Teaterspegeln

Arsenik, stryknin och en nypa cyanid

Den stora publikmagneten på Stockholms stadsteater blir Arsenik och gamla spetsar med teaterns grand old ladies Meta Velander och Yvonne Lombard som de förtjusande och hjälpsamma gamla damerna, som tagit som sin livsuppgift att befria ensamma äldre män från deras dystra och innehållsfattiga liv. Med lite arsenik, lite stryknin och en nypa cyanid i ett glas flädervin utför de sina goda gärningar och med hjälp av en gammal manlig släkting undanröjs alla spår nere i källaren. Sven Wollter spelar den kriminelle brodern, som fått Sven Wollters anletsdrag av den psykotiske plastikkirurgen, som också är kumpan på flykt undan polisen.

Vi känner alla historien från Frank Capras filmklassiker från 1944 med bl a Cary Grant och Peter Lorre – i sin tur en filmatisering av Joseph Kesselrings succépjäs.

Stockholms Stadsteater kör vidare med filmiska förebilder: Rainer Werner Fassbinders Petra von Kants bittra tårar om den framgångsrika lesbiska modedesignern och hennes minst sagt intensiva kärleksliv. Pia Johansson, Helena av Sandeberg, Iwa Boman m flera medverkar. Regi Hugo Hansén och premiären ägde rum den 1 februari.

Samtidigt som Dramaten firar sitt hundraårsjubileum spelar Stadsteatern den pjäs som invigde det nya teaterhuset 1908, nämligen Strindbergs Mäster Olof. Författaren var bara 23 år när hans skrev sitt stora uppgörelsedrama om Olaus Petri och hans kamp mot etablissemangets girighet och översitteri. Jonas Karlsson spelar den unge rebellen, regisserad av Lennart Hjulström. Premiär den 8 februari. En annan legendarisk historia är Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita en magisk skröna om det fyrkantiga Sovjetsamhället, som besöks av djävulen i en människas gestalt. Jakob Eklund, Ingvar Hirdwall och Philip Zandén är några i den stjärnspäckade ensemblen. Premiär den 15 februari. En riktig klassiker, som sällan ges är skriven av Christopher Marlowe, en dramatiker på Shakespeares tid. Nu ges hans drama om den medeltida, homosexuelle kungen Edward den andre, som upprörde både adeln och den 13-åriga hustrun Isabella. Rikard Wolff har huvudrollen och Susanne Osten regisserar.

Peter Weiss frihetsdrama Mordet på Marat har premiär den 19 april och den 23 Mars är det premiär på Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. I serien Modärna kvinnor ges Den smala vägen av Frida Stéenhoff och Anne Charlotte Lefflers Skådespelerskan.

Dramaten firar sina hundra år i det märkliga huset vid Nybroplan med att spela tre av Strindbergs kungadramer. Även om de är förkortade fyller de ut fem timmar och speglar tre olika regissörstemperament och stilar. Gustav Vasa regisseras av Åsa Kalmér och som den mäktige landsfadern ser vi Torkel Petersson. Kristina iscensätts av Jagos Markovic och den frihetstörstande drottningen gestaltas av Elin Klinga. Michael Nyqvist spelar Gustav III i regi av Maria Åberg. ”En grep makten, den andra lämnade den, den tredje betalade med sitt liv”.

Sonen axlar faderns mantel när Jonas Malmsjö spelar Hamlet på Dramatens stora scen. Det är en annorlunda danaprins som Staffan Valdemar Holm presenterar: ”Hamlet är en massmördare, som överidealiserar sin pappa. . . Oftast glömmer man handlingen om man ser allt ur Hamlets perspektiv. Min uppsättning visar mindre sympati för Hamlet, som ju egentligen är besatt av död och hämnd. Jag vill lyfta fram de etiska frågorna kring de val han gör.”
Bernardas hus av Federico García Lorca och Jean Genets Jungfruleken har premiärer den 5 april respektive den 8 mars. Den flitige Lucas Svensson har urpremiär för svenskt landskap med kinesiska detaljer den 16 februari och guldbaggeregissören Richard Hobert debuterar med Security.

Kungliga Operan i Stockholm har urpremiär på ett annorlunda stycke för barn: Guldringen, som är en komprimerad version av Wagners mastodontverk. Regissören Kristian Benkö berättar det som Staffan Valdemar Holm behövde tiotals timmar för på en enda timma medan tonsättaren Carin Barto-Edström ”rekomponerat” den mäktiga musiken. Premiär den 9 februari.

Lennart Jirlow har skapat en frodig bildvärld kring Verdis Falstaff, som regisseras av Ann-Margret Pettersson. Loa Falkman återvänder till fadershuset för att spela huvudrollen. Premiär den 16 februari.

