Teaterspegeln

Två gånger Godot

Rätt vad det är blir samma pjäs aktuell på flera teatrar – som nu I väntan på Godot, som samtidigt ges på stadsteatrarna i Göteborg och Stockholm. Är det något som ligger i tiden för pjäsen om de två herrarna och deras hopplösa väntan på någon som de inte vet något om eller om det ens är rätt plats eller tid. I Stockholm är det en stjärnspäckad ensemble med Mikael Persbrandt och Johan Rabaeus i huvudrollerna, understödda av Peter Andersson, Ingvar Hirdwall och Ralph Carlsson. I Göteborg är det Sven Wollter, Iwar Wiklander, Fredrik Evers och Mattias Nordkvist som bär upp Becketts skenbart stillastående drama. Henric Holmberg regisserar i Göteborg och Thommy Berggren i Stockholm. Premiärer den 7 respektive 27 mars.
Stockholms stadsteater djupdyker i teater- och litteraturhistorien. Strindberg dyker upp här och var, framför allt i påsk, dramat om sjukdom och brott, som ändå hör till titanens ljusaste verk. Helena af Sandeberg, Sven Ahlström, Katarina Ewerlöf och Sten Ljunggren är bland de medverkande i premiären på Klarascenen den 22 januari. Erik Stubø, chef för Nationalteatret i Oslo, har regisserat.
På Strindbergs Intima teater regisserar Philip Zandén Brott och brott med premiär den 12 mars. På samma scen ges Staffan Westerbergs Ett litet drömspel, som spelas för barn från 6 år från den 6 mars. Selma och Ågust är en pjäs om ett bisarrt möte mellan de stora författarna på damtoaletten under Nobelfesten, där den ena fått priset och den andra blivit utan. Staffan Westerberg har skrivit och regisserat och spelar dessutom Strindberg tillsammans med Anita Dahl. Premiär den 28 februari.
En annan klassiker är De tre musketörerna, som moderniserats till ”ett sexigt pojkäventyr om fyra ganska läckra killar i tajta läderbrallor”. Fares Fares, Leif Andrée och många flera ser till att hålla ångan uppe i denna annorlunda klassikertolkning, gjord av Alexander Mørk-Eidem med premiär den 27 februari. Monsterkabinettet, Jag tröstar dig nu, Dårfinkar och dönickar och Gå och bada, Mister Räf! är lockande titlar på pjäser för barn och vuxna. Stor och liten heter Birgitta Egerbladhs nya dansteaterföreställning efter Bobo Strauss pjäs med samma namn. Jonas Karlsson fortsätter sin karriär som dramatiker med Mellanrum med Johan Rheborg, Gunilla Röhr och Johan Hallström i rollerna och i regi av Emma Bucht. Premiär den 11 februari. Ett veritabelt veteranrally blir det den 7 maj då teaterns grand old ladies Meg Westergren, Yvonne Lombard och Meta Velander har premiär på Carin Mannheimers Sista dansen i regi av Malin Stenberg.
Dramaten är också inne på klassikerlinjen. Sofokles antika dramer Kung Oidipus, Oidipus i Kolonos och Antigone ges i modernt avskalad version signerad den norske dramatikern John Fosse i regi av Annika Silkeberg och med Gunnel Lindblom och Basia Frydman i några av de ledande rollerna. Premiär på Elverket den 21 mars. Svensk klassiker blir det i Final av Victoria Benedictsson och Axel Lundegård. Torkel Petersson och Elin Klinga är bland de medverkande och Hilda Hellwig regisserar. Premiär den 9 april.
Muntra fruarna i Windsor av William Shakespeare är en glad komedi som äger rum i en svensk Carl Larsson-idyll. Börje Ahlstedt spelar den förföriske Falstaff i denna uppsättning av John Caird. Premiär den 7 februari. Don Carlos – kronprins av Spanien av Friedrich Schiller är ett drama om storpolitik, fadersuppror och förbjuden kärlek. Staffan Waldemar Holm, som nu lämnat chefskapet för teatern, sätter upp denna tyska klassiker med premiär den 4 april på Stora scenen. Michaela Granit regisserar Leo Tolstoys Mörkrets makt, en studie i ondska, som bygger på verkliga händelser. Premiär den 14 februari.
Kungliga Operan ställer upp med Lena Nordin som Lady Macbeth i Giuseppe Verdis skräckromantiska drama efter Shakespeare – ett grymt spel om maktens pris som är galenskap och undergång. Premiären äger rum den 21 februari och för regin står Vilppu Kijunen. Skräckromantik handlar det också om i balettpremiären den 3 april då Per Isberg presenterar sin tolkning av Ringaren i Notre-Dame efter Victor Hugos berömda roman om den döve, puckelryggige Quasimodo och hans intensiva kärlek till Esmeralda. Musiken är komponerad av Stefan Nilsson och David Björkman dirigerar.
