæk: Enligt Bibeln är ingen profet i sitt eget land – men detta gäller verkligen inte Per Kirkeby. Han är en av Danmarks mest populära konstnärer och åtnjuter dessutom ett brett internationellt erkännande.

Från 1960-talets mitt och tio år framåt ägnade han sig företrädesvis åt måleri på masonitpannåer i storlek 122 x 122 cm och åstadkom drygt 100 verk som ställs ut på Louisiana från 17 maj till 1 september i år. Han konfronterade målningens uttrycksfulla former med popkonstens mera kalla, klichéartade former och placerade den tecknade serievärldens lätt igenkännliga figurer vid sidan om mera pittoreska uttryck – något som sedermera blev hans kännetecken.

De natur-lyriska teman som karakteriserar Per Kirkebys senare verk bär alla spår av denna tioårsperiod från början av hans konstnärskap.

Bild: ”Mordet i Finnerup Lade”, 1967. (Här mördades kung Erik Klipping 1286). Foto: Poul Buchardt, Strüwing

Whisk(e)y

Stockholm: Ja, det handlar om denna ädla dryck ända fram till 18 augusti på Vin & Sprithistoriska museets utställning om skotsk maltwhiskytillverkning, whiskyblending och svenska whiskyvanor.

Du kan följa framställningsprocessen från korn till butelj, från mältning, torkning och rökning av maltet via mäskning, jäsning och destillering till fatlagring och buteljering. Och sen kan du träna din näsa genom att lukta på de dofter som karakteriserar olika sorters whisky som maltwhisky, irländsk whiskey, amerikansk bourbon och rye.

Under utställningsperioden arrangeras också flera föredrag med provningar.

Bild: Whiskykännare föredrar ofta att dricka whisky i vinprovarglas. Foto Dan Kullberg

Cranach

Köpenhamn: Av far Lucas den äldre och sönerna Lucas den yngre och Hans är utan tvekan fadern den som satt de mest betydelsefulla spåren i renässanskonsten. Sonen Hans dog bara 24 år gammal och hann inte riktigt visa vad han gick för. Lillebror Lucas den yngre blev med dåtidens mått riktigt gammal (1515-1586) och var den som tog upp faderns tradition, både konstnärligt och motivistiskt.

Lucas Cranach den äldre föddes 1472 i Kronach i Oberfranken. Sitt namn har han efter födelsestaden. Hans första daterade arbeten skapades i Wien, där det fanns en stimulerande konstnärlig miljö. Därifrån reste han till Wittenberg, utnämndes till hovmålare hos kurfursten och adlades 1508. Som adelsmärke tilldelades han en bevingad orm – sedermera använd som signatur för egna verk och för arbeten utförda i hans verkstad. Efter förste sonens död 1537, då Lucas den äldre överlät verkstaden till Lucas den yngre, signerade han också med den bevingade ormen – men nu med vingarna tätt intill kroppen.

Martin Luther, som kritiserade den katolska kyrkan, bland annat genom att ifrågasätta användandet av religiösa bilder, hade gjort Wittenberg till reformationens centrum. År 1509 träffades de två och det blev början på en livslång vänskap, en vänskap som bland annat resulterade i träsnittsillustrationer till Nya Testamentet. Men Cranach den äldre bidrog också med polemiska träsnittsarbeten i den kyrkopolitiska striden.

Cranachs verk spänner över stora fält. Han var en framstående porträttmålare och kunde även måla altartavlor som passade både katolsk och protestantisk ikonografi. Han målade klassiskt mytologiska motiv och blev efter 1509 den första konstnär norr om Alperna som målade nakna kvinnor med en klar betoning av den erotiska lockelsen.

Syftet med utställningen på Statens Museum for Kunst är att visa hur Cranachs den äldres bilder påverkade denna brytningstid och hur han hanterade de nya villkoren för bildframställning.

Utställningen pågår till 8 september.

Bild: ”Melankolin”, 1532. Foto: Statens Museum for Kunst

”Längtan till Amerika”

Stockholm: Vi är nog många som är förtjusta i de bildvävar, ytterst hantverksskickliga och konstnärliga, som lämnat Handarbetets vänner (HV) under årens lopp. Tänk bara på den mest kända i Sverige, den utsökta utsmyckningen i fonden av riksdagens plenisal!

