Teaterspegeln

RUTSCHKANA I TARMSYSTEMET

Dansens hus i Stockholm får ett celebert besök som verkar alldeles oemotståndligt. Cirkus Cirkör har Sverigepremiär den 26 november på stora scenen med ”99 % Unknown” som syftar på att bara en liten bråkdel av människokroppen är utforskad. I samarbete med forskare från Karolinska Institutet har man arbetat med frågor om kroppen och existensen. Resultatet beskriver man så här: ”Det hänger nerver i riggen. Blodfattig vighetsdrottning åker rutschkana genom tarmsystemet. Jonglering med kroppsvätskor. Akrobatik till köttig stämbandsorkester. Artister balanserar på neuroner, hänger i DNA-trådar, kastar sig ut i adrenalinrus och belönas med endorfiner. Men vem är stamcellen, världens främsta magiker?” Regi Tilde Börjefors. Sista föreställningen den 26 januari.

Göteborgs stadsteater har satsat på den renässans som den bistre sanningssägaren Ibsen upplever nu med sin skarpa realism och med sitt näst intill kirurgiska blottläggande av kräftsvulster i ett samhälle som skenbart ligger långt tillbaka i tiden men som har alltför många beröringspunkter idag. ”Ett dockhem”, med premiär den 12 november, handlar om Nora som i ett skenbart idylliskt äktenskap begår ett brott för att rädda sin man, men som långt senare avslöjas samtidigt som hon inser sin roll i ett förljuget äktenskap. Pjäsen väcktes våldsam debatt när den spelades på 1870-talet och målet är att den skall kännas aktuell än i dag.

- Denna uppsättning skall nå och beröra en moden publik, säger regissören, norrmannen Terje Maerli. I alla Ibsens pjäser återfinns det grekiska dramat, det är vår uppgift att finna detta, bortom vardagsrummet.

Göteborgsoperans publik kommer med i ett rekordartat sällskap. Musikalen ”Miss Saigon”, som just haft premiär, har hittills spelats för mer än 30 miljoner i 18 länder. Redan före göteborgspremiären hade man sålt 50 000 biljetter till de 66 föreställningarna fram till 5 mars. Regissör är Vernon Mound.

Handlingen utspelar sig i Vietnam i krigets slutskede och bygger på Pierre Lotis roman Madame Chrysantheme, som också givit stoff till Puccinis ”Madame Butterfly” som spännande nog ges parallellt under december och januari – en sannolikt hisnande jämförelse. Den här uppsättningen har tidigare varit en stor succé på Malmö Opera och Musikteater.

Verdis opera ”Rigoletto” får premiär i en ny uppsättning den 20 november i regi av Vilppu Kiljunen. Den gamla historien om narren, karriäristen och lismaren Rigoletto som till varje pris vill rädda dottern Gilda undan hertigens förförelseförsök var laddad med en giftig och frän samhällskritik, vilkets gjorde att Verdi försiktigtvis förlade handlingen till ett avlägsets 1500-tal. Men vid urpremiären 1851 liksom nu ställs de underförstådda frågorna: Vem är hertigen, narren och det oskyldiga offret i dag?

Kungliga teatern, gemenligen Stockholmsoperan kallad, har en urpremiär som verkar lockande och spänningsfylld. ”Sport & Fritid” är en opera i en tid av curlingföräldrar och pappor som hetsar sina barn att bli hockey-, tennis-, fotbollsstjärnor eller annat för att kompensera egna bristande talanger eller framgångar. Sport och fritid ersätter arbete och kärlek och både samhälle och liv blir en obarmhärtig tävling där det gäller att vinna eller försvinna. Idrotten som skulle fostra och lyckliggöra människan har i stället blivit en skoningslös urvalsmekanism. Föreställningen är kanske Operans svar på ”Idol 2004”!?! Musik av Thomas Jennefelt, och librettot är skrivet av Niklas Rådström. Regi Åsa Melldahl.

