Femtio år med Stadsteatern

Stockholms stadsteater laddar nu inför det stora 50-årsjubileet med en späckad teatervår. Här blandas klassiskt med nyskrivet och som alltid sätter den framgångsrike chefen Benny Fredriksson samman ett lockande program. Shakespeares Hamlet blev startskottet på förra årets sista dag och man kan väl knappast välja något mera publikknipande än en pjäs som ständigt spelats på all världens scener under fyra hundra år. Den hämndgirige och eftertänksamme ynglingen spelas av Gustaf Skarsgård, som sammanfattat sin rolltolkning så här: ”Han är fullständigt vansinnig. Men det betyder inte att han har fel.” Danska Katarine Wiedeman sätter upp sin andra Shakespearepjäs efter succén med Romeo och Julia på Elverket.
Mefisto med Björn Kjellman i huvudrollen har likaledes haft premiär. Det handlar om det glada tjugotalet i mellankrigstidens Tyskland och den stigande stjärnan på teaterhimlen som så småningom börjar dagtinga med sitt samvete och nazisterna. Klaus Mann, son till Thomas, skrev den drabbande romanen, som var så affektladdad att den var förbjuden i Tyskland ända till 1981, och som nu bildar underlag till pjäsen. Ragnar Lyth står för bearbetning och regi. En annan föreställning med känd förebild är Sommarnattens leende, som gjorts om till musical av Stephen Sondheim och som liksom filmen handlar om allt som kan inträffa under den magiska midsommarnatten. Tobias Theorell regisserar och bland de medverkande märks Pia Johansson, Dan Ekborg och Yvonne Lombard. Premiär den 19 februari.
Václav Havel har skrivit Avgång, som handlar om ett ämne som torde vara mycket bekant för honom: att efter att ha stått i strålkastarljuset i många år plötsligt avgå och gå in i anonymiteten utan inflytande och kändisskap. Göran Stangertz, Leif Andrée, Iwa Boman, Sten Ljunggren och Stina Rautelin spelar och Lennart Hjulström regisserar. Premiär den 1 april. Den tredje Pinteruppsättningen av Thommy Berggren efter Fastighetsskötaren och Hemkomsten blir Födelsedagskalaset, som handlar om ett oväntat kalas som slutar i jämmer och elände. Peter Andersson, Reine Brynolfsson, Ingvar Hirdwall, Gunilla Nyroos, Shanti Roney och Lisa Wollter i rollerna och premiär den 25 mars. Andra samtidsdramer är Medea av Mia Törnqvist, Ön av Andreas Boonstra och Stefan Sundström, Kontrakt med Gud av Matthias Andersson och Rött och grönt av Astrid Saalbach.
Dramaten har redan haft en rad premiärer. Bernard Shaws Pygmalion, som gjort succé både som drama och musikal spelas i en moderniserad upplaga med Alexandra Rapaport och Johan Ulveson som Eiza och professor Higgins. Hantverkarna av Line Knutzon är en makaber fars om hantverkare som förstör inte bara det hus de skall renovera utan också de boendes samliv. Gösta Ekman regisserar och i rollerna ser vi bl a Livia Millhagen, Johan Holmberg, Örjan Ramberg och Anita Wall. Françoise Sagans Slott i Sverige är skriven av en som knappast har varit i landet. Det är en svart kärleksfars i absurda dimensioner. Jag minns fortfarande efter många, många år Östgötateaterns uppsättning om de udda personerna i ett insnöat palats i landet långt norr ut. Malin Ek, Magnus Ehrner och Ingvar Kjellson spelar i Jenny Andreassons regi.
Indiansommar av Tracy Letts är en av de kommande premiärerna, den 27 mars. Det är en tragikomedi om en udda familjeklan, som samlas efter patriarkens frånfälle, med mer eller mindre dolda aggressioner, illegala substanser och inte minst fem elaka och sårade kärringar. Jan Malmsjö, Marie Göranzon, Thomas Hanzon, Börje Ahlstedt och Elin Klinga är med bland de många skådespelarna. Regi Stefan Larsson och premiär 27 mars.
Lars Noréns nya pjäs Om kärlek har haft urpremiär den 27 januari. Det är ett relationsdrama efter den första förälskelsen, när alla familjebildningens problem infinner sig och kärleken falnar. Regi Sara Giese. Jerusalem är en pjäs skriven och regisserad av Eva Bergman om den politiska situationen i Mellanöstern. Lil Terselius, Melinda Kinnaman, Björn Granath och Nadja Weiss medverkar.
