Teaterspegeln

Strindberg och Lugn i sällsamt möte

Stockholms stadsteaters stora satsning efter Tolvskillingsoperan är ett av Strindbergs stora kungadramer, Erik XIV, med Jonas Karlsson i titelrollen och Leif Andrée som den förslagne rådgivaren Göran Persson, som här stavar sitt förnamn med G – kanske en antydan om att det finns moderna förebilder. Det praktfulla dramat har skalats av och man har lagt accenten mera på det psykologiska med den nervöst aktive kungen som fått avslag från Englands drottning och nu gifter sig med knektdottern. Fina recensioner efter premiären den 7 oktober även till regissören Lennart Hjulström och scenografen Charles Koroly.

I ”Köra och vända”, Birgitta Egerbladhs nya dansteaterföreställning, möts texter av två personligheter över tids-, temperaments- och könsgränser. Det är Kristina Lugn: ”Vi är så överskattade. Vi människor. Vi kan dö när som helst. Och ändå tar vi oss tid att jobba med våra relationer.” Det är August Strindberg: ”Nej! Nej! Inte skiljas. Varför kan det icke vara som det är? Ni är ju så lugn och jag är icke alls orolig.” I mötet mellan dessa två starka författares texter ställs frågor om tid och relationer och vår relation till tiden. Birgitta Egerbladh står för regi och koreografi men också för egen, nyskriven musik. Premiär 1 december.

En vecka senare är Kristina Lugn åter aktuell på scenen som författare till ”Det finns ett liv där borta i Vällingby”, en poetisk och absurd berättelse i en ”villaträdgård nära dig” med bl a Ann Petrén och Lennart Jähkel.

Fyra operadivor som bor i ett hem för pensionerade skådespelare engageras för att fira ett Verdijubileum med ett sångnummer – det är intrigen i ”Kvartetten” av Ronald Harwoods, som också skrev den nyss aktuella pjäsen ”Påklädaren”. De fyra sångarna, som man inte ens vet om de fortfarande kan sjunga, spelas av Gerd Hegnell, Olof Thunberg, Meg Westergren och Lars Lind. Premiär den 11 november i regi av Lena T Hansson.

Dramaten tar i höst upp en av arabvärldens mest kända teaterpjäser, ”Sultanens hemlighet”, som handlar om en furstes moraliska kamp mellan egna personliga intressen och att följa lagen och sin egen pliktkänsla. I rollerna Fares Fares, Melinda Kinnaman, Erland Josephson, Gunnel Lindblom med flera. Eva Bergman regisserar och scenograf är Sören Brunes. I anslutning till föreställningen arrangeras en rad evenemang, seminarier och föreläsningar kring arabisk kultur och mångfaldsfrågor. Premiär den 19 november.

Fristående uppföljare till ”Arbetarklassens sista hjältar” av Peter Birro är ”Neil Armstrong var aldrig på månen” med Börje Ahlstedt, Anita Wall och Alexandra Rapaport. Här handlar det om den gamle skådespelaren som förbereder sig i sin loge och som plötsligt får besök av dotter och hustru, som båda revolterar. Regi Johan Wahlström och premiär 8 oktober.

Barnen får sitt till julen i den nya dramatiseringen av Elsa Beskows böcker: ”Petter och Lotta och Stora Landsvägen” av Lucas Svensson. Urpremiär den 26 november på stora scenen.

Kungliga Operan ger Puccinis genombrottsverk ”Manon Lescaut”, som bygger på en roman av abbé Prevost. Det är en romantiskt brutal berättelse om en ung kvinna som slits mellan en gammal rik man och en ung student i Paris och det slutar med deportation och flykt och död. Knut Hendriksen regisserar och premiären äger rum den 10 december på Stora scenen.

