Bokspegeln

LANDETS SJÄL

Vilka böcker ska man ha inför en resa? Måste man ha den lilla guiden med kartor, korta beskrivningar av sevärdheter och praktiska tips om mat, logi och allt annat i fickan? Eller Lonely Planet-biblarna som innehåller allt man kan tänka sig och lite mer och är skrivna i en personlig ton av folk som varit på plats och tipsar om vad som är bra och dåligt? Eller de mer lyxiga som med sprängskisser och andra grafiska lockvaror är överskådliga och lättillgängliga? Allt är nog bra, men ger de landets själ?

En bok som är annorlunda och oumbärlig för kubaresenären är Luisas tupp av Torbjörn Elensky (Bonniers). Han har bott länge på en liten plats i den kubanska landsorten och beskriver i hundra korta avsnitt olika aspekter på hur det är att leva i denna märkliga kombination av strikt, spartansk kontrolldiktatur och glad, sexistisk och anarkistisk fixarkultur, som ön i solen utgör. Författaren är homosexuell och lever mitt i en manschauvinistisk omgivning tillsammans med kubanen Antonio i ett fast förhållande sedan många år. Detta gör att han som främling och utanförstående har en känsla för det särpräglade och genom partnern en djup ingång i folkligt liv och vanliga människors tänkesätt och värderingar. Paret lever nära alla sorters människor och tar del av deras bekymmer och glädjeämnen inifrån.

En hemsk realitet att leva med är de drakoniska straff på många års fängelse som kan utmätas även för överträdelser som vi anser näst intill försumbara: småstölder, enklare brott mot lagar och förordningar eller förtal av regimen. Och i fängelserna lever man ett hårt liv med sexuella och andra fysiska och psykiska övergrepp enligt vad bekanta och närstående berättar i ett par väldigt konkreta avsnitt. Ändå finns det fängelsekunder som vill tillbaka till den sexuella lössläppthet och den goda tillgång till knark som kännetecknar livet innanför murarna.

Märkligt är att alla kreatur ägs av staten och att den bonde som ansvarar för dem kan dömas till åratals fängelse om ett enda stjäls eller försvinner. Ändå kan en granne försörja sig år efter år på att garva ”svart” koskinn så att det stinker över hela byn och tillverka bälten att säljas i Havanna. En anmälan från en missnöjd granne skulle rendera många år bakom lås och bom men han lever vidare tack vare sitt goda anseende.

Det finns också livliga berättelser om hur man i varubristens Kuba ändå kan ordna fram nästan allt man vill ha och hur till exempel korrumperade ämbetsmän rekvirerar extra bensin för tjänsteresor, som de sedan byter mot byggvaror eller annat attraktivt.

Trots kommunismens teser om alla människors likaberättigande är Kuba ett djupt patriarkaliskt samhälle. Det är mannen som styr och han uppvaktas av kvinnor och barn som en diktator. I många familjer är husaga självskriven och kvinnomisshandel är snarare regel än undantag. Men även här har finurlighet och intuition dämpat de värsta skadeverkningarna.

Trots allt elände, fattigdom, alla övergrepp och känslor av osäkerhet vilar det ändå en glad och positiv ton både över livet i Kuba och i boken, som är en viktig berättelse om hur människor kan överleva och till och med leva ett gott liv under hårda villkor. Det gör att du måste läsa boken och dessutom göra en intressant, spännande och tankeväckande resa redan nu för att uppleva livet före och efter de väldiga förändringar som Kuba står inför.

I det här sammanhanget måste jag slå ett slag för den i särklass bästa och utförligaste framställningen om livet i Kuba: Thomas Gustafssons Kuba (Carlssons). Han har varit överallt och träffat alla kända och viktiga personer, inklusive Fidel och Hemingways kompanjon, när det gäller sjöliv och beskriver både historia, nutid och människor på ett fängslande och spännande sätt. När man läst den ovanstående bokens fantasifulla och nära berättelser vill man gärna ha en mera handfast men ändå lättläst framställning om verkligheten på det som kunde ha varit och kan bli en paradisö.

FÄNRIKEN PÅ NYTT

Ett av de få verk som tvångsläsningen i skolan inte tog död på är Runebergs Fänrik Ståls sägner, som lämnat många bevingade ord till vårt vardagsspråk och som med sin fantastiska vers och sin enkla, klara gestaltning väckte hänförelse och sensation i samtiden och kan fånga både gammal och ung ännu i våra dagar.

Nu aktualiserar det lilla förlaget Themis denna levande klassiker i en ny upplaga med Edelfeldts klassiska teckningar, som ersatte August Malmströms murriga och ibland otydbara illustrationer i otaliga skolupplagor. Ingmar Simonsson är eldsjälen bakom förlaget och han har tillsammans med Martin Hårdstedt skrivit om Runeberg och finska kriget.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 3, september 2008 årgång 23