Girighet och banksatir i höstens repertoar

Stockholms Stadsteater drar till med Bertolt Brechts Herr Puntila och hans dräng Matti – skrönan om den nersupne rike bonden, som när han är fyllesentimental är mänskligheten personifierad och lovar guld och gröna skogar och till och med sin dotter åt den finurlige drängen Matti. I sporadiska anfall av nykterhet tar han tillbaka allt och terroriserar omgivningen, men Matti lockar tillbaka den snälle godsägaren med hjälp av flaskan. Författaren försökte göra huvudpersonen så lömsk och osympatisk som han kunde men i stället blev han en av de mest älskade rollfigurerna i modern dramatik. Fares Fares spelar drängen och Dan Ekborg hans herre. Premiär den 9 oktober i regi av Alexander Mørk-Eidem .
En annan stor attraktion blir en dramatisering av den flitige Alexander Mørk-Eidem av Bröderna Lejonhjärta i regi av Daniel Lind Lagerlöf. Här är Jonatan cykelbud i Astrid Lindgrens klassiker. Man räknar med en publik från åtta år och uppåt. I rollerna Albin Flinkas, Joel Spira med flera. Premiär den 14 november. Ingvar Hirdwall, som vi alla lärt oss älska som kommissarie Becks granne, blir än mer folkkär i Vilhelm Mobergs Änkeman Jarl, spelet om den åldrande korpralen som spekulerar kring sin granne Gustava. Göran Stangertz regisserar och premiären har just ägt rum.
Det till synes stillastående livet på ett gods på den ryska landsbygden är fyllt av längtan och desperata illusioner i Anton Tjechovs Måsen, en av de stora klassikerna. Lena Granhagen och Björn Gustafson, som båda återvänt till Stadsteatern, spelar några av rollerna. Regi Jan Håkanson med premiär den 2 oktober. Den engelske dramatikern David Hare har skrivit två reflektioner om två murar. Den ena, Berlin, framförs av Philip Zandén och den om den israeliska muren, Mur, av Sven Wollter. Premiär på Bryggan den 16 oktober. Regi Philip Zandén, Susanne Marko och Alexander Öberg.
Stadsteatern Bank är en satir med synnerligen aktuell anknytning, skriven av Carsten Palmaer och Johan Huldt. Den ges på Soppteatern från den 15 september.
Folkoperan i Stockholm har valt Bizets Pärlfiskarna, det sällan spelade dramat om myten om en stor pärla, dold på havets botten. Operan spelas med dubbla lag med Elin Rombo/Ann-Christine Larsson som Leila, Carl Unander-Scharin/Ulric Björklund som Nadir och Jeremy Carpenter/Anton Eriksson som Zurga. Regi Mira Barkov och dirigenter är Andreas Lönnqvist och Glenn Mossop. Premiär 16 och 17 september.
Dramaten toppar säsongen med ett drama med tre hundra år på nacken men som är mer aktuellt nu än någonsin när banker bedras av sina egna och pengarna styr högt uppsatta till absurda avgrunder. Moliérs studie i omänskliga habegär i Den girige gäller inte bara en person utan pjäsen visar att även vi vanliga människor kan gripas av farsoten – det är komiskt men under ligger en allmänmänsklig tragedi. Johan Rabaeus gör Harpagon och i andra roller ser vi Marie Richardson, Hans Klinga, Peter Engman med flera. Regi Staffan Roos, premiär den 10 oktober.
Urpremiär blir det den 9 oktober på Målarsalen på Jon Fosses Flicka i gul regnjacka, ett drama kring minnet av bilden av en flicka i gul jacka. Stina Ekblad, Irene Lind, Johan Lindell och Carl-Magnus Dellow i rollerna. Regi Gunnel Lindblom.
Solen Gustav – ett kronprinsliv av Nils Gredeby är en annan urpremiär med inriktning på ungdomar från 10 år och uppåt. I rollerna Hamadi Khemiri, Sandra Hult med flera. Regi Anette Norberg. Spelas från den 26 september.
