Teaterspegeln

BABYTEATER OCH MACBETH MED OH UTAN CLOWNER

STOCKHOLMS STADSTEATER söker, liksom alla andra företag och kulturinstitutioner, ny publik. Nu har de skjutit in sig på en som knappast någon annan före dem producerat pjäser för, nämligen spädbarn från 6 månader. Unga Klara med Suzanne Osten gör verkligen skäl för namnet nu, för mycket yngre kan det knappast bli. Sjumånaders bebisar sitter blickstilla med högsta koncentration under den timma föreställningen varar med tittut-lekar, matscener eller motståndet mot att bada, när man inte vill. Det är konkreta scener som även de allra minsta kan leva sig in i. Det har varit många repetitioner med publik och många omarbetningar innan föreställningen kändes färdig för premiär den 12 januari.

En annorlunda ”Midsommarnattsdröm” hade premiär den 28 januari. Det är Shakespeares pjäs i Göran O Erikssons översättning, men miljön är inte en klassisk sagoskog utan en gammaldags dansbana mitt inne i skogen och tiden den, då halvlitern kluckade fickljummen i byxlinningen och snusdosan i nickel eller mässing låg tryggt förankrad i näven i händelse av uppgörelser ute i buskarna. Ruset, skogsdoften och drömmen om den eviga kärleken finns i den lena sommarnatten liksom fantasi, förälskelse, begär och dessutom varmkorv med öl. Alltså samma förtrollning som i Shakespeares 1600-tal men i äktsvensk tappning. Dan Ekborg och Rikard Wolff är några av de många medverkande. Regi Alexander Mørk-Eidem.

Andra klassiker på Stockholms Stadsteater i vår är Euripides ”Medea”, det klassiska dramat om kvinnan som lämnades av sin man. Helena Bergström spelar huvudrollen. ”Onda andar” av Fjodor Dostojevskij handlar om den rike, vackre yuppien som gifter sig med en missbildad, ful tiggerska och njuter av skammen och förnedringen. Premiär 10 februari.

”Slutspel” av Samuel Beckett har premiär den 13 april och ett par veckor senare ”Jag har tagit din hand i min”, en pjäs som bygger på kärleksbrev mellan Anton Tjechov och Olga Knipper. Ibsenjubileet markeras med ”Frun från havet”, ett drama om kärlek, drömmar och övergivenhet. Och så den 7 april ser alla vi som var med kring ”68” fram mot ”Jösses flickor – återkomsten” som handlar om alla de kämpande tjejerna, som nu hamnat på ålderdomshemmet – en ballad om tre generationer feminister.

DRAMATEN firar också Ibsen men med ”John Gabriel Borkman”, en av de många samhällskritiska pjäserna. Den handlar om bankdirektören som dömts till fängelse för att han spekulerade bort bankens pengar. Nu håller han rättegång med sig själv och friar sig gång på gång. Hustrun, som också drabbats, drömmer om upprättelse. Jan Malmsjö och Marie Göranzon regisseras av Hilda Hellwig och premiären äger rum den 25 februari.

Även Dramaten spelar Shakespeare. Här handlar det om ödesdramat om den skuldtyngde skotske kungen ”Macbeth” och i rollerna ses bl a Reine Brynolfsson, Lena Endre och Börje Ahlstedt. Premiär 20 maj. Regi Staffan Valdemar Holm. Lars Noréns ”Endagsvarelser” sätts upp för första gången i Stockholm i regi av Staffan Roos och med premiär den 8 april.

”Tusen år hos Gud” är en föreställning av Margaretha Åsberg efter Stig Dagermans romanprolog: en ”vetenskapsmusikdansteater” kallas den i programbladet. Urpremiär 18 februari. I ”Palestina” redovisar Kristina Lugn och regissören Eva Bergman en resa till Jerusalem – en monolog om ett av världens mest konfliktladdade områden.

KUNGLIGA OPERAN fortsätter sin stora Wagnersatsning med ”Valkyrian”, det mäktiga eposet om mytens väldiga tragedi: ”Ur uppror och blodskam skall övermänniskan födas för att besegra ondskans makter”. I rollerna bl a Endrik Wottrich, Hans-Peter König, Nina Stemme, Lena Hoel och Eva Pilat och regissör är Staffan Valdemar Holm. Premiär 25 februari. En helaftonsbalett med musik av Wagner, ”Tristan”, har premiär den 31 mars.

”Trubaduren” av Guiseppe Verdi regisseras av Wilhelm Carlsson med premiär den 13 maj. ”Svall” är en opera, skriven av Daniel Börtz och Claes Fellbom. Regi Elisabet Ljungar och premiär 2 mars.

GÖTEBORGSOPERAN spelar också ett par föreställningar av ”Valkyrian” i den kritikerrosade uppsättningen av Folke Abenius.

