Kulturspegeln

UPPHOVSMAN TILL READY-MADE
Malmö: Det var strax före första världskriget, som Marcel Duchamp (1887-1968) lanserade termen ready-made. En ready-made får sin nya funktion i och med att den plockas bort från sitt vanliga sammanhang och med uttrycklig uppgift som konstverk placeras på en utställning, i ett galleri eller ett museum med en helt annan funktion. Konstnärerna kan ha valt föremålen därför att de fann dem vackra, stimulerande eller tankeväckande. Exempel på Duchamps ready-mades är ”Fontän” från 1917, den pissoar som många känner igen, och bilden här intill på ”Flasktorkaren” från 1914.
Moderna Museets samling med Marcel Duchamps verk är en av världens främsta, även om många föremål faktiskt är kopior, skapade av konstkritikern Ulf Linde och konstnären PO Ultvedt 1961. Duchamp var helt införstådd med dessa ”plagiat”, samtyckte till deras tillkomst och signerade dem 1964. Denna sommar visas fjorton av dem tillsammans med flera andra verk från det tidiga 1900-talet, som ger en glimt av början på modernismen.
”Marcel Duchamp” fram till 11 september 2011 och ”Den tidiga Modernismen: 1900-1920” fram till 8 april 2012.

VILKEN SAGOLIK STASS
Stockholm: Det är inte alla förunnat att för allmänheten få visa vad man åstadkommit under en lång rad år av sitt liv, men en som verkligen är värd en sådan uppmärksamhet är Lars Wallin, som i år firar 20 år som formgivare med en jubileumsutställning på Prins Eugens Waldemarsudde, där besökaren kan njuta av omkring 150 spektakulära klänningar i de mest exklusiva material som skapats för såväl kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleine som för ett flertal artister och utländska celebriteter.
Han har blicken för det vackra, han har kompetensen att överföra sina idéer från ritbordet till unika kreationer och han har gjort en kometkarriär inom haute couture-världen. Och under de senaste åren har han vidgat verksamheten genom att lansera en herrkollektion, skapa kosmetikmärket ”Make it Your Own, designa en kollektion skinnjackor och sängkläder samt formge de nya förpackningarna till Flora bordsmargarin.
”Lars Wallin – Fashion Stories” på Waldemarsudde från 7 maj till 18 september 2011.

MOBIL KONST OCH KONST I MOBILEN
Humlebæk: Det har hänt otroligt mycket på det teletekniska området de senaste åren, och vissa av oss har nog lite svårt att hänga med. Först var det iPhone, sedan iPod och iPad och därtill appar. Här kommer ett litet försök att reda ut begreppen: iPhone är en mobiltelefon, iPod är en sorts mp3-spelare utan telefon, men med surfingmöjligheter, iPad är en sorts bärbar datorskärm att peka på, men utan telefon. Slutligen är appar en förkortning av applikationer, som kan laddas ned i dessa apparater.
Just detta senare, en teckningsapplikation kallad Brushes, triggade igång den brittiske konstnären David Hockney, född 1937, som varenda dag under de senaste åren har experimenterat med detta verktyg och skapat minst 400 ritningar. Till en början använde han sin iPhone, senare sin iPad.
På den nu aktuella utställningen på Louisiana visas flera hundra verk av Hockneys landskap, stilleben, blommor, växter, porträtt och själporträtt – alla skapta i en iPhone eller en iPad med hjälp av både tummar och de övriga fingrarna direkt på skärmen. Här får besökaren också möjlighet att se hur några av verken blivit till, liksom konstnären under utställningsperioden kommer att mejla nya iPad-ritningar till museet.
”David Hockney: Me Draw on iPad” på Louisiana fram till 28 augusti 2011.

FLÖDANDE FÄRG
Lidingö: För ett år sedan, i majnumret av Kulturens Värld 2010, presenterades konstnären Björn Wessman i samband med en utställning av hans verk på Kristinehamns konstmuseum. Den, som inte hade möjlighet att bege sig till Värmland, kan under sommaren istället ta sig till Millesgården på Lidingö, för här hänger nu Wessmans karaktäristiska jättestora och färgrika landskapsmålningar med motiv från olika ställen på jordklotet, som han lärt känna genom åren: trakterna kring byn Aniane i Frankrike, zenträdgårdar i Japan och bergslandskapen i Sverige och Australien.
Konsthallen på Millesgården är extremt väl lämpad att husera Wessmans dukar, särskilt med tanke på att Johan Celsings vackra byggnad från 1999 omges av en skulpturpark, som sommartid är en grönskande oas med porlande fontäner och prunkande rabatter. På samma sätt som i utemiljön, i den verkliga naturen, får besökaren genom tavlornas format möjlighet att träda in i målningarna och vandra i dem som i en japansk trädgård.
”Wessmanland” på Millesgården från 28 maj till 14 augusti 2011.