Kungliga Operan ger Händels opera Xerxes, historien om perserkungen och hans intrikata kärleksaffärer med invecklade intriger men ett av kompositörens lättare verk. Katarina Karnéus debuterar på Operan och vidare medverkar Matilda Paulsson, Lars Arvidson och Malin Byström med flera. Daniel Slater regisserar och premiären äger rum den 10 oktober.
Kungliga baletten ger Coppelia i en nyinstudering, där den ungerska byn ersatts av en filmstudio från tidigt 1900-tal och utspelar sig i filmpionjären Georges Méliès absurda skräckromantiska fantasivärld. Koreografi Marc Ribaud. Premiär den 6 november.
Dansens hus i Stockholm har ett fullspäckat program under hösten. Lars Bethke och Peder Bjurman har skapat ett bisarrt solonummer för den förstnämnde om en avvikare som skapat ett alldeles eget universum. Det framförs 24-25 september. ”Rockig elegans” karakteriserar koreografen Michael Clarks Nytt verk, som ges 2 och 3 oktober. Ett annorlunda dansverk i digitalt format blir det den 9 och 10 oktober. Då använder Letizia Renzini kamerateknik, animationer och färgeffekter för att framföra La Bambola di carne, som är ett verk inspirerat av en gammal stumfilm. Senare under hösten kommer det verk av Meg Stuart, Kader Attou och Wim Vandekeybus. I slutet av oktober fylls Stockholms scener av den största scenkonstfestivalen någonsin, Perfect Performance. Dansens hus är centrum med många starka gästspel.
Göteborgsoperan inleder den 26 september med ett uruppförande av Goya, ett verk i samarbete mellan kompositören Daniel Börtz och författaren Lars Florin om den spanske konstnären, som var hovmålare och sedermera skildrare av krigets fasor. Anders Larsson spelar titelrollen i en uppsättning som kretsar kring en jättelik camera obscura med målningar och etsningar av Goya. Urpremiär den 26 september. Regi Wilhelm Carlsson. En annan urpremiär är Charlie Chaplin – en lek med allvar och den äger rum den 12 september. Det är en musikteaterföreställning om den lille mannen som blev älskad av all världens publik men hatad av många, bland dem Adolf Hitler, J Edgar Hoover, Joseph McCarthy, som bl a utvisade honom från hemlandet, USA, som han levt i under 40 år och som han gjort så stora tjänster. Manus och regi Leo Cullberg och som Charlie Chaplin Lars Hjertner.
Baletten ger Dansgala med musik av Tjajkovskij, premiär 29 augusti och på turné i Västra Götaland under hösten, och In memoriam med världspremiär den 19 september.
Göteborgs stadsteater sätter upp Shakespeares Trettondagsafton, som är ett förklädnads-, förvecklings-, könsbytes- och kärleksdrama med action och stark komik i regi av Stefan Metz. I rollerna bl a Carina Boberg, Fredrik Evers och Per Sandberg. Premiär 4 september. Johan Hassen Khemiri har urpremiär den 18 september på Vi som är hundra, som är en kraftmätning mellan tre mycket olika kvinnor i regi av Mellika Melani och med Frida Röhl, Anna Bjelkerud och Nina Jeppsson i rollerna. Krossad är en samtidstragedi om tre syskons kärlek till varandra – var och en har sårbara minnen. Författare Ailís Ní Ríain, regi Nora Nilsson och med Eric Ericson, Mia Höglund Melin och Fredrik Evers. Premiär 6 november.
Malmö Opera tar upp succéoperan från Stockholm Askungen av Rossini, som här spelas i en Felliniinspirerad italiensk filmmiljö, där Askungen får följa med sina styvsystrar på en provfilmning. Libretto Jacopo Ferretti, regi Alessandro Talevi. I rollerna bl a Clara Mouriz, Bengt Krantz och Jakob Högström.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 3, september 2009 årgång 24