”Fidelio” är Beethovens enda opera, en ”frihetsopera” har den kallats och den utspelas i fängelseceller och underjordiska hålor. Man kan undra om premiärpubliken den 4 februari kommer att reagera så som den vanligtvis städade tyska publiken vid en premiär i höstas i Bonn som en del av Beethovenfestivalen. Den stod upp, skränade och ropade i protest mot den minimalistiskt utformade scenografin och opponerade sig också över att det lagts till nyskrivna prosalyriska stycken som lästes av en skådespelare. ”Vi vill se OPERA!!!” vrålade publiken när denne visade sig. Det är inte utan en viss förväntan vi ser fram emot publikreaktionerna vid premiären på Göteborgsoperans version i regi av Philipp Himmelmann.

En annan älskad klassiker är ”Turandot” av Giacomo Puccini med premiär den 8 april. 1973 uppfördes den på Skandinavium i en legendarisk uppsättning – kanske blir denna lika omtalad. Regissör är Vladímir Morávek från Tjeckien och titelrollen sjungs av Irma Mellergaard.

”Beatlemania! The Symphonical Mystery Tour” är ett divertissemang skapat av Martin Yates, som framförs av operans orkester, kör och musikalartister från Londons West End. Premiär 31 maj.

DANSENS HUS i Stockholm satsar också på den store lille tysken i ”Miss very Wagner” där Charlotte Engelkes på ett egensinnigt sätt inventerar Wagners operahjältinnor på jakt efter kvinnokraft som håller vad den lovar. Från den 7 februari. Den 10 mars är Cristina Caprioli tilllbaka med ”Very, very” som är en duett i ett psykedeliskt rum, två kvinnor, snabba, skarpa, sexiga, undanglidande. . .

I det späckade vårprogrammet är det två inslag som är unika och annorlunda. I ”Continuum. Beyond the Killing Fields” framträder den 75-åriga tempeldanserskan Em Theay och berättar om sitt liv under Pol Pots skräckregim. Hon är en av få som överlevde de röda khmerernas massaker men förlorade sin man, flera barn, släkt och vänner. I föreställningen deltar hon själv tillsammans med en av sina döttrar. En blandning av samtida uttryck och traditionella. 10 och 11 februari.

Det andra är två verk av den norsk-iranske koreografen Hooman Sharifi. I det första agerar Sharifi tillsammans med publiken och tar upp frågeställningar kring identitet, etnicitet och empati. I det andra har han inspirerats av de egna erfarenheterna att komma som 15-åring från Iran till ett av världens rikaste länder – ett drama om skuld och orättvisa. 21 och 22 februari.

GÖTEBORGS STADSTEATER ger ”Rosens namn” efter den världsberömda romanen av Umberto Eco. Det är en spännande detektivhistoria med djup förankring i medeltidens begreppsvärld ställd mot en nyare tids förnuft, fakta och logik – ett mysteriespel i medeltida skrud. Regissören Jasenko Selimovic´ låter en samtida teatergrupp berätta den gastkramande historien. I rollerna bl a Sven-Åke Gustavsson, Henric Holmberg och Stefan Sauk. Premiär 17 februari.

Även här i Göteborg spökar Shakespeare i ”Macbeth – alla dör på slutet”, som spelas av tre clowner, och den anges vara ”en hejdlöst komisk och blodig tragedi . . . . Makt! Sex! Mord! Begär! Girighet”. Kanske lite annorlunda än Dramatens uppsättning.

Nobelpristagaren Harold Pinters ”Aska” är ett drama om maktkamp präglad av svartsjuka och hemska minnen. Medverkande är Anna Takanen och Johan Gry. För regin svarar Björn Runge. Premiär 3 februari.

MALMÖ DRAMATISKA TEATER spelar också Shakespeare men här är det ett lustspel: ”Så tuktas en argbigga”, som är ett drama om problemet att gifta bort döttrar som konstrar och protesterar. Anette Norberg regisserar och i rollerna Petra Brylander, Birte Heribertson, Håkan Paaske m fl. Premiär på Hipp 24 mars.

Torbjörn Flygt är mest känd som romanförfattare med bl a ”Underdog”, men nu debuterar han som dramatiker med ”Karriär”, ett drama om vad som händer efter avregleringar, nedskärningar och nyordningar. Urpremiär 7 april på Intiman.

Den produktive Lucas Svensson har skrivit ”Inget växer utom Stig (och Molly)” som är en bitter saga om en idyll som drabbas av rykten om en farsot. Premiär på Intiman 3 februari.


MALMÖ OPERA OCH MUSIKTEATER återinviger Storan efter renoveringen med ”Maskeradbalen”, den stora melodramen om mordet på Gustav III, regisserad av Peter Oskarson. Premiär 11 februari.

År 2006 är det 250 år sedan Wolfgang Amadeus Mozart föddes och det jubileet firas med en uppsättning av ”Figaros bröllop” i regi av Åsa Melldahl och med Mozartkännaren Arnold Östman som dirigent. Premiär 25 mars på Storan.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 1 Februari 2006 årgång 21