Teaterspegeln

KAFKA KAN BLI OPERA

På Stadsteatern i Stockholm drar åter Mackie Kniven in tillsammans med paret Peachum, Sjörövar-Jenny, Polly och hela det brokiga följet i Berthold Brechts ”Tolvskillingsoperan”. Philip Zandén, Dan Ekborg, Pia Johansson och Helen Sjöholm spelar med i denna skröna från ett välordnat företag på samhällets botten: tiggarkungen Peachum har monopol på tiggeriet som organiserats in i minsta detalj. Urpremiären ägde rum i Berlin 1928 i ett kaotiskt Tyskland och pjäsen bygger på ”The Beggers Opera” av John Gay från 1728.Temat har också varierats av Dickens i ”Oliver Twist”. Lars Rudolfsson regisserar och premiären äger rum den 10 september. Förra gången det begav sig 1964 gjorde Monica Zetterlund Sjörövar-Jenny och hela jazzeliten med Jan Johansson, Arne Domnerus, Georg Riedel och många andra spelade Kurt Weills musik.

Edward Albees ”Balansgång” är ett intrikat familjedrama med bland andra Kjell Bergqvist, Ingvar Hirdwall och Sissela Kyle i regi av Björn Melander. Premiär den 14 oktober.

Dramaten börjar säsongen med två klassiker. Den 24 september är det premiär på ”Lika för lika” av William Shakespeare, ett spel om makt och människor, sex, politik och hyckleri. Regi av Yannis Houvardas med Göran O Erikssons översättning. Staffan Göthe, Jonas Malmsjö, Lars Amble och Gustaf Skarsgård är några av skådespelarna.

Strindbergs bitska och romantiska herrgårdssägen ”Fröken Julie” regisseras av Tommy Berggren och i huvudrollerna ses Maria Bonnevie, Mikael Persbrandt och Ingela Olsson. Premiär 12 oktober på Lilla scenen. I Målarsalen huserar Kristina Lugn med ”Vera”, en bokförläggare mitt i ett nät av intriger och komplikationer av många slag. Ewa Fröling och Reine Brynolfsson är med och premiär är det den 17 september.

Moderna Dansteatern visar en film tillsammans med en dansföreställning med titeln ”Det allra vitaste”, som handlar om en resa till Arktis. Efva Lilja deltog i polarexpeditionen Arctic Ocean 2002 och upplevde de oändliga isvidderna som inspirerat henne till detta annorlunda verk som dansas av Helene Karabuda till originalmusik av Tommy Zwedberg. Premiär den 27 september.

Dansens Hus i Stockholm har som vanligt ett späckat höstprogram. Det börjar den 7 september med världens bästa slagverksensemble ”Kroumata Drumming” och fortsätter med Anna Vnuk som nu ger ”Kära medborgare!” ett dansdrama om olycklig kärlek, sorg och saknad. Den 15 september blir det urpremiär med Kungliga baletten på NOKO, som är det stora nordiska samarbetsprojektet med 16 baletter, 16 koreografer från 4 nationer. Bland mycket annat lockande blir det också i slutet av oktober breakdance med barockmusik, balett och cirkusakrobatik i en salig blandning.

Göteborgsoperan satsar stort på Cole Porters musikal ”Kiss me Kate” som utspelar sig på en teater år 1947, där man skall sätta upp ”Så tuktas en argbigga”. Huvudrollsinnehavarna är ett frånskilt par, som är i konflikt och grälar ständigt, skumma maffiamedlemmar lurar i kulisserna och när sista scenen skrivs om några timmar före premiären är katastrofen ett faktum.

- Det blir en spännande och kul kväll helt i det sena 40-talets tecken, både vad gäller musik och kostym. Vi valde den för att Cole Porters musik uppskattas och älskas av många, säger operachefen Kjell Ingebretsen. Staffan Aspegren regisserar, Camilla Thulin har designat kostym, Roine Söderlundh står för koreografin och Linus Fellbom designar ljuset. Johan Rabeus, Ulricha Johnson, Peter Harrysson, Hans Josefsson, Sara Jangfeldt och Lars Hjertner i rollerna. Premiär den 22 oktober.
”K. Beskrivning av en kamp” är en nyskriven opera som bygger på brev, böcker och anteckningar av Franz Kafka, som inte bara var dyster och tragisk utan också – både i verkligheten och i sina verk – komisk och burlesk. Torgny Lindgren har sagt att ”Kafka är morfar till Monty Python. De har samma känsla för det absurda”.

I den andan har Jan Sandström skrivit musiken, Josef Kroutvor och David Radok librettot och den senare har också regisserat. Premiär på Göteborgsoperan den 24 september.

Göteborgs stadsteater visar en annorlunda ”Kharmen” som bygger på Bizets opera men som skiljer sig från originalet på många andra sätt än med stavningen. Rikard Bergqvist, han som skapade musikalen ”Stoppa världen!”, står för den modena versionen av det gamla slitstarka musikdramat. Han står själv för regin och Rikard Åström är kapellmästare. Karl Dyall, Anna-Maria Hallgren, Robin Stegmar och många andra medverkar. Premiär den 30 september.

Elva skott som skapat ett nationellt trauma – det handlar om lasermannen som skapade skräck och förtvivlan inte bara i invandrarkretsar i en tid med rasistiska illdåd och Ny demokrati i riksdagen. Bengt Ohlsson har skrivit ett drama om dessa händelser som upprörde och skapade debatt: Vem var han, vem kunde mörda anonymt, hur formades en sådan människa, hur ser vårt samhälle ut egentligen? Susan Taslimi har regisserat detta engagerande drama som har premiär den 9 september. Mera lättsamt blir det i Molières ”Hustruskolan” i regi av Daniel Benoin, gästregissör från Frankrike. Premiär redan den 28 augusti.

Malmö dramatiska teater är toppaktuell i David Hares ”Sånt händer”, en pjäs om USA:s invasion i Irak den 20 mars 2003. Efter ”segern” utbryter kaos i Bagdad med våld, övergrepp och plundringar. Den amerikanske försvarsministern håller en presskonferens och förklarar de oförutsedda händelserna med ”Stuff happens”, sånt händer. I en blandning av fantasi och dokumentär får vi följa resonemang och debatter i de allra innersta rummen där de stora besluten tas. Här ser vi George W Bush, Condolezza Rice, Colin Powell, Tony Blair, Saddam Hussein, Hans Blix och Koffi Annan mitt i ett krig och i en debatt som vi alla känner igen från massmedierna. Regi: Tobias Theorell och premiär den 9 september.

Även i Malmö blir det klassiker med Molières ”Tartuffe”. Den sanslösa historien om en man i femtioårskris som möter en själavårdare och bedragare som inte bara tränger in i mannens hus och tar över det mesta utan också bemäktigar sig hans själ och medvetande. Här kryddas komedin av lite invandreri: Tartuffe kommer från ett annat land och en främmande kultur, vilket skapar ytterligare en dimension i förvecklingarna i denna pjäs som mer än någon annan ger utrymme för skådespelarna att spela ut! Hans Alfredson har gjort den nya översättningen och Ragnar Lyth regisserar denna högaktualiserade version av den gamla klassikern. Premiär på Hipp den 24 september.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 3 September 2005 årgång 20