Teaterspegeln

BRÖLLOPSBESVÄR OCH DANSTEATEROPERA

FOLKOPERAN I STOCKHOLM har urpremiär den 3 mars på ”Mitt Hjärta brister”, en dansteateropera av Birgitta Egerbladh. Det är ett collage, där Birgitta Egerbladh blandar avsnitt ur operor av Mozart, Verdi, Monteverdi och många andra i en föreställning för sex sångare, tre dansare och stor orkester.

- Den här gången vill jag undersöka operans värld och ställa den i relation till händelser och känslor i vår vardag. Ibland, mitt i en vardaglig händelse, skulle man vilja brista ut i en förtvivlad aria eller en underbar hyllning till livet, säger Birgitta Egerbladh, som hyllats på många olika sätt för sina underfundiga, lekfulla och allvarliga verk, varav flera uppförts på Stockholms Stadsteater.

KUNDLIGA OPERAN inleder säsongen med premiär på Verdis ”La Traviata”, den tragiska historien om Violettas, Kameliadamens, uppgång och fall som demimonde i Paris. Uruppförandet 1853 blev ett fiasko på grund av att publiken fann musiken svår och ”pratig”, något som är svårt att förstå för en nutida publik. Regissören är chefen för Det Kongelige Teater i Köpenhamn Kasper Bech Holten.

Det är 40 år sedan Stravinskijs ”Rucklarens väg” visades i Stockholm. Nu kommer premiären den 13 mars i regi av John Cox och med scenografi och kostym av den berömde konstnären David Hockney. I maj kommer Ole Anders Tandbergs uppsättning av Mozarts ”Cosi fan tutte” med Peter Mattei och Maria Fontosch. En modern askungesaga serveras av Jean-Christophe Maillot, ”Cendrillon”, som är Kungliga Balettens stora vårpremiär den 30 maj.

DANSENS HUS I STOCKHOLM har som vanligt ett späckat program för våren. Cullbergbalettens 40-årsjubileum är höjdpunkten, och detta firas med åtta jubileumsföreställningar, då man inte bara intar scenen utan också fyller foajén ”med utställningar, installationer och med oss själva!” den 2,3,5-10 februari.

”Les ballets de C de la B” ger en improvisation utifrån ”Vespero della Beata Vergine” av Monteverdi där man blandar barockmusik och zigensk musik. ”Tio dansare, musiker och sångare i en galen scenografi av koreografen Alain Platel” är den lovande rubriken på evenemanget, som äger rum 13-15 februari.

”Jakob” är ett verk av koreograferna Cristina Caprioli och Örjan Andersson. Det framförs av ”Stockholm 59° North”, som består av ett antal solister från Kungliga Baletten, som arbetar extra med att framföra moderna koreografier, av bland andra William Forsythe och Mats Ek. En försmak av det fick vi i Divertissementet vid Nobelbanketten den 10 december, vilket också sändes i tv. På Stora scenen 22-24 mars.

DRAMATEN spelar för första gången någonsin båda delarna av Strindbergs ”Dödsdansen” med Örjan Ramberg och Stina Ekblad som Edgar och Alice i detta svarta undergångsdrama. Regi John Caird och premiären äger rum 3 februari.

Mera Strindberg blir det och minst lika spännande att se”Ett drömspel” i Mats Eks regi. Nu hundra år senare presenterar han en modern uppsättning, som bygger på pjäsens filmiska karaktär med inslag av dans och Bollywoodmusik. Premiär 24 mars.



Majgull Axelsson, Marianne Lindberg De Geer och Carl Johan Vallgren är kända från andra områden men framträder nu som dramatiker i var sin pjäs med urpremiärer i februari och mars.