EN FÖLJETONG I BILDER
Malmö: År 2004 förvärvade Malmö Museer Åke Hedströms fotografiska livsverk. Sedan dess har fotografen själv registrerat och katalogiserat sina bilder.
Åke Hedström (född 1931) har ägnat sig åt fotografi ända sedan 1950-talet. Hans foton täcker så skilda områden som reklam, porträtt, reseskildringar och eget konstnärligt fotografiskt skapande. I sommarens utställning i Fotografins rum visas hans omfångsrika produktion som en följetong, en sorts bildmemoarer.

Besökaren kan också stifta bekantskap med ytterligare en ådra hos denna konstnär, som i raden av tidigare utgivna böcker nyligen har släppt den senaste, svart/vitt & färg, (Arena), som kan köpas i museibutiken och som speglar 50 års fotohistoria. Den är en bred berättelse om ett liv i fotografins tjänst, om medgång och motgång, nära och på avstånd, människor och miljöer, egna bilder och uppdrag. Själv anser konstnären, att när den fotografiska bilden blir tillräckligt gammal, blir den kulturhistoria.
”Åke Hedström – Retrospektiv” i Fotografins rum, Kommendanthuset fram till 28 augusti 2011.

SKEPP OHOJ!
Göteborg: De, som stack till sjöss förr i tiden, hade många möjligheter att lära känna stora delar av världen i samband med att fartygen lossade och lastade i exotiska hamnstäder. Otaliga är de visor, berättelser och skrönor som vittnar om detta. Men den eran är för länge sedan förbi. Sjölivet ombord på lastfartyg nu för tiden innebär ofta flera månaders arbete utan semester, och någon tid att gå iland finns knappast.

I konstnären Stina Östbergs senaste verk är det en mytomspunnen yrkesgrupp, sjöfolket, och en isolerad arbetsplats, som står i fokus. Hon följde med som passagerare under två veckor på sträckan Gävle-Gdansk-Amsterdam-Rotterdam på oljetankern Furunäs och filmade en svensk-filippinsk besättnings liv och vardag. Östberg skildrar varsamt livet ombord och kommenterar sjömännens livssituation, dels i en videoinstallation, dels i två collage av träsnitt och på slutet väver hon ihop sin bild av platsen och sjömännen med upplevelsen av en färd i vintermörker, svart hav och melankoli.
”Flytande ö” på Sjöfartsmuseet fram till 14 augusti 2011.

KONST I TRE ETAPPER
Köpenhamn: Nu satsar Statens Museum for Kunst på att visa museets omfattande samlingar genom att under de kommande 18 månaderna lyfta fram särskilt betydelsefulla konstnärers verk i tre etapper. Allt som allt kommer den samlade presentationen att omfatta 1 500 konstverk.

Först ut nu till våren är dansk och nordisk konst i en kronologiskt ordnad utställning, som sträcker sig från 1750 till 1900. Senare, under hösten följer den europeiska konsten från 1300 till 1800 och slutligen på våren 2012 visar man dansk och internationell konst efter 1900. Dessa tre nya presentationer kommer att framstå som självständiga sektioner med mer eller mindre åtskilda profiler, närmast som tre museer i ett.

”Dansk og Nordisk Kunst 1750-1900 på Statens Museum for Kunst från 28 maj till 29 november 2011.

