Teaterspegeln

DANSENS HUS I STOCKHOLM har redan öppnat säsongen den 1-9 september med Cullbergbaletten, som framförde nya verk av Johan Inger och den belgiske koreografen Sidi Larbi Cherkaoul. Den 22 och 23 september gästspelar Enclave Dance Company med ”De Farra”, en medelhavsfestival med sju dansare och en enmansorkester med bl a recyklat skrot, uppkopplat på antika sträng-, blås-, och klaviaturinstrument – bara det gör det värt att se föreställningen.

Skånes Dansteater gästspelar den 29 och 30 september med ”Spirit”, en förställning med tre stycken av koreograferna Virpi Pahkinen, Marie Brolin-Tani och Didy Veldman – en helafton med mycket passion och dramatik.

En annorlunda föreställning blir ”Nightshade”, producerad av Victoria i samarbete med Parc de la Vilette i Paris m fl. Sju professionella koreografer har inbjudits att göra var sitt strip tease-nummer med likaledes professionella strip tease-aktörer – ett spännande försök att sätta strip teasen i relation till den samtida danskonsten och att visa två skilda världar, den seriösa konsten och den ofta vulgära underhållningen samtidigt.

Det sitter i väggarna på det gamla teaterhuset, de urpremiärer av den legendariske Eugene O´Neills pjäser, som ägt rum på DRAMATEN i Stockholm. Nu kommer den märkligaste av alla, Lång dags färd mot natt, i en ny uppsättning i regi av Stefan Larsson och i översättning av Klas Östergren. I rollerna ser vi Börje Ahlstedt, Lena Nyman, Jonas Malmsjö och Jonas Karlsson. Premiär den 7 oktober.

En monstertragedi kallar man ”Lulu” av Frank Wedekind, en pjäs som legat till grund för Alban Bergs opera med samma namn, ett expressionistiskt drama om kön, sexualitet och mans- och kvinnoroller. Det handlar om den omsvärmade Lulu: alla män som förälskar sig i henne går en våldsam död till mötes. Ole Anders Tandberg regisserar och i rollistan bl a Livia Millhagen, Rolf Skoglund, Gustaf Skarsgård, Inga-Lill Andersson, Torkel Petersson och Mia Björne. Premiär 9 september på Lilla scenen.

Hilda Hellwig, som haft stor framgång med John Gabriel Borkman på Dramaten, sätter nu upp en annan klassiker, Schillers ”Kärlek och politik”, ett Romeo och Julia-drama om kärleken mellan mannen av börd och kvinnan av folket. Björn Granath spelar fadern som försvarar sin dotter, en i Tyskland legendarisk roll. I övriga roller bl a Elin Klinga, Tomas Pontén, Thomas Hanzon, Gertie Kulle och Claes Månsson. Premiär den 28 oktober.

Urpremiär den 4 november blir det på Lisa Langseths ”Klimax”, ett drama om fyra stökiga ungdomar, som placerats i en bunker, som är ett mellanting mellan ett bibliotek och ”Big Brother”, för att återföras till ett normalt liv med hjälp av kultur.

STOCKHOLMS STADSTEATER inleder säsongen redan den 18 augusti med den sista delen av Staffan Göthes trilogi om familjen Cervieng, ”Temperance”. Rickard Günther regisserar och i rollerna ser vi bl a Lena-Pia Bernhardsson, Lars Lind, Johannes Bah Kuhnke och Jonas Falk.

Arthur Millers familjedrama ”Alla mina söner” har premiär den 1 september med Carl Kjellgren som regissör och med Tomas Bolme, Lis Nilheim, Göran Ragnerstam och Eva Stenson m fl.

Urpremiär blir det på ”Garderoben” av Gunilla Thorgren, en av grundarna av Grupp 8. Det är ett drama om livsval och maktkamp. Vad händer när barnen är vuxna och männen flera gånger blir utbytta eller är försvunna? Ulla Skoog regisserar och i rollerna Iwa Boman, Claire Wikholm, Ann Sofi Rase m fl. Premiär den 8 september.