Göteborgsoperan satsar på ”operetternas operett”, Läderlappen av Johann Strauss d y, en uppsluppet galen föreställning med en ny och fräsch översättning av Calle Norlén. Regissören Staffan Aspegren lovar att alla göteborgare kommer att känna sig som hemma i salongen. Mattias Ermedahl och Carolina Sandgren är det äkta paret Eisenstein och Åke Zetterström är doktor Falke, spelets motor. Premiär den 7 februari.
En nyskriven operathriller, Sömnkliniken, av Carl Unander-Scharin och Alexander Ahndoril är fylld av mardrömmar och underliga händelser i gränslandet mellan det medvetna och det undermedvetna, ett beställningsverk av Göteborgsoperan med premiär den 27 februari. Dekadens och Dansteater är titlarna på två balettföreställningar under våren med premiärer den 28 februari och den 17 april.
Uppsala stadsteater har nära till Knutby och dramatikern Malin Lagerlöf har försökt förstå vad som egentligen hände i det lilla samhället. Hon har läst förhörsprotokoll, predikningar och intervjuat församlingsmedlemmar och avhoppare, och med det materialet har hon skrivit ett drama som är både dikt och dokumentär. Eva Dahlman har regisserat och premiären har redan ägt rum den 31 januari. Eugene O´Neills mästerliga drama Lång dags färd mot natt om den trasiga familjen Tyrone och dess väg mot undergången är teaterns stora vårsatsning. Kia Berglund regisserar och i rollerna ses bl a Ann Petrén och Göran Engman. Premiär den 7 februari.
Malmö stadsteater har också fastnat för Schiller och sätter nu upp Maria Stuart i bearbetning av Peter Oswald och med regi av Lucy Pitman Wallace. Handlingen utspelar sig i en brytningstid då katoliker slogs med protestanter och Maria Stuart anklagas för konspiration mot drottning Elisabeth. Folket kräver hennes huvud men drottningen tvekar och plågas av samvetskval. Det klassiska kostymdramat utspelas i historisk tid men språket har moderniserats i en ny översättning av Ulf Peter Hallberg med bevarande av den ursprungliga blankversen. Premiär på Hipp den 21 mars. Den unge succédramatikern Marius von Mayenburgs Skimmer är en klaustrofobisk historia med drag av Hitch cock om ett hem med mörka hemligheter och mystiska röster bakom stängda dörrar. Regi Hugo Hansén. Premiär den 28 februari.
Malmö Opera ger Samuel Barbers Vanessa, som hade urpremiär på Metropolitan i New York 1958 med Nicolai Gedda i en av rollerna. Nu sätts den upp i Malmö med bl a Bengt Krantz och Charlotta Larsson i regi av Katarina Thoma. Premiär 14 mars. Festföreställning blir det den sista april med Offenbachs Pariserliv, där Bengt Krantz ävenledes medverkar som baron de Gondremarck. Operetten skrevs till världsutställningen i Paris 1867 och handlar om ett svenskt adelspar, som roar sig i den franska huvudstaden så till den grad att de blir av med alla sina pengar.
Vokal cirkus på SpaghettiOperan
SpaghettiOperan slår till igen! Efter tolv år i den ombyggda Reginabiografen på Drottninggatan i Stockholm domineras våren av CircusOpera med vild, vokal akrobatik och levande djur till musik av Rossini, Verdi, Händel, Mozart med flera i akrobatisk kombination av virtuosa sång- och musiknummer till en italienskinpirerad trerättersmiddag. Slagnumren avlöser varandra – den berömda kattduellen av Rossini följs av Sempre libre ur Verdis La Traviata, Triumfmarschen ur Aida, Halleluja ur Messias och många andra toppnummer ur den populäraste operalitteraturen. En fest för öra, öga och gom, signerad Charlotta Huldt-Ramberg, som är den som har det konstnärliga ansvaret. Premiären har redan ägt rum den 5 februari och ”cirkusen” har föreställningar fram till mitten av maj.
Vox Humana med musik av Francis Poulenc och text av Jean Cocteau framförs i mars och maj av Charlotta Huldt- Ramberg i regi av Robert Chevara, verksam i Berlin. I april serveras Charlottas OperaDelikatess med gästspel av Christer St. Hill och med svenska romanser och scener ur bl a Don Juan och Tosca. O




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 1, februari 2009 årgång 24