Från början av HVs verksamhet 1874 och under åren som följde var det främsta syftet att bevara och utnyttja den svenska folkliga textilen och dess mönster i nya textila sammanhang. Men från 1950-talet tog verksamheten en ny riktning i och med att man inledde ett samarbete med några av de då mest etablerade målarna – ett samarbete som inspirerade både dessa och HVs skickliga väverskor – samt naturligtvis alla åskådare, som plötsligt fick nya, 3-dimensionella konstverk på köpet.

Nu kan man på Waldemarsudde från 14 juni till 18 augusti stifta närmare bekantskap med en av de främsta konstnärerna inom området, Åsa Bengtsson, som i många år varit VD och konstnärlig ledare för HV. Hon har gjort nio målningar och tillsammans med nio väverskor under fem intensiva år överfört dem till stora textila bildvävar. Temat är de band som förenar Sverige och Amerika och de innehållsrika vävarna är en hyllning till alla de individer som mödosamt skapat inte bara ett nytt liv, utan också ett nytt land.

Bild: ”Bishop Hill”. Foto Åke Cyrus

Vandringsutställning: ”Ikoner i förvandling”

Sverige: ”En sån här utställning hade inte varit möjlig för 10-15 år sen”, säger Jan Lech från Galleri Odenslunda, som producerat utställningen i samarbete med Svenska Kyrkan, ”men idag finns ett större andligt sökande och behovet av rum för andlighet ökar.”

Bevis för detta är de många besökare, som på de orter där utställningen redan visats, strömmat till sedan den startade i Uppsala 2001. Och det där med förvandlingen stämmer också i den betydelsen att konstverken säljs. Men raskt, inför nästa ort, kompletteras utställningen så att drygt 100 verk finns att beskåda på varje plats.

För medlemmar av den grekisk-ortodoxa kyrkan är den klassiska ikonen en religiös bild med ett alldeles eget bildspråk. Det förandligar den avbildade och följer alltid vissa regler. I Ryssland präglas ikonen av innerlighet, den förmedlar värme, ro och glädje och försäkrar att det kommande livet är ett liv i glädje och salig ro hos Gud.

Denna tusenåriga bildtradition lever och frodas överallt inom de grekisk-ortodoxa samfunden, men idag vågar man närma sig det heliga på ett nytt och mera modernt sätt. Dagens konstnärer spränger gränserna och avviker från tidigare regler genom att bland annat använda en mängd olika material och tekniker: textil, skulptur, collage, grafik, keramik och blandteknik. Det tiotal olika konstnärer som ingår i utställningen har alla det traditionella ikonmåleriet som inspirationskälla, men var och en har uppfattat temat på sitt sätt och ger sina högst personliga tolkningar.

Från Stockholm och Immanuelskyrkan vandrar utställningen närmast till Skara stiftsgård, där den kan ses fram till 9 juni. Därefter till Växjö stiftsgård till 28 juni och sedan i oktober och november till Strängnäs stiftsgård, varefter detta vandringsår avslutas i Svenska kyrkan i Oslo.

Bild: Detalj ur ”Treenigheten” av Britt-Inger Lanner. Foto Stig Dahlstrand

Pianist som blev smyckekonstnär

Kalmar: Född i Åbo, Finland, uppväxt i ett hem, där bägge föräldrarna ägnade sig åt såväl musik som måleri, är det inte att undra på att Sonja Hahn kom att välja ett konstnärligt yrke. Hon fann skolan ”dödens tråkig och fruktansvärt konventionell” och ingen lärare lade märke till hennes fallenhet för musik eller intresse för sömnad. Men när hon en jul fick en flygel i utbyte mot sitt piano, och dessutom en duktig pianist som lärare tog det fart.

Under sin studietid i Åbo träffar hon en svensk student, gifter sig, blir Sonja Hahn-Ekberg, bosätter sig i Kalmar och anställs på Kalmar musikskola som pianopedagog – men hela tiden bär hon med sig minnen från barndomen, minnen som så småningom kommer att ge avtryck i de textila alster som idag fyller hennes dagar med arbete. Den finska.naturen, musiken, bildkonsten, litteraturen är ständiga källor till inspiration.