Suzanne Osten på sätter upp Euripides klassiska drama ”Alkestis” om varför en kvinna går ned i underjorden. I rollerna Per Graffman, Malin Ek, Hedda Sjögren m fl. Premiär den 14 september.

KUNGLIGA OPERAN spelar sin 234:e säsong i obruten följd med fem operapremiärer och dessutom blir det två balettpremiärer under året.

Närmast fortsätter Staffan Valdemar Holm det väldiga ”Ringen-projektet” med den tredje delen, ”Sigfried”, som kommer tillbaka på Stockholmsoperan efter ett kvartssekel. Det handlar den här gången om den unge Sigfried, övermänniskan som drar ut i världen för att döda draken. Här är Wagner så nära humor han kan komma, en brutal komedi med skimrande naturpoesi. Lars Cleveman sjunger titelrollen och alternerar med Pär Lindskog. Hovkapellet dirigeras av Gregor Bühl.

En urpremiär bjuder man också på lite senare under säsongen: Carl Unander-Scharins opera, baserad på Barbro Lindgrens ”Loranga, Masarin och Dartanjang”, en storsatsning på barn- och familjepubliken. Karl Dunér regisserar pjäsen som spelas på den stora scenen.

GÖTEBORGSOPERAN gör en flygande start på säsongen med Andrew Lloyd Webbers ”Cats” som bygger på T S Eliots ”Old Possum´s Book of Pracitical Cats”. Det var ingen som trodde på Webbers kattmusical men det blev den största musicalsuccén hittills. Under 20 år har den spelats åtta gånger i veckan i London och totalt räknar man med 7 500 föreställningar i 24 länder i översättning till 24 språk. Hans Berndtsson regisserar och dirigent är Björn Dobbelaere. Inte mindre än 75 föreställningar är inplanerade fram till februari nästa år.

En märklig världspremiär äger rum på Skövdescenen den 22 september: ”Marilyn Monroe – människa och myt”. Det är en musikteaterföreställning som bygger på hennes musikaliska repertoar och som berättar om de 36 år som världsstjärnan fick att leva – ett liv i glitter, champagne och fotoblixtar men också ångest, droger och nerdragna gardiner. Leo Cullberg har skapat föreställningen som framförs av musikalstjärnan Mia Ringblom Hjertner och musikern Per Larsson.

”Stravinskij” är ett helaftonsprogram med kompositörens violinkonsert och ”Våroffer”, båda signerade koreografen Nicolo Ponte, varav den senare är världspremiär. Dessutom presenterar Jiri Kylián ett legendariskt verk, ”Falling Angels”, som har spelats på många scener runt hela världen. Musiken här är av Steve Reich. Premiär den 16 september.

MALMÖ DRAMATISKA TEATER har den 23 september urpremiär på en blodig kriminalhistoria med titeln ”Mohamlet”, vilket pekar både åt Islam och Shakespeare. Huvudpersonen påminner om den riktige Hamlet men hela historien utspelar sig kring krogen ”The Kingdom” i stället för slottet Kronborg. Men som förebilden är det ett drama om identitet, kärlek och rättskaffenhet i en stormig värld som känns mer aktuell här bland ångande jättekastruller och rostfria bänkar än i en medeltida dansk miljö med kanoner och vålnader. Regi Ronny Danielsson.

UPPSALA STADSTEATER ger ”von Sydowmordens gåta”, som bygger på Helena Henschens uppmärksammade dokumentärroman om ett av de mest gåtfulla och hemska kriminalfallen i Sveriges brottshistoria. Boken hör till en av mina stora läsupplevelser som berört mig djupt. Det skall därför bli egendomligt och spännande att se hur författaren Anders Frigell och regissören Johan Huldt hanterat detta omfångsrika och detaljrika verklighetsdrama inom ramen för en kvällsföreställning.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 3 September 2006 årgång 21