Dansens hus. Det fantastiska samarbetet mellan Dramaten och Cirkus Cirkör, regissören Katrine Wiedemann och Tilde Börjefors i ”Romeo och Julia” på Elverket får nu sin fortsättning på Dansens Hus i ”Havfruen” efter H C Andersens ljuva men bittra saga om sjöjungfrun och hennes hopplösa kärlek till prinsen och den ouppnåeliga förutsättningen: en odödlig själ. En vacker saga som slutar i tragedi. Med nycirkusens rent fysiska tolkning av dramat skapas nya, gripande dimensioner.

Att även detta är en enastående föreställning visas och bevisas av lysande recensioner och stående ovationer vid världspremiären i Köpenhamn. ”Et gennembrud i dansk scenekunst” heter det i Politiken och tidningen Urban skriver ”Sanselig fryd med sjæl, humor og fedakrobatik”.

”Revolver” av Carl Olof Berg handlar om maktbegär och möjligheter att utöva våld i en värld som alltmer betingas av rädsla. Musiken har gjorts av Calle Olsson och det är premiär den 14 november.

”Two Playful Pink” är titeln på Yasmeen Godders koreografiska kritik av den manliga blicken på den kvinnliga kroppen som därmed blir ett kommunikationsredskap – surrealism och popenergi inspirerar till olika aspekter på kvinnokroppen och dess existens. Koreografen, som slagit igenom på den internationella scenen, pendlar mellan Tel Aviv och New York och gör nedslag bl a i Stockholm. Hon är med själv i framförandet av verket, som ges den 18 och 19 november. Efter den sista föreställningen kan man delta i ett publiksamtal.

Cullbergbaletten gästspelar den 4 november och två veckor framåt med tre verk som är nya för Stockholmspubliken. Det blir Sverigepremiär på Mats Eks ”Aluminium” och Johan Ingers ”Empty House” och dessutom urpremiär på Ingers ”Negro con Flores”, tre verk som klart visar varför Cullbergbaletten efter 40 år fortfarande är kraftfull och vital.

Göteborgsoperan ger nu efter 6 uppsättningar av Verdiverk kompositörens sista opera som var unik även i ett annat avseende. Det var en komisk opera efter rader av tragedier och handlar om den originelle suputen och intrigmakaren Falstaff och hans invecklade turer när det gäller kärlek och äktenskap. Librettot bygger på Shakespeares ”Muntra fruarna i Windsor” och ”Henrik IV” och regisseras av en verklig kännare, Adrian Noble, som varit ledare för Royal Shakespeare Company i tjugo år och dessutom varit bland skaparna av ”The Globe”, rekonstruktionen av den gamla 1600-talsteatern i London. Premiär den 26 november.

Malmö Dramatiska Teater firar Ibsenjubileet lite i förväg genom ”Kvinnan från Havet” i en nytolkning av den amerikanska författarinnan Susan Sontag. Det är berättelsen om fyrvaktardottern som växer upp i enslighet med havet ständigt nära sig och som blir gift med en änkling med två barn. Hon känner sig som en fånge i den småborgerliga miljön och längtar tillbaka till havet. Till slut flyr hon med en sjöman, som hon en gång varit förälskad i. Regissör Olof Lindqvist. Premiär 11 november.

Malmö Opera och Musikteater vill säkert upprepa den succé som urpremiären på musikalen ”South Pacific” gjorde 1949. Rekordartad biljettförsäljning även för Broadway: en halv miljon dollar i förköp och sedan 2 000 föreställningar på raken. Och recensionerna var översvallande. Det sägs att den fingerfärdige kompositören Richard Rogers komponerade slagdängan ”Bali Ha’i” på fem minuter medan ”Happy Talk” tog hela 20 minuter. Och Oscar Hammerstein var också produktiv – han skrev detta och ytterligare trettio libretton tillsammans med mer än 1 000 schlagers.
Historien är skäligen enkel och handlar om kärlek vid första ögonkastet, rasfördomar och konsten att fånga livets möjligheter. Men den är fylld av örhängen som följt och förföljt människor sedan den 7 april 1949. Premiär den 11 november i Båghallarna.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 4 November 2005 årgång 20