När Sonja Hahn-Ekberg pensionerades 1986 fick hon möjlighet att helt ägna sig åt det som legat och grott i åratal i sinnet och som hon inte helhjärtat kunnat ägna sig åt under sin yrkesverksamma period: skapandet av textil konst. Fram till 4 augusti visar Kalmar Slott hennes mycket speciella och särpräglade smycken, som rönt stor uppmärksamhet och beundran på många håll i världen.

Visserligen hade hon skapat smycken och broderat mässhakar på sin fritid, vilket hade uppmärksammats och uppskattats både i och utanför Sverige, men först nu kunde hon ägna sig helt åt denna tidskrävande arbetsprocess – ”ett roligt helvete”, som hon säger.

Och att det är ett pillerjobb, som kräver både fingerfärdighet, pedantisk noggrannhet, precision och koncentration är lätt att förstå när man ser hur hon arbetar: först en tecknad skiss över smyckets olika delar, som var och en överförs till papp, som ibland måste fuktas och bearbetas så att den behåller önskad form. Sen vidtar virandet av tunna, tunna thaisidentrådar, repade ur sidenväv. Därefter fästes de olika delarna mot ett underliggande tyg och skarvarna döljs av till exempel en vacker trä- eller metallbit. När allt är på plats ska överflödigt tyg klippas bort och en ny skiva i papp läggs mot smyckets baksida. Sen viks det resterande tyget om, spänns och fästs noga. Sen behövs ytterligare en likadan pappskiva som kläs med tyg. Den läggs kant i kant med smyckedelen och fogas ihop med denna med pyttesmå stygn, ibland med en silver- eller guldtråd längs ytterkanten. Vissa halssmycken kan dessutom behöva ett mynt invändigt som tyngd för att falla vackrare. För ledade halsband använder hon elkablar som stomme.

Inget lämnar hennes hand förrän varje tråd, pärla, trä- eller metallbit är på exakt rätt plats. Och just monteringen av delarna, alltså de slutliga momenten, när målet är väldigt nära, är ofta det mest kritiska. Om det inte stämmer på millimetern måste hon repa upp och börja om från början, pröva sig fram och hitta andra och bättre lösningar på problemet.

Efter Kalmar Slott flyttar utställningen till Oskarshamns Konsthall den 12 september och därifrån vidare till Västervik och 2003 till Röhsska museet i Göteborg. Därefter tar Stockholm och flera andra orter inom och utanför Sverige över.

Bilder: Sonja Hahn-Ekberg, foto Anders Qwarnström. "Hommage à Frida" (Kahlo), "Hommage à Allan" (Pettersson) och "Ndebele", foto Rolf Lind

Huvudlöst?

Stockholm: På Magasin 3 i Frihamnen kan du fram till 9 juni se en mängd eleganta, huvudlösa män. Vissa har inte heller händer. De ingår i Lars Nilssons retrospektiva utställning med verk från perioden 1987-2002. Utställningen består av nio större installationer, två grupper av målningar samt en nyproducerad videoinstallation.

Lars Nilsson är professor i bildkonst vid Malmö konsthögskola, Lunds universitet, och arbetar samtidigt som aktiv konstnär. Hans verk pendlar mellan det sköna och det vidriga och den sammanblandningen medverkar till att sudda ut gränsen mellan bild och verklighet.

Det märkliga med Lars Nilssons konst är att han utforskar sig själv och sitt eget psyke så att de mest sårbara aspekterna av jaget stundtals blottläggs. Han drar sig inte för att visa upp eller avslöja sig själv och gå till botten med skambelagda fantasier.

Männen utan huvud och händer är otroligt fantasifullt och elegant klädda och ger betraktaren en känsla av både åtrå och olust på en och samma gång. Kan det vara så att man i sin egen fantasi inbillar sig en massa saker? Jo, nog är det så att betraktaren av Lars Nilssons konst går därifrån med känslan av att det egna psyket kanske borde utforskas lite närmare.

Bild: Detalj av skulpturen ”The House Angel”, 2000. Foto Anna Kleberg.