”FÅGELMANNEN”, årets konstnär 2011
Strömstad: ”Fåglar är fåglar och konst är konst för flertalet människor. Men den som blir bekant med Lars Jonssons fåglar inser direkt att här går ingen skiljelinje: hans fåglar är konst – och inte vilken konst som helst. Varje liten fjäderpenna sitter exakt där den ska, biotopen är perfekt återgiven och ljuset – ljuset får varje bild att skimra.” Denna ingress i Kulturens Världs novembernummer 2002 inledde en åttasidig presentation av författaren, konstnären och ornitologen Lars Jonsson – en av världens riktigt stora naturskildrare. Få har som han lyckats återge sina upplevelser av natur och fåglar så noga och kärleksfullt att varje fågels speciella personlighet träder fram i porträtten. Inte konstigt att han promoverades till hedersdoktor 2001 vid historisk-filosofiska fakulteten vid Uppsala universitet.

Men Lars Jonsson är också författare och började redan vid 22 års ålder att göra en europeisk fälthandbok i flera delar, där varje del ägnades en speciell biotop. Han blev känd och erkänd internationellt både som ornitolog och som fågelmålare. Och genom åren har det blivit ett tiotal volymer, som getts ut i åtskilliga länder och sålts i massor.

Konsthallen Lokstallet har sedan starten år 2000 utsett ”Årets konstnär”, och i år har turen kommit till Lars Jonsson, som utsetts till Årets konstnär 2011.

”Lars Jonsson – Årets konstnär 2011” i Konsthallen Lokstallet från 2 juli till 7 augusti 2011.

EN ENÖGD SKOTTE
Stockholm: Han slog igenom 1973 med ett foto, som många nog har sett: ett svartvitt porträtt av regissören Alfred Hitchcock med en nackad gås i handen. Sedan dess har Albert Watson, född 1942, ägnat sig åt att fotografera allt från glamorösa porträtt av superkändisar till socialrealistiska skildringar av omvärlden, både i svartvitt och färg. Han växlar mellan att fotografera för kommersiella annonskampanjer för till exempel Chanel och bilder av dödsdömda fångar i Louisiana.

1997 släppte han boken ”Cyclops” – titeln syftar på att han saknar synen på ena ögat – och blev med en gång mera känd för den breda publiken. Här visar han prov på sin känsla för detaljer och teknisk perfektion, bland annat i en bild av den kända modellen Kate Moss, fotograferad naken på ett hustak i början av sin karriär, bara 17 år gammal. Den bilden såldes 2007 på Christie’s auktioner i London för 100 000 dollar.

För första gången i Sverige visas denna vår en utställning med 120 bilder, som avspeglar Albert Watsons liv och verk. Själv vill han att denna exposé ska överraska besökaren, och det är nog ingen tvekan om att man har lyckats med detta.

”Albert Watson Retrospektiv” på Fotografiska fram till 12 juni 2011.

BILDER AV ALLA DE SLAG
Karlskrona: Blekinges kust och skärgård har skildrats i det oändliga genom fotografier, bildspel, måleri och skulptur. Här avbildas människor, händelser och platser liksom fiskefolkets färd över vattnen i den blekingska ekan. Denna mångfacetterade utställning speglar både vemod och glädje, dis och dimma, färg och form samt solglitter och fågelstreck.

”HÄRLIG KUST – i nöd och lust” på Blekinge museum från 28 maj till 18 september 2011.

BESATT HET VAR ORDET
Stockholm: En av världens mest framgångsrika och uppmärksammade koreografer är svensk och heter Mats Ek. Cullbergbaletten och Mats Ek är affischnamn i hela världen. Hans omtolkningar av klassiker som Carmen, Giselle, Svansjön och Törnrosa sätts upp om och om igen på de internationella dansscenerna. De har blivit nya klassiker, hans alldeles egna, annorlunda klassiker.

En, som har haft möjlighet att avbilda denna världskändis, är scenkonstfotografen Lesley Leslie-Spinks, en kanadensiska, som sedan 1970-talet bott och verkat i Sverige och tidigt gjort sig känd för bland annat teaterbilder. Nu handlar det alltså om ballett, en konstform som hon också tidigare skildrat och belönats för redan 2004 med Carina Ari-medaljen. Motiveringen löd: ”För att hon med sina oförglömliga bilder skärper våra sinnen för dansens många uttryck.” Själv pratar hon om Mats Eks engagemang som en sorts besatthet … ”och jag tycker om besatthet.”

Spinks har följt Mats Ek i drygt 40 år och har lyckats tränga in i hans sällsamma, men svårfångade värld tack vare en speciell inlevelse och delaktighet i hans dynamiska och djupt mänskliga engagemang, som sätter fokus på viktiga saker som liv och död. Hon har som ingen annan kunnat förmedla rörelsen, uttrycket och dramatiken i hans verk och kommunicera detta till besökaren, som kommer nära den enskilda dansaren.