STOCKHOLMS STADSTEATER står för det som antagligen är vårens originellaste uppsättning, ”Richard III” av Shakespeare, en av teaterhistoriens grymmaste karaktärer, omgiven av så gott som enbart män. Det märkliga med den här uppsättningen är att denne hänsynslöst mördande puckelrygg spelas av Gunilla Röhr, och alla andra roller också spelas av kvinnor i denna annars totalt mansdominerande pjäs. Det är mycket möjligt att detta kan ge nya aspekter på en av historiens mest ondskefulla figurer. Regi naturligtvis också av en kvinna: Anette Norberg. Premiär på kvinnodagen, den 8 mars.

Eva Gröndahl regisserar Tenessee Williams ”Glasmenageriet” med premiär den 9 februari samtidigt som man spelar ”Linje Lusta” av samme författare. ”Hedda Gabler” är ett lite försenat bidrag till Ibsenjubileet med premiär den 19 april. Även Stadsteatern ger ”Ett drömspel” men i en version med både dockor och aktörer, skapad av Roman Paska, berömd dockteaterregissör från New York. Premiär 12 april.

I januari har det redan varit premiär på Lars Noréns båda tidiga genombrottspjäser ”Natten är dagens mor” och ”Kaos är granne med Gud” i Tobias Theorells iscensättning. En annan klassiker är ”Djungelboken”, som utspelar sig i ett totalförstört Stockholm år 2107, där Mowgli och hans vargkompisar drar runt på stan. Även den har haft januaripremiär.

RIKSTEATERN sätter upp Jean Genets ”Jungfruleken”, ett intensivt drama om tre kvinnor, som är instängda i ett rum och går under i kampen för att bli fria. Hedvig Claesson är regissör och premiären blir i Vara den 8 februari. Peter Harryson, Mikael Samuelsson, Lena-Pia Bernhardsson och Cecilia Nilsson spelar den handfasta komedin ”Marknadsafton”, som kallats den ursprungliga versionen av ”Bonde söker fru”, ett spel om pengar och kärlek i den småländska obygden.

GÖTEBORGS STADSTEATER har urpremiär den 26 januari på ”Bröllopsbesvär”, som bygger på Stig Dagermans roman, som dramatiserats av Stig Larsson till nyskriven musik av Ulf Dageby och i regi av Johan Wahlström. Det är en burlesk skröna om den rike slaktaren, som skall gifta sig med den unga bonddottern, som väntar barn med en annan. Ett drama om liv och död, brännvin och fylla, slagsmål och tumult men med inlevelse i enkla människors drömmar och känslor, som gör det hela uthärdligt.

GÖTEBORGSOPERAN har premiär som sig bör på långfredagen den 6 april på ”Parsifal”, som blev Wagners sista opera, ett verk som han arbetade på under 30 år. Jan Kyhle sjunger titelrollen och Yannis Houvardas regisserar.

”Bröderna Lejonhjärta” är en nyskriven musikal med texter av Ture Rangström, musik av Bo Wastesson och manus av Staffan Götestam. Den bygger på Astrid Lindgrens bok om den lille, sjuke ”Skorpan” som tröstas av sin storebror med sagan om Nangijala, landet dit man kommer när man dör. Urpremiären i Skövde Stadsteater den 3 mars.

Även i Göteborg ger man ”La Traviata” av Verdi, en föreställning som ingår i samarbetet med Operan i Köpenhamn. Där hade den premiär den 11 mars, och nu är turen kommen till Göteborg den 10 februari.

MALMÖ OPERA OCH MUSIKTEATER ger en nyskriven opera av Jonas Forsell, ”Träskoprinsessan”, som handlar om prinsessan som byter liv med en fattig flicka. Premiär 10 februari. Den 24 mars blir det premiär på Verdis opera ”Macbeth”, som bygger på Shakespeares mörka drama om den svage mannen, som drivs till mord på kungen av sin maktlystna hustru.

MALMÖ DRAMATISKA TEATER sätter upp ”Festen”, en pjäs efter Thomas Vinterbergs Dogmafilm om 60-årskalaset, som börjar uppsluppet, men som avslöjar sanningar, som inte tål dagsljuset om den nyss hedervärde jubilaren. Premiär på Intiman den 20 januari.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 1, Februari 2007 årgång 22