Göteborgs Stadsteater ger också sina versioner av Hantverkarna och Indiansommar, som här kallas Familjen. Carina Rydberg, som blev känd och omdiskuterad för nyckelromanen Den högsta kasten, debuterar som dramatiker med Satanisterna, som är ett mardrömsspel som pendlar mellan ett nu och ett förflutet och centreras kring en fruktansvärd händelse. Anna Bjelkerud, Jussi Larnö, Toto Pencheff och Caroline Söderström i rollerna och regissör är Birte Niederhaus. Urpremiär 19 februari. Blackbird av den engelske dramatikern David Harrower är ett drama om förbjuden kärlek mellan en vuxen man och en flicka spelade av Lars Väringer och Nina Zanjani. Regi Andrés Lima – premiär 26 mars.
Kungliga Operan har redan haft premiär på Läderlappen av Johann Strauss d y och i regi av Ann-Margret Pettersson. Loa Falkman, Lena Nordin, Kerstin Avemo, Michael Weinius, Marcus Jupither, Helge Skoog och Jan Malmsjö är bland de medverkande.
En barnopera, Gossen och kärleken till de tre apelsinerna, har urpremiär den 6 mars. Musiken har skrivits av Leif Hultquist och det är ett samarbete med Dockteater Tittut.
Figaros Bröllop, operornas opera om kärlekens tvång och uppror mot gamla konventioner i franska revolutionens skugga, har premiär den 27 mars. Elin Rombo spelar Susanna och Johan Edholm Figaro och för regin svarar Ole Anders Tandberg.
Göteborgsoperan tar upp en numera ganska okänd opera av Jules Massenet, Thaïs, som handlar om en känd kurtisan i Alexandria på 300-talet, som utsattes för en divakult liknande den som Sarah Bernardt och många andra upplevde i kompositörens samtid. Karriären lutar nedåt och hon omvänds till kristendomen av en munk, som hemsöks av tvivel och förtvivlan: är det kärleken till kvinnans kropp eller till Gud som styrt honom. Premiär den 27 februari med Malin Byström och Tomas Lander i de ledande rollerna. Regi Nicola Raab.
Richard Wagners väldiga verk Mästersångarna i Nürnberg är en beundransvärd satsning av vår andra operascen i samarbete med operan i Darmstadt. Den jättelika rollen som Hans Sachs axlas av Anders Lorentzzson, den komiske Beckmesser av Åke Zetterström och som Walther den amerikanske tenoren Richard Decker. Premiär den 10 april. Regi John Dew.
Malmö Stadsteater ger en fars om en fars, Rampfeber, av Michael Frayn i regi av Adde Malmberg. Det handlar om ett resande teatersällskap inför en premiär, som blir en katastrof både på scenen och i kulisserna. Premiär 26 februari. I All we need is love träffar vi några malmökillar, som berättar om sina erfarenher av kärlek, som inte alltid är positiva. Urpremiär den 6 mars.
Måsen av Anton Tjechov är den älskade historien om den firade skådespelerskan Arkadina och hennes krets av udda figurer i många olika konstellationer av kärlek och dolda förbindelser. Regi Anna Pettersson och premiär den 26 mars.
Riksteatern har som vanligt en stor och bred repertoar. Halvsjupojken är en föreställning om en döv flickas drömmar i en fantasivärld dit hon flyr (från 20 januari). Oskuld handlar om två illegala invandrare och deras fasa för att åka fast och bli utvisade (från 28 januari). Säkerhetsvakten är en föreställning med en av Kurdistans främsta skådespelare, Ahmad Salar, som framför en monolog om livet under Saddams regim. Den textas till svenska (från 5 februari). Två klassiker och en kändis är en fars om huruvida man skall ge publiken vad den vill ha (från 20 februari). Bergsprängardöttrar bygger på berättelser från kvinnor i svenska fängelser (från 10 mars). Nattgäster handlar om ett hotell, där alla nattgäster en dag är döva – ett samarbete med Tyst Teater och norska Teater Manu. (från 22 mars). Flera uppsättningar och turnéplaner i Riksteaterns regi på www.riksteatern.se
Dansens hus i Stockholm domineras under våren av två föreställningar med Cullbergbaletten. I den första samsas tre generationer: Mats Ek, Johan Inger och Alexander Ekman med var sitt verk, och den andra, Up close består av två verk: xspectacle av Crystal Pite och JJ´s voice av Benoït Lachambre, som bygger på sånger av Janis Joplin. (5-13 mars resp. 25-27 mars). Made in Sweden med Dorte Olesen & Dansstationens Turnékompani ges den 17-18 mars och Sol Picó med El Llac de les Mosques om vad som hände när Snövit flyttat från dvärgarna, den 9 april. Philippe Blanchards How about you? dansas 20-24 april och les ballets C de la B av Alain Patel den 27-29 april. Breakdance och akrobatik blir det i Terrain Vague med Compagnie Käfig 14-15 maj.




Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 1, februari 2010 årgång 25