Gustav III skapade förutsättningar för balett i Sverige genom att importera dansmästaren Gallodier från Paris 1773. Nu blir det urpremiär den 23 mars på en berättande helaftonsbalett om den teaterälskande kungen. Det är Parisoperans Patrice Bart som skapar koreografin till musik av Weber och Kraus. Erik Näslund har gjort librettot som börjar i ungdomen och slutar med skottet på gamla Operan den 16 mars 1792.

Göteborgsoperan satsar också på Verdi men här är det Macbeth, som är aktuell och som fullföljer Verdilinjen efter La Traviata och Rigoletto. Dramat kring den maktgalne som till varje pris ville bli kung av Skottland har regisserats av David Radok och i titelrollen sjunger Mats Persson medan den dominerande hustrun spelas av Francesca Patané, som gästspelar på Göteborgsoperan för första gången. Premiär den 2 februari.

Eugen Onedin är den andra stora premiären under våren med Helena Döse i rollen som Larina medan titelrollen spelas av Gabriel Suovanen. Regi Jacob Korcák.

Göteborgsoperans dansare ger 12 föreställningar med början den 23 februari av The boxman/Röd, som är ett tvådelat balettprogram av Fernando Melo och Örjan Andersson.

På Skövdescenen blir det en pop- och rockmusikal med titeln Grymt! med musik av Sara Jangfeldt och Mathias Venge. Texten har skrivits av Rikard Bergqvist och premiären äger rum den 8 mars.

Spagettioperan på Drottninggatan i Stockholm är matstället där man njuter av fantastisk opera eller operan där man äter läcker mat! Bel Canto är en helafton med överväldigande sång och musik av Rossini, Donizetti, Puccini och Verdi. Läderlappen av Johann Strauss d y, operetternas operett, ges i en specialversion av Charlotta Huldt-Ramberg, som är teaterns alltiallo: regissör, kompositör, arrangör, översättare, scenograf och en enastående sångare! Premiärer är den 31 januari respektive den 6 mars och sedan spelas det onsdag till lördag långt in i maj.

Alldeles speciellt för far- och morföräldrar som vill lära sina telningar att älska opera ges Spagettiopera Bambini, som bjuder in barn och vuxna i operans sagolika värld, där man själv får vara med och sjunga, musicera och klä ut sig förutom att lyssna till all skön sång och musik. Så passa på den 6 och 27 april! GH









Arsenik, stryknin och en nypa cyanid

Den stora publikmagneten på Stockholms stadsteater blir Arsenik och gamla spetsar med teaterns grand old ladies Meta Velander och Yvonne Lombard som de förtjusande och hjälpsamma gamla damerna, som tagit som sin livsuppgift att befria ensamma äldre män från deras dystra och innehållsfattiga liv. Med lite arsenik, lite stryknin och en nypa cyanid i ett glas flädervin utför de sina goda gärningar och med hjälp av en gammal manlig släkting undanröjs alla spår nere i källaren. Sven Wollter spelar den kriminelle brodern, som fått Sven Wollters anletsdrag av den psykotiske plastikkirurgen, som också är kumpan på flykt undan polisen.

Vi känner alla historien från Frank Capras filmklassiker från 1944 med bl a Cary Grant och Peter Lorre – i sin tur en filmatisering av Joseph Kesselrings succépjäs.

Stockholms Stadsteater kör vidare med filmiska förebilder: Rainer Werner Fassbinders Petra von Kants bittra tårar om den framgångsrika lesbiska modedesignern och hennes minst sagt intensiva kärleksliv. Pia Johansson, Helena av Sandeberg, Iwa Boman m flera medverkar. Regi Hugo Hansén och premiären ägde rum den 1 februari.

Samtidigt som Dramaten firar sitt hundraårsjubileum spelar Stadsteatern den pjäs som invigde det nya teaterhuset 1908, nämligen Strindbergs Mäster Olof. Författaren var bara 23 år när hans skrev sitt stora uppgörelsedrama om Olaus Petri och hans kamp mot etablissemangets girighet och översitteri. Jonas Karlsson spelar den unge rebellen, regisserad av Lennart Hjulström. Premiär den 8 februari. En annan legendarisk historia är Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita en magisk skröna om det fyrkantiga Sovjetsamhället, som besöks av djävulen i en människas gestalt. Jakob Eklund, Ingvar Hirdwall och Philip Zandén är några i den stjärnspäckade ensemblen. Premiär den 15 februari. En riktig klassiker, som sällan ges är skriven av Christopher Marlowe, en dramatiker på Shakespeares tid. Nu ges hans drama om den medeltida, homosexuelle kungen Edward den andre, som upprörde både adeln och den 13-åriga hustrun Isabella. Rikard Wolff har huvudrollen och Susanne Osten regisserar.