Holland är ”hett” denna sommar

Floriaden: Vart tionde år uppbådar man allt i blomsterväg i ”Floriaden” – denna sommar för femte gången – på en yta större än 65 hektar, ganska nära flygplatsen Schiphol. Man kan botanisera i allt som kan uppbringas från det holländska landskapet, från grönsaker och frukt till svampar, från lökar, blommor och plantor till träd och buskar. Enbart lökar har planterats i mer än en miljon exemplar. Och cirka 30 andra länder från hela världen deltar också.

Utställningen är uppdelad på tre områden, vart och ett med sin egen karaktär och atmosfär. ”The Roof”, ett glastak med solceller, som täcker en yta större än fyra fotbollsplaner, innehåller främst tropiska plantor. ”The Hill”, mitt i parken, alluderar på Hollands invallade landskap och har tio öar utplacerade i ett geometriskt mönster. Varje ö är speciell och beskriver till exempel odlingslandskpet, skogslandkapet, vattenlandskapet etc. På fyra av dem har man byggt ”The Green City”, ett futuristiskt landskap där utställarna försöker besvara frågan hur folk kommer att leva, arbeta och tillbringa sin fritid år 2010. I det tredje området, ”The Lake” har man planterat drygt 60 000 plantor som samsas med tiotusentals vilda blommor.

Man räknar med mer än 3 miljoner besökare varav cirka 1 miljon från utlandet och utställningen pågår ända till 20 oktober.

Bild: Störst i världen är nog ingen överdrift – Floriaden är kolossal.

Rembrandt: Den som inte kunnat motstå ett besök på Floriaden och som varit ute i god tid före 26 maj måste passa på att slinka in på Rembrandtmuseet i Amsterdam. Där pågår den största utställningen någonsin av Rembrandts tidigaste verk, inklusive sådana som aldrig visats förr. Det är både målningar, teckningar och grafik, välkända och helt okända alster.

Bild: Gammal man med en gyllene kedja, 1632. Foto het Rembrandthuis

Mauritshuis: Om du inte hinner till Holland före 26 maj kan du ändå kombinera besöket på Floriaden med en stor konstupplevelse i den Haag. Där pågår till 30 juni en utställning av målningar, teckningar och grafik av holländska mästare från 1700-talet.

Trettiosex av målningarna härstammar från en hängiven holländsk samlare, Frederik Johannes Lugt, som redan i 10-årsåldern brukade hänga på Rijksmuseum och i 15-årsåldern började lista samlingarna – ingen hade gjort det tidigare! 1898, 14 år gammal, skrev han också en komplett biografi om Rembrandt. När han gifte sig rikt fick han och hustrun möjlighet att införskaffa konstverk som vanligtvis var ouppnåeliga för en vanlig, privat samlare.

Klart skepp!

Stockholm: ”Klart skepp”!, som är en ny, permanent utställning på Sjöhistoriska museet, handlar om den svenska flottan i historien, om krigets fasor, om kampen om herraväldet över haven och om Östersjön som ett fredens hav. Det finns slagskepp och monitorer, u-båtar och galärer, sjömän och kanoner.

Museet har en av Europas finaste modellsamlingar och utställningen berättar om fartygens utveckling: från 1600-talets linjeskepp Amaranths förgyllda uppvisning av makt och härlighet till dagens gråkamouflerade högteknologi. Modellerna visar ett stort mått av uppfinningsrikedom och skönhet, pompa och ståt. Men man lyfter också fram det hårda livet ombord, där fler besättningsmän dog i sjukdomar än i strid.

Bild: Ombord på en 1:a klass torpedbåt vid förra sekelskiftet. Foto SSHMs arkiv

Modernismens pionjärer

Ishøj: Från Norrköpings konstmuseum vandrar Isaac Grünewald och Sigrid Hjertén till Danmark, närmar bestämt till Arken, och stannar där 16 juni till 2 september.

Konstnärsparet Grünewald-Hjertén var i början av 1900-talet förgrundsgestalter i svensk konst. De bröt med den naturalistiska konsttraditionen och införde en expressiv, färgstark och dekorativ stil, starkt inspirerade av franska konstnärer som exempelvis Henri Matisse och Marc Chagall.

