Teaterspegeln

STOCKHOLMS STADSTEATER inleder Strindbergsåret till hundraårsminnet av författarens död med Leka med elden ett drama som har verklighetsbakgrund. Under lata sommardagar på besök i skärgården blir Strindberg, som ligger i skildmässa, förälskad i värdens fru, ElinThegerström, och blir rädd och flyr: ”vill varken bli olycklig eller göra andra olyckliga” skriver han till en förtrogen vän. Gerhard Hobersdorfer, Johannes Bah Kunke, Petronella Barker m fl i rollerna. Regi Sofia Jupither. Premiär den 14 oktober. Under våren spelas Dödsdansen och Fröken Julie.
Jeppe på Berget är en annan klassiker som ges under hösten med Leif André i titelrollen. Historien om den fattiga bonden, som vaknar upp som adelsman har flyttas till nutiden och det råa skämtet sätts i verket inspirerat av Björn af Kleens bok om svenska godsägares privilegier i Sverige med en uråldrig klasslagstiftning gäller även i dag. Lucas Svensson har gjort bearbetningen och Ola Anders Tandberg har regisserat. Premiären ägde rum i augusti. En ännu äldre klassiker är Orestien, som fortfarande efter 2 500 år känns aktuell. Premiär 17 september. Regi Thomas Theorell. Gogols Revisorn har premiär den 23 september med Ingvar Hirdwall som borgmästaren och Henrik Johansson som Chlestakov. Regi Göran Stangertz.
I det digra utbudet från Stadsteatern märks Birgitta Egerblads dansteater Komma rusande med text av Sara Mannheimer (premiär 21 oktober), Huset vid Flon efter Kjell Johanssons romansvit i regi av Niklas Hjulström, Vänner av Alan Ayckbourn (premiär 23 september och Den halvfärdiga månen, som bygger på texter av Tomas Tranströmer. Manus och regi Mia Winge. Premiär 7 oktober.

DRAMATEN bjuder även på klassiker. Den störste farsmästaren av alla, venetianaren Carlo Goldoni, har skrivit Två herrars tjänare från 1745 med rötter i dem gamla commedia dell´arte-traditionen, som sedan förts vidare av bl a Dario Fo, nobelpristagaren. Det blir full fart och fysisk teater med Morgan Alling i huvudrollen som världens mest stressande tjänare. Danske Peter Langdal har moderniserat och regisserat. Premiär 3 september. Hedda Gabler av Ibsen om den elaka och manipulativa kvinnan som ändå är maktlös är en intensiv pjäs som fortfarande kan beröra. En modern klassiker är Noréns Natten är dagens mor, som för många gav ett första möte med den världsberömde författaren i i tv-versionen 1984. Nu är det samma regissör, Björn Melander, som berättar historien om familjen som driver hotell, där både företaget och familjemedlemmarna drivs till sammanbrott av den alkoholiserade fadern. Premiär 22 oktober.
Köpmannens kontrakt är Elfride Jelineks är ett utbrott om bankväsendets sanna natur i kapitalismens slutskede och det kan förväntas bli både fränt och ettrigt. Regi och bearbetning Mellika Melouani Melani. Premiär 17 september.

DANSENS HUS i Stockholm ger en i flera bemärkelser märklig danskväll. Den 70-åriga dansaren Kari Sylwan som vi bl a minns från en Bergman-film framför ensam Hittekvinnan och Kari av koreografen Carl Olof Berg. Det är en iscensättning av Paula af Malmborgs radioopera som baserar sig på fem romaner av Kerstin Thorvall, som älskade att dansa. Därefter ges On ice av Maija Hirvanen, som är en drift med könsroller (21-24 september). Den israeliske koreografen Emanuel Gats Brilliant Corners är enligt programbladet ”en koreografisk lekplats, som exploderar av idéer och är en vilja att utforska de krafter som ligger till grund för den böljande dansen vi ser på scen”. Bland mycket annat under förhösten kan nämnas det österrikiska kompaniet Liquid Lofts Posing project B – the art of seduction, som visar hur vi med poser, blickar och gester försöker imponera (28 oktober).

KUNGLIGA OPERAN ger Georges Bizets älskade Carmen i regi av fransmannen Vincent Boussard och med tre Carmen som alternerar i huvudrollen: Katarina Dalayman, K atarina Leoson och Matilda Paulsson. Premiär 24 september. Poulencs Karmelitersystrarna var från början ett filmscenario, och detta omarbetades till opera, som utspelades under revolutionen. Johanna Garpe regisserar och premiär blir det 22 oktober.
I Flickan från Västern går det hett till. Falskspel, guldgräveri och slagsmål hör till ingredienserna i denna mindre kända Pucciniopera. Det blir säkert även musikalisk action med Nina Stemme i huvudrollen i regi av Christoph Loy . Premiär 17 december.

GÖTEBORGSOPERANS första premiär är Salome av Richard Strauss och inför detta meddelar teatern att man varnar för starka scener! Och visst är denna opera om Herodes dotter, som begärde Johannes Döparens huvud på ett fat, ett hett verk med starka känslor . Texten har skrivits av ingen mindre än Oscar Wilde och ”ångar av dekadens och lusta”. Den legendariske Peter Konwitschny har regisserat och vi ser Annalena Persson i titelrollen. Premiär 10 september.
Världens bästa musical har den kallats, Bernsteins West Side Story med stora dansnummer och raffinerad musik i den moderniserade Romeo och Julia-sagan. Regissör Stina Ancker, premiär 17 september.

GÖTEBORGS STADSTEATER har premiär den 9 september på Påklädaren av Ronald Harwood som själv haft denna syssla. England under andra världskriget, en landsortsteater repeterar Kung Lear när något dramatiskt inträffar. Sven Wollter och Thomas von Brömssen har de ledande rollerna i Eva Bergmans regi. En galen salongskomedi kallas Skänk mig snarast sonsöner om en dominant mor, som vill tvinga som homosexuelle son att skaffa henne barnbarn. Regissör Richard Turpin, premiär 16 september.
En ensemble från Sverige och Paparanda framför Antigone av Sofokles på både svenska och swahili. Det handlar om den unga kvinnan som trotsar lagen, överheten och männen i ett drama med evig aktualitet. Den har haft premiär i Dar es Salaam och kommer nu till stadsteatern den 8 oktober. Regi Mgunga Mwa Mnyenyelwa och Ronnie Hallgren.

MALMÖ STADSTEATER tar upp Om Prins Charles känsla och den handlar bl a om prinsen och hans Diana och bland mycket annat om Ronald Reagans fru var kommunist. Det är en humoristisk och historisk granskning av den romantiska kärleken som samhällsfenomen efter Liv Strömquists seriealbum. Dramatisering och regi Sara Giese. Premiär 17 september.

MALMÖ OPERA tar upp en annan populär och ofta spelad musical, Les Misérables efter Victor Hugos roman. I rollerna Dan Ekborg, Peter Harryson med flera.



Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 3, september 2011 årgång 26