Klassiker och nyskrivet

Stockholms stadsteater, som fyller femtio nästa år, fortsätter säsongen med ett par nyskrivna pjäser. Lärare för livet av Sofia Fredén handlar om en helt vanlig skola och om en handfull helt vanliga lärare, som lever sina liv mer på arbetet tillsammans med sina kollegor än hemma med sina äkta makar. En kvinnlig lärare får skolstartsångest redan vid midsommar och den biträdande rektorn jobbar med en ny verksamhetsplan för att få tiden att gå. En tredje är entusiastisk som lärare, men är själv mer vilsen i tillvaron än eleverna. Så kommer det en ny rektor, som tillika är officer, och som skall skapa sin egen ordning bland människor som aldrig lämnat skolan. Pia Johansson, Niklas Falk och Kajsa Ernst är några i ensemblen och Måns Lagerlöf regisserar. Premiär 4 december.
Efter sin lyckade debut återkommer Marianne Lindberg De Geer med Full speed ahead, ett drama om några människor som spelar poker och berättar om sina liv: en ung kvinna som vill bli tv-kändis, en annan som satsar på sin egen jeansdesign och ett äldre par, som numera mest går på begravningar. Andreas Boonstra regisserar och Hanna Alström, Bergljót Arnadóttir, Gerard Hobersdorfer och Sanna Krepper medverkar. Premiär 3 december. Harper Reagan av Simon Stephens handlar om en kvinna som rymmer hemifrån från man och barn och tar in på ett hotell – varför vet ingen, inte ens hon själv. Ingela Olsson och Leif Andrée är bland de medverkande. Regi Olof Hanson, premiär 12 december. Uppsättningen är ett samarbete med Teater Galeasen.
Mats Ek återkommer med Hållplats av Roland Schimmelpfennig, som utspelas i myllret på en gata i Berlin och handlar om en man som har 24 timmar kvar att leva och som förälskar sig i en giraff . Göran Ragnerstam spelar huvudrollen i denna absurda historia, som haft premiär redan 4 november.
Den verkliga klassikern, Hamlet av Shakespeare, har premiär på nyårsafton, med bland andra Gustaf Skarsgård, Jakob Eklund, Katarina Ewerlöf, Lars Lind och Sven Wollter i rollerna. Det tragiska spelet om den olycklige prinsen, styvfadern och den döde fadern, som går igen på det spöklika slottet Kronborg regisseras av danska Katrine Wiedermann.
Dramaten spelar liksom Stadsteatern en pjäs av Sofia Fredén – här är det en fri och fräck tolkning av den klassiska sagan om Askungen, som utspelar sig i en helt vanlig familj. På den kungliga balen träffas de: flickan som egentligen inte fått vara med och gossen som inte vill gifta sig. Ett drömspel med nyskriven musik. Regi Malin Stenberg och Ylva Gallon och Danilo Bejarano bland de medverkande. Premiär 27 november.
För första gången framförs Ingmar Bergmans Höstsonaten på en svensk teaterscen. Den dubbelt Oscarsnominerade filmen med Ingrid Bergman i huvudrollen handlar om en världsberömd konsertpianist som konfronteras med sina bägge döttrar som hon försummat för karriären – en problematik som inte var främmande för den store filmskaparen själv. Marie Göranzon spelar den dominerande mamman och Maria Bonnevie och Livia Millhagen döttrarna. Stefan Larsson är regissör och premiären äger rum den 14 november.
Charlotte Brontës älskade roman om Jane Eyre har blivit teater i en dramatisering av Martina Montelius och i regi av Ellen Lamm. Julia Dufvenius spelar Jane, den föräldralösa flickan, som uppfostras i fosterhem och på institutioner och som guvernant möter den hemlighetsfulle Rochester, spelad av Michael Nyqvist. Premiär 28 november.
Det verkligt stortståtliga spektaklet är Moliéres Den girige med Johan Rabaeus i titelrollen som den övemåttan snåle Harpagon, som är så noga med alla tillgångar att han förpestar tillvaron för alla i hans närhet. Någon har antytt att det är ett självporträtt av den store dramatikern, men var och en i publiken kan säkert känna igen sig eller någon i omgivningen. Gösta Ekman står för regin och premiären har redan ägt rum.
Göteborgsoperans stora musikalsatsning är Guys and Dolls, som bygger på en novell av Damon Runyon, som bland annat var god vän med Al Capone. Handlingen rör sig kring den undre världen runt Times Square i New York med två spelare, en frälsningssoldat och en nattklubbssångerska. I filmversionen 1955 spelade Marlon Brando, Frank Sinatra, Jean Simmons och Vivian Blaine. Här är Evelyn Jons Sarah Brown, frälsningssoldaten, och i de övriga huvudrollerna Anna-Maria Hallgran, Erik Gullbransson och Timo Nieminen. Regi Hans Berndtsson. Premiären har redan ägt rum.
Göteborgs Stadsteater har bjudit in Susanne Osten för att sätta upp Federico García Lorcas Publiken som anges vara ett drama i fyra akter och ett mord. Det är första gången Susanne Osten regisserar i Göteborg och man utlovar en ”poetisk teater utan skyddsräcken”.
Kungliga Operan får efter den stora satsningen på Ringen åter en uppsättning i regi av Staffan Valdemar Holm, nämligen Richard Strauss Elektra med premiär 12 december. Det är den blodiga historien om en hustru som mördar sin man och som sedan mördas av sin son med en yxa, överlämnad av den hämndlystna systern Elektra – ett drama som går tillbaka till Sofokles ödesdrama men bygger mera direkt på en teaterpjäs skriven av Hugo von Hoffmansthal. Katarina Dalayman debuterar i huvudrollen.
Backa Teater i Göteborg ger Gangs of Gothenborg, som bygger på undersökande journalistik om gängbildningen i Göteborg. America Ver-Zavala och Nabila Abdul Fattah, som själv kommer från Hammarkullen, har under ett halvår samlat material, dokumenterat och intervjuat ungdomar, som själva berättat att de fått en stämpel som stökiga, viket gjort att skola, myndigheter och polis förväntat sig att de skall bli ligister. Allt material kommer ut senare i bokform. Premiären har ägt rum.
Dansens hus i Stockholm besöks av Cullbergbaletten, som ger Matter of Maker av den berömde kanadensiske koreografen Crystal Pite. Det rör sig enligt förhandsrapporter om ett storslaget och humoristiskt verk, där ”kartongskapelser” spelar huvudrollerna. Framförs på Stora scenen 21-24 november. I samarbete med Riksteatern ges Hårdare Snabbare Anna Vnuk, i vilken den framstående dansaren och koreografen utforskar krogshowen med ”blod, svett och tårar”. Även den på Stora scenen den 3 och 4 december.
Malmö stadsteater gör en annorlunda uppsättning av Carmen som dansteaterföreställning, fritt skriven efter Bizet av Marina Steinmo och Kajsa Giertz, som också står för regi och koreografi. Undertiteln är Ett kammarspel om kärlek och handlar liksom operan om klokhet ställd mot passion. I rollerna bland andra Tom Ahlsell, Sara Ekman, Marianne Mörk och Anders Ortman. Urpremiär på Intiman 28 november. För hela familjen ger man Loranga, Masarin och Dartanjang efter Barbro Lindgrens böcker. Öppen repetition på Hipp 21 november.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 4, november 2009 årgång 24