Utifrån sett ett framgångsrikt, uppburet par med elegans som gjorde sig bra i salongerna. Men orosmolnen hotade i flera avseenden. Isaac gjorde en kometkarriär, beundrades av alla – särskilt kvinnorna, som han förförde på löpande band – medan Sigrid blev allt mer frustrerad, fast i moderskap och hämmad i sitt konstnärskap av tidens konvenans.

De hade det inte lätt i sin relation de två. De skildes och Sigrid avled 1948 i samband med en lobotomering på mentalsjukhus. Men på senare år har hon fått en sorts upprättelse: hon anses nu som den bättre konstnären av de två!

Bild: Olja av Sigrid Hjertén: Gosse med leksaksbåt, 1916. Privat ägo

Glasriket

Småland: Den som är intresserad av konstglas har mycket att göra i sommar: på 13 orter vid 13 glasbruk har mer än 35 glaskonstnärer ”dukat fram” sina alster i Sveriges största konstglasutställning någonsin.

Det som visas är uteslutande unikt konstglas i begränsade upplagor, färgsprakande konst och klart, graverat glas, graal och målat glas. Inne på hyttgolven vid flera av glasbruken finns konstnärer och glasblåsare på plats. De grova järnverktygen ser ut som de gjort i hundratals år, och omvandlingen från sand till glas är lika fascinerande som alltid, men det slutliga resultatet har genomgått stora förändringar.

Utställningarna pågår till 31 augusti – och naturligtvis finns det möjlighet att handla direkt från bruksbutikerna.

Bild: Verk av Monica Backström. Foto Rolf Lind

Arvet från 1700-talet

Märsta: På Steninge slott kan man från 1 juni till 1 september se ett 40-tal originalmöbler från 1700-talet i utställningen ”Möbler för rum”. Vi är ganska bekanta med snickargesällernas mästerstycken, men här visas framför allt möbler av enklare karaktär – och det jämsides med kopior, som inte enbart utseendemässigt liknar originalen utan även är konstruerade enligt gammal tradition.

Syftet är att sprida kunskap om äldre snickartradition och tidlös funktionsduglighet. Av och till kommer hantverkare att vara verksamma under utställningstiden.

Gaudí igen

Spanien: I Kulturens Värld nr 3, 2001 fanns en stor artikel om den mycket specielle arkitekten Antoní Gaudí och hans mycket speciella byggnader i Barcelona.

I år skulle han ha fyllt 150 år och detta har föranlett en rad utställningar och aktiviteter, inte bara i Barcelona utan på flera håll i Spanien. Det formligen sjuder av ”Gaudí-ism” i landet.

För jugend-älskare och arkitekturintresserade är det bara att plocka fram septembernumret av KV och kontakta en turistbyrå för att få närmare detaljer om när och var.

Bild: KV nr 3, 2001.

Akvarellens mästare

Kristinehamn: Konstmuseet möter sommaren tillsammans med Arne Isacsson, en av Sveriges främsta akvarellister, från 25 maj till 18 augusti.

Arne Isacsson föddes 1917 i Ronneby och studerade teckning under ett par år för Otte Sköld men är i övrigt autodidakt. 1944 grundade han Gerlesborgsskolan och har där tillsammans med Torsten Renqvist, Georg Suttner och Arne Cassel varit verksam som pedagog i många år.

Han behärskar akvarelltekniken till fullo och anses som en mästare på att fånga det speciella, bohusländska ljuset.

Bild: Arne Isacsson. Foto Ingmar Sanner

Ny permanent utställning

Knislinge: På Stiftelsen Wanås Utställningar har man skiftat inriktning. Från att ha visat en mängd olika konstnärers verk koncentreras resurserna i år på färre konstnärer med större projekt.

Från 26 maj till 20 oktober presenteras konstnärerna Charlotte Gyllenhammar, Sverige, och Ann Hamilton, USA med expansiva projekt samtidigt som en permanent, historisk utställning över platsen, byggnaderna och omgivningarna äger rum. Den handlar både om Wanås borg och om regionens dansk-svenska historia.

Bild: ”Entrance to a secret room” av Charlotte Gyllenhammar.




Av Else Kjöller
Publicerad i Nr 2 Maj 2002 årgång 17