I samband med utställningen utkommer Bokförlaget Max Ström med ett stort och aldrig tidigare sammansatta verk om Mats Ek och hans danskonst. Den följer hans utveckling från debuten med den första egna koreografin 1976 genom Spinks fotografier och text av teaterrecensenten och kulturjournalisten Margareta Sörenson. Boken innehåller också några bilder från familjen Eks privata album och finns i både en svensk och engelsk utgåva.

”Mats Ek – sedd av fotografen Lesley Leslie-Spinks” på Dansmuseet från 25 maj till 25 september.

FINT BESÖK I SVERIGE
Stockholm: Under hela sommaren och fram till början på hösten kan du möta ett urval världsberömda seriekaraktärer från 1910 fram till idag, till exempel Batman, Hulken och Stålmannen på Judiska Museet. Alla är de skapade av ett fyrtiotal judiska serietecknare, stora konstnärer som exempelvis Will Eisner, Jack Kirby, Jerry Siegel, Joe Schuster, Stan Lee, Robert Crumb, Joann Sfar och i detta herrsällskap även en svensk kvinna, Joanna Rubin Dranger, professor på Konstfack sedan 2007 och älskad för sina underfundiga böcker om bland andra fröknarna Livrädd och Märkvärdig.

Museet undrar om tecknade serier möjligen är en judisk specialitet och i så fall varför, för trots att både Stålmannen och Spirit inte är judiska hjältar är de faktiskt skapade av judar. Det var först efter Förintelsen att dessa superhjältar, som står över lagen och skipar rättvisa, började visa tecken på judisk identitet. De växte fram i en värld, där judar uteslöts i olika sammanhang och marginaliserades både i Europa och USA. Det visar sig att det finns ett speciellt historiskt samband mellan serietecknandets konstform och judisk kultur – även om alla tecknade serier inte skapats av judiska konstnärer – och genom de tecknade serierna har judiska serietecknare bidragit till att ge uttryck för ett judiskt kollektivt minne och en judisk självmedvetenhet.

”Superhjältar och antihjältar i tecknade serier – från Stålmannen till fröken Märkvärdig” på Judiska museet fram till 13 november 2011.

HET UTSTÄLLNING
Helsingborg: De mänskliga kulturyttringarna lidande, lidelse, förväntan, svartsjuka, sorg, hopp, ångest, kärlek, sår, ilska, extas och förtvivlan är centrala i våra tankar om mening och existens och kan sammanfattas i begreppet ”passion”. Den fanns, den finns och den kommer ständigt att finnas av och till i våra liv. Den kan pågå lång eller kort tid och vara mer eller mindre upplyftande eller handikappande och av omgivningen betraktas antingen med avund eller avståndstagande och ett underförstått: den passionerade människan är inte klok.

På Dunkers Kulturhus har 14 konstnärer fått gestalta passionen som verklig sinnesförändring. De visar hur de på olika sätt förhåller sig till passionen, antingen i motivet eller som ett sätt att arbeta – och ibland bägge delarna.

Inramningen har stor betydelse, och här har arkitekten Jonas Lindvall skapat ett rum i sinnligt, passionerat rött. Hela utställningshallen på 648 kvadratmeter kläs i skimrande röd polyuretan som ger en fysisk, organisk och pulserande känsla. Besökaren kan tro sig vandra in i hjärtats innersta kammare. Man har också anlitat hjärnforskaren Martin Ingvar och författaren Björn Ranelid, som kommer att beskriva begreppet passion utifrån sina speciella perspektiv.

”PASSION, en utställning om hjärta och smärta” på Dunkers kulturhus från 3 juni 2011 till 15 januari 2012.

MODERNA ITALIENARE
London: Sedan 1998, då Estorick Collection introducerade modern italiensk konst för den brittiska allmänheten, har framgången bara ökat, och såväl publiken som recensenterna har applåderat. Nu, för första gången någonsin ställer man ut omkring 25 tavlor och dessutom foton av makarna Ida Barbarigo, född 1923 i Venedig, och Zoran Music (1909-2005) med ursprung i Slovenien. Det är en unik möjlighet att ta del av dessa två konstnärers historia, och utställningen ger en fascinerande bild av deras tumultartade liv.