”Andersson, Dawson och Hampson” är rubrik och samtidigt namn på de tre stora upphovsmännen till Operans balettsatsning i november. Örjan Andersson är välkänd på alla Europas balettscener och här presenterar han ”Quarter # 11”, som är gjord direkt för Operans dansare med musik ur Sjostakovitjs stråkkvartetter. ”The Grey Area” är skapad av David Dawson, som säger att baletten är ”cirkelrörelser skapade ur ett evigt flöde av energi”. Christopher Hampson kallar sitt verk ”Double Concerto” och bygger på musik av Poulenc, ”fylld av energi och glädje”.

Dramaten har premiär den 27 november på Lucas Svenssons dramatisering av Selma Lagerlöfs gastkramande hemska 1500-talsroman ”Herr Arnes penningar” – historien om hur kringdrivande legoknektar från det av religionskrig härjade Europa anställer en massaker på hela familjen i Solberga prästgård. Dottern Elsalill överlever, fylld av hämndbegär, men förälskar sig ovetande i en av gärningsmännen … Per Myrberg, Alexandra Rapaport, Inga Landgré med flera medverkar och för regin står Birgitta Englin.

Lucas Svensson har också skrivit en pjäs ”fritt kring Stig Dagerman” med titeln ”Strömming på Cattelin”, som handlar om ”minuten innan självmordstankens fälla slår igen”. Regi Emil Graffman och premiär 13 november.

Stockholms Stadsteater ger en dramatisering av epilogen till Vilhelm Mobergs väldiga utvandrarepos, ”Din stund på jorden”. Det är den åldrande Albert Carlsson, som döende tänker tillbaka på sitt långa liv, på fisketurerna i bäcken i barndomens Småland tillsammans med brodern, som dog som barn, fram till slutet på ett hotellrum vid Stilla Havet. Huvudrollen i denna gripande berättelse har Ingvar Hirdwall, och en lång rad av teaterns främsta skådespelare hjälper till att gestalta det förgångna med musik, dans, poesi och berättelser. Regissör är Leif Stinnerbom, känd från Västanå teater i Värmland. Premiär 5 november.

”Ronja Rövardotter” med premiär den 3 december är en fortsättning på teaterns satsning på barn- och ungdomsföreställningar på Stora scenen. Regi Stina Ancker som också iscensatte förra succén: ”Mio, min Mio”.

Malmö dramatiska Teater har också nåtts av Ibsenfebern. ”Hedda” är den råare ursprungsversionen av ”Hedda Gabler”, ett spel bakom kulisser av en gedigen borgerlighet med djupa raviner av intriger, begär och försök att upprätthålla ett sken av anständighet. Hedda själv är Ibsens modernaste gestalt med ett komplicerat själsliv med förträngningar och undermedvetna och medvetna drifter att manipulera och spela ut människor mot varandra parat med en mörk längtan att fly bort från allt. Premiär på Intiman den 13 november. Regi Sara Cronberg.

På Hipp ges fantasin obegränsat spelrum i ”Trollkarlen från Oz”, sagan eller snarare feeriet i vilket Dorothy och hennes trogna hund Toto sveps bort av en tromb från vardagens tristess till Oz, som ligger bortom regnbågen och där man möter en trollkarl, lilleputtar, häxor och smaragdhus för att inte tala om en fågelskrämma, en plåtgubbe och många, många andra. Den 27 november är det premiär och Ronny Danielsson har regisserat.

Skånes dansteater ger en helaftonsföreställning med tre olika verk som analyserar det mänskliga hoppet: ”Prussian blue” av Charles Linehan, ”The Sun Lost in the Sea”, ett nytt verk av Uri Ivgi och ”Carmen?!” av Kenneth Kvarnström, som kommer med en alldeles egen version, som dansas med ett stort mått av humor enbart av män. Premiär 5 november.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 4 November 2004 årgång 19