Peter Weiss frihetsdrama Mordet på Marat har premiär den 19 april och den 23 Mars är det premiär på Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. I serien Modärna kvinnor ges Den smala vägen av Frida Stéenhoff och Anne Charlotte Lefflers Skådespelerskan.

Dramaten firar sina hundra år i det märkliga huset vid Nybroplan med att spela tre av Strindbergs kungadramer. Även om de är förkortade fyller de ut fem timmar och speglar tre olika regissörstemperament och stilar. Gustav Vasa regisseras av Åsa Kalmér och som den mäktige landsfadern ser vi Torkel Petersson. Kristina iscensätts av Jagos Markovic och den frihetstörstande drottningen gestaltas av Elin Klinga. Michael Nyqvist spelar Gustav III i regi av Maria Åberg. ”En grep makten, den andra lämnade den, den tredje betalade med sitt liv”.

Sonen axlar faderns mantel när Jonas Malmsjö spelar Hamlet på Dramatens stora scen. Det är en annorlunda danaprins som Staffan Valdemar Holm presenterar: ”Hamlet är en massmördare, som överidealiserar sin pappa. . . Oftast glömmer man handlingen om man ser allt ur Hamlets perspektiv. Min uppsättning visar mindre sympati för Hamlet, som ju egentligen är besatt av död och hämnd. Jag vill lyfta fram de etiska frågorna kring de val han gör.”
Bernardas hus av Federico García Lorca och Jean Genets Jungfruleken har premiärer den 5 april respektive den 8 mars. Den flitige Lucas Svensson har urpremiär för svenskt landskap med kinesiska detaljer den 16 februari och guldbaggeregissören Richard Hobert debuterar med Security.

Kungliga Operan i Stockholm har urpremiär på ett annorlunda stycke för barn: Guldringen, som är en komprimerad version av Wagners mastodontverk. Regissören Kristian Benkö berättar det som Staffan Valdemar Holm behövde tiotals timmar för på en enda timma medan tonsättaren Carin Barto-Edström ”rekomponerat” den mäktiga musiken. Premiär den 9 februari.

Lennart Jirlow har skapat en frodig bildvärld kring Verdis Falstaff, som regisseras av Ann-Margret Pettersson. Loa Falkman återvänder till fadershuset för att spela huvudrollen. Premiär den 16 februari.

Gustav III skapade förutsättningar för balett i Sverige genom att importera dansmästaren Gallodier från Paris 1773. Nu blir det urpremiär den 23 mars på en berättande helaftonsbalett om den teaterälskande kungen. Det är Parisoperans Patrice Bart som skapar koreografin till musik av Weber och Kraus. Erik Näslund har gjort librettot som börjar i ungdomen och slutar med skottet på gamla Operan den 16 mars 1792.

Göteborgsoperan satsar också på Verdi men här är det Macbeth, som är aktuell och som fullföljer Verdilinjen efter La Traviata och Rigoletto. Dramat kring den maktgalne som till varje pris ville bli kung av Skottland har regisserats av David Radok och i titelrollen sjunger Mats Persson medan den dominerande hustrun spelas av Francesca Patané, som gästspelar på Göteborgsoperan för första gången. Premiär den 2 februari.

Eugen Onedin är den andra stora premiären under våren med Helena Döse i rollen som Larina medan titelrollen spelas av Gabriel Suovanen. Regi Jacob Korcák.

Göteborgsoperans dansare ger 12 föreställningar med början den 23 februari av The boxman/Röd, som är ett tvådelat balettprogram av Fernando Melo och Örjan Andersson.

På Skövdescenen blir det en pop- och rockmusikal med titeln Grymt! med musik av Sara Jangfeldt och Mathias Venge. Texten har skrivits av Rikard Bergqvist och premiären äger rum den 8 mars.

Spagettioperan på Drottninggatan i Stockholm är matstället där man njuter av fantastisk opera eller operan där man äter läcker mat! Bel Canto är en helafton med överväldigande sång och musik av Rossini, Donizetti, Puccini och Verdi. Läderlappen av Johann Strauss d y, operetternas operett, ges i en specialversion av Charlotta Huldt-Ramberg, som är teaterns alltiallo: regissör, kompositör, arrangör, översättare, scenograf och en enastående sångare! Premiärer är den 31 januari respektive den 6 mars och sedan spelas det onsdag till lördag långt in i maj.

Alldeles speciellt för far- och morföräldrar som vill lära sina telningar att älska opera ges Spagettiopera Bambini, som bjuder in barn och vuxna i operans sagolika värld, där man själv får vara med och sjunga, musicera och klä ut sig förutom att lyssna till all skön sång och musik. Så passa på den 6 och 27 april! GH




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 1, februari 2008 årgång 23