Teaterspegeln

MÖTE MED ORFEUS OCH TOSCA

Folkoperans uppsättning av Jacques Offenbachs operett “Orfeus i underjorden“ är det som verkar mest lockande bland teatersäsongens första premiärer. Den 2 och 3 oktober slår man sig ner vid långbord i den ombyggda salongen, som blir som en orgie i rött och guld. Runt publiken agerar sångare, akrobater, mimare och till och med en luftburen cirkusprins.

Vid uruppförandet 1858 blandades bitande samhällskritik med den sprittande musiken, framför allt Galop Infernal, den välkända can-canmelodin. Nu blir det en annorlunda uppsättning, signerad performanceartisterna Carina Reich och Bogdan Szyber, som gjort sig kända för okonventionella och utmanande föreställningar i gränslandet mellan teater, musik, form och dans.

På Göteborgsoperan fortsätter man serien av verk av Richard Strauss med “Kvinnan utan skugga“, som har kallats hans största, mest mångbottnade och fascinerande opera. Regissören, Yannis Houvardas, sammanfattar: “Händelseförloppet berättas som en dröm. En kvinna i ett kärlekslöst äktenskap lever som i en dröm med sin plågsamma erfarenhet av att vara barnlös; hon vaknar upp, inte nödvändigtvis lyckligare, men som en fullvuxen och hel människa.“ Premiär 12 september. En vecka senare, den 18 september, blir det premiär på “Manifesto - en helgjuten dansupplevelse“ där man presenterar verk av tre koreografer, Nacho Duato, William Forsythe och Javier de Frutos.

På Dansens hus ger Mats Ek och Nederlands Dans Theater “Tulips“, ett nytt dansverk, som beskrivs som en bukett korta, dramatiska scener, som avbryts och förs framåt med dans. De legendariska dansarna Ana Laguna, Niklas Ek, Egon Madsen, Sabine Kupferberg och Yvan Auzely medverkar i denna mix av modern och klassisk dans med mim, drama och naturligtvis Mats Eks underfundiga, plastiska humor. Sverigepremiär den 17 och 18 september. Sex manliga dansare drar in på stora scenen 21 september - 10 oktober med den världsberömda “Tap Dogs“, en dansshow som fört över stepdansen till 2000-talet. “Spectacular! Triumfant!“ var omdömet i The Los Angeles Times.



“Tosca“ av Giacomo Puccini är det stora slagnumret på Stockholmsoperan med premiär den 11 september. Den dramatiskt brutala men också skimrande vackra historien om den sköna Toscas öde utspelas i autentisk 1800-talsmiljö i regi av Knut Hendriksen. I titelrollen ser vi Lena Nordin/Doina Dimitriu/Gitta-Maria Sjöberg och som Scarpia JohanEdholm/Gunnar Lundberg. Konstnären Gunnar Brusewitz debuterar som scenograf, inspirerad av samtida grafik.

Mer opera: på Malmö Opera blir det Sverigepremiär den 16 oktober på Alfred Schnittkes opera “Livet med en idiot“, en burlesk uppgörelse med Sovjetstaten, som skildrar hur människor kan förföras och förstöras av ett totalitärt samhälle, något som vi i dag tyvärr fortfarande ser exempel på. Nypremiär blir det den 11 september på Turandot, som är en av Malmöoperans största uppsättningar någonsin.

“Hjälten“ av John Millington Synge är en burlesk skröna med rötter i irländsk berättartradition, en Romeo och Julia-historia djupt förankrad i mustigt lantlig miljö. En ung slyngel dyker upp på en ruffig bykrog och berättar att han slagit ihjäl sin far med en spade, en historia som växer likt hönans fjäder. Han blir flickornas hjälte och kär i en av dem och så rullar det på . . .
Thommy Berggren har återvänt till Stockholms Stadsteater för att regissera denna dramatiska historia med månsken, whisky, sång, drastisk humor och ljuv längtan. Premiär den 24 september.

“En fröjdefull jul“ är den ironiska titeln på en pjäs om en fest där allt går snett. Alan Ayckbourn har skrivit och Johan Huldt regisserar denna sorglustiga historia som kan ses på Stadsteatern från 23 september. “Körsbärsträdgården av Tjechov“ med bland andra Gunilla Nyroos, Marie Robertson och Stina Rautelin spelas från den 28 augusti. Peter Haber tar en paus i bovjakten och spelar med i “Stormen“ av William Shakespeare, som är betydligt mer spännande än äventyren som kommissarie Beck och dessutom lyrisk och djupt allvarlig. Från och med 1 oktober.

“Köpmannen i Venedig“ av William Shakespeare är Dramatens stora klassikersatsning i höst med regi och koreografi av ingen mindre än Mats Ek, vilket får oss att se fram emot en alldeles särskilt spännande gestaltning av den den grymma staden Venedig med spänningarna mellan juden Shylock, adelsfröken Portia, den fattige ädlingen Bassanio och den förälskade köpmannen Antonio. I den stjärnspäckade ensemblen ses Stina Ekblad, Malin Ek, Gustaf Skarsgård och många, många andra.

En mindre klassiker på den mindre scenen blir “Kamraterna“ av August Strindberg, en frejdig och festlig komedi om de nya könsrollerna, där författaren med glödande raseri och drastisk humor möter kvinnor, som invaderar hans konstnärliga revir.

Erland Josephsons fårade, allvarliga ansikte möter oss i “Natt och drömmar“, ett existentiellt drama av Samuel Beckett med drag av stillastående, hopplöshet och galghumor som vi känner från “Godot“. Premiär 25 september.

På Elverket blir det premiär den 24 september på “Kuddmannen“ av Martin McDonagh och den 8 oktober på “Den älskade“ av Lisa Langseth om en magisk resa in i den klassiska musikens värld.

En riktig gammaldags fars, Feydeaus “Leva Loppan“, blir det på Göteborgs stadsteater med Per Eggers i en dubbellroll som alkoholist och företagsledare - en absurd farskarusell som visar hur våra livslögner faller en efter en. Åsa Melldahl har regisserat och premiär blir det redan den 3 september. Molières variant av ”Don Juan” är laddad och rå enligt förhandsbesked från teatern med premiär den 28 september

”Den yttersta natten” av Vivian Nielsen är ett intensivt drama med verklighetsbakgrund: Det är julnatt 1904 och Marie Krøyer är tillsammans med sin unge älskare Hugo Alfvén när maken, Søren Krøyer, oväntat stiger in . . . Premiär 9 oktober på Folkteatern i Göteborg. ”Hänryckt och förlorad” är en ko(s)misk och lite allvarlig enmansföreställning av och med Jörgen Bodner som med anknytning trill Harry Martinsons Aniara driver med nutida IT-teknik – urpremiär den 26 augusti.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 3 September 2004 årgång 19