Och det är ingen slump att utställningen kommit till just på Estorick Collection, för
grundarna, Eric och Salome Estorick var goda vänner med Ida och Zoran, och inköpte flera verk av båda konstnärerna.

Ida Barbarigo och Zoran Music möttes 1944 i Triest, och det ”sade klick”. Men av olika anledningar gifte sig paret inte förrän 1949. Dels hade Music anklagats för att vara spion, arresterats av nazisterna och transporterats till Dachau, men överlevde och återvände till Italien 1945. Dels var Ida Barbarigo principiellt emot äktenskap och familjeliv, men sade ändå ja för att hon ville upprätta en fin och äkta relation till en person, som hon verkligen beundrade. Det blev ett lyckligt äktenskap, baserat på ömsesidigt förtroende och respekt för varandra. De förblev emellertid särbon, men åt middag tillsammans och diskuterade sina respektive erfarenheter från dagens händelser.

”Double Portrait – Zoran Music and Ida Barbarigo” på Estorick Collection of Modern Italian Art, 39a Canonbury Square, London N1, 2AN fram till 12 juni 2011.

EN AV DE FÖRSTA SVENSKA MODERNISTERNA
Stockholm: Liten och späd – men stark! Både fysiskt och mentalt. Fredskämpe och feminist. En av det svenska 1900-talets absoluta förgrundsgestalter inom konsten var hon, Siri Derkert (1888-1973), som under sitt 85-åriga liv prövat på det mesta inom konstskapande. Hon arbetade av och till i modebranschen, men ägnade sig från 1925 helt åt konsten och hämtade till en början sina motiv ur den närmaste verkligheten, hennes barn, och skapade målningar som visar att hon tillhör de främsta bland människoskildrarna i modernt svenskt måleri.

Barnen, ja, nog går konstnärligt intresse och kreativitet i arv: sonen Carlo (1915-1994), som hon fick med finländske konstnären Valle Rosenberg, blev smått legendarisk. Inte som konstnär utan som en helt otroligt engagerande och stimulerande guide på Nationalmuseum och Moderna museet, och som fått en egen bänk på Södermalm, Carlos bänk, där man kan vila sina trötta ben. Och med konstnären Bertil Lybeck fick hon dottern Liv (1918-1938), som som under sina bara 20 levnadsår hann bli ett etablerat namn, särskilt på grund av sina pasteller med motiv från HC Andersens sagor.

Men mamma Siri kämpade på och experimenterade med flera olika material och tekniker: betong, järnband och lera. Mest känd är hennes utsmyckning på Östermalms tunnelbanestation, 1965, blästrad i betong och med motiv från kvinnokampen.

För första gången sedan 1960 visas under sommaren Siri Derkerts unika och mångfacetterade konstnärskap i en stor retrospektiv. Gå och se den, för hon var enastående!

”Siri Derkert” på Moderna Museet från 28 maj till 4 september 2011.

MILJÖMÄSSIGT BYGGANDE
Stockholm: Syftet med Kulturhusets utställning denna sommar är att ge inspiration till nya ideal och hållbara visioner och kreativt tänkande om framtidens byggande. Enligt punkt 15 i de nationella miljömålen med en ”God bebyggd miljö” är miljömässigt och hållbart byggande ett prioriterat område, men en sak som nästan alltid tappas bort från start är den konstnärliga gestaltningen.

Nadia Tolstoy och Elise Grosse, som ligger bakom projektet, anser att det är viktigt att designer och arkitekter med visioner kan komma tidigt in i processen och därmed garantera att byggnaden kan skräddarsys för användningen, för området och platsen och för brukaren och det socioekonomiska sammanhang, där de här komplexa lösningarna ska implementeras. De har inspirerats av den utställning som Louisiana arrangerade år 2009, ”Green Architecture for the Future”, som Kulturens Värld skrev om i septembernumret 2009.

De framtagna modellerna kommer att visas i skala 1:10 och en av dem byggs upp i full skala, 10 kvadratmeter, på Kulturhusets tak.

”Cocong” på Kulturhuset från 27 maj till 28 augusti 2011.






Av Else Kjöller
Publicerad i Nr 2, maj 2011 årgång 26