Teaterspegeln

Dubblering i Strindbergsfirande

100 år efter August Strindbergs död firar det officiella Sverige inte alls minnet av den store, medan de stora teatrarna i Stockholm uppmärksammar honom till och med genom att båda sätter upp Till Damaskus – ett unikt tillfälle till jämförelser.

STOCKHOLMS STADSTEATER har redan tjuvstartat i höst med Leka med elden och Fröken Julie. Dödsdansen har premiär den 2 december i regi av Ragnar Lyth med Pia Johansson, Allan Svensson och Niklas Hjulström. Till Damaskus på Stadsteatern regisseras av Etienne Glaser med bland andra Dan Ekborg, Petronella Barker och Lars Göran Persson i rollerna. Premiär 14 maj 2012. Samma datum har P O Enquists drama Tribadernas natt premiär, ett drama, som bygger på en verklig händelse i Strindbergs liv. Regi Thommy Berggren med bland andra Marie Richardson och Shanty Roney i rollerna.

Ockulta dagboken, som skrevs under Infernokrisen, har förvandlats till teater för första gången i bearbetning och regi av Ole Anders Tandberg – urpremiär 24 mars. Nyårsdagen och följande söndagar erbjuder Stadsteatern avlyssning av Radioteatern 64 inspelningar av Strindbergspjäser – en unik möjlighet att höra historiska röster i minnesvärda inspelningar.

Andra klassiker är Morbror Vanja av Tjechov i regi av Eirik Stubø med Katarina Ewerlöf, Sten Ljunggren och Spökhotellet av Georges Feydeau i regi av Philip Zandén. Premiärer 24 februari respektive 11 april. Platanov är ett annat stycke av Tjechov, som bygger på ett ofullbordat ungdomsverk, som Alexander Mørk-Eidem har bearbetat och regisserat. Premiär 6 januari. Äktenskapet av William Nicholson sätts upp av Eva Bergman med Lennart Hjulström, Gunilla Nyroos och Richard Forsgen. Premiär 13 januari. Arkivet för orealiserbara drömmar och visioner av Marcus Lindeen bygger på Ingmar Bergman-filmer som aldrig blivit av. Urpremiär 27 maj. Anknytning till Bergman har också Persona, som satts upp utomlands på en rad scener och som nu får Sverigepremiär 8 december med Hugo Hansén som regissör. Olof Palme är en pjäs om vår djupt älskade och djupt hatade statsminister, stridbar humanist och kontroversiell politiker av Lucas Svensson. Urpremiär 18 februari.

DRAMATENS version av Till Damaskus, Strindbergs vandringsdrama, som hade urpremiär på Dramaten 1900, är en personlig tolkning av Karl Dunér. Den okände, en författare på kant med omgivningen och sig själv, ger sig ut på en yttre och en inre vandring, där han gör upp med sitt förflutna. I rollerna Johan Holmberg, Niklas Ek, Malin Ek, Irene Lindh med flera. Premiär 31 mars.
Spöksonaten är också ett drömspel, inspirerat av en av Beethovens pianosonater, som med sin modermistiska form haft stor betydelse för senare dramatiker. Regi Mats Ek, premiär 22 januari.
Misantropen är en annan levande klassiker som handlar om den bitske sanningssägaren Celeste och hans raka motsats Celimene, som älskar att skvallra om andras svagheter och gärna vill stå i händelsernas centrum. Eirik Stubø regisserar och premiären äger rum redan 19 november.

Den stora publikdragaren blir Fanny och Alexander, som nu bearbetats och regisserats av Stefan Larsson. Marie Göranzon och Thomas Hanzon spelar Helena och Oskar Ekdahl och Hans Klinga Isak Jacobi. Jan Malmsjö medverkar också, men hans geniala tolkning av rollen som biskopen Vergerus i filmen, spelas nu av Reine Brynolfsson. Premiär 11 februari.

Den kultförklarade poeten Jacques Prévert har skrivit den romantiska kärlekshistorien Paradisets barn, som också blev en omtalad film 1945. Ellen Lamm regisserar och premiären sker 24 mars.
Kungliga Operan ger Richard Wagners Lohengrin, den romantiska operan om Parsifals son, svanriddaren, som försvarar de oskyldigt förföljda. Dirigent Alan Gilbert, regi Stephen Langridge och med Mikael Weinius och Emma Vetter i de ledande rollerna.
Man har också urpremiär 2 juni på Karolinas sömn med musik av Anders Eliasson och libretto av Bengt Emil Johnson.

Triple Excellence är titeln på KUNGLIKA BALETTENS föreställning som skapats av tre koreografer, som alla varit dansare i huset: Giovanni Buccheri, Alexander Ekman och Pontus Lidberg. Premiär 27 april
.
GÖTEBORGSOPERAN tar upp Sjostakovitjs Lady Macbeth från Mzensk, ett passionsdrama om rikemansdottern som förälskar sig i en arbetare, mördar sin man och sin svärfar och deporteras till ett fångläger, där hon utsätts för nya fasor. Stalin själv såg operan och såg till att den förbjöds. Den store brittiske regissören Graham Vick har engagerats liksom den ryske dirigenten Thomas Sandering, som personligen kände Sjostakovitj. Gitta-Maria Sjöberg och Pär Lindskog – båda världsartister – har de ledande rollerna. Premiär 4 februari.

Donizettis Lucretia Borgia är dramat om den beryktade giftmörderskan, som förälskar sig i sin egen son, ett våldsamt starkt operadrama. Christof Loy, som satte upp operan i München, tar med sig föreställningen till Göteborg. Titelrollen sjungs av den ryska koloratursopranen Katja Levin. Premiär 31 mars.

MALMÖ OPERAS stora satsning under våren blir Richard Wagners Parsifal, passionsspelet om den ”rene dåren”, som blir en frälsargestalt för Graalriddarna och mänskligheten. Stefan Johansson, chefsdramaturg på Kungliga Operan, regisserar och Leif Segerstam dirigerar. Premiär 21 april.

MALMÖ STADSTEATER intresserar sig ävenledes för den store filmskaparen i Bergmanvariationer, som associerar fritt kring några av hans mest kända filmer och försöker sätta ord på den bildvärld, som han och Sven Nykvist skapat. Premiär 18 november, regi Linda Ritzén.

Strindbergs Ett drömspel, som handlar om guden Indras dotter som sänds ned till jorden för att ta reda på hur människorna har det, är Malmöscenens bidrag till firandet av den store dramatikern. Regi Kjersti Horn, premiär 17 mars.





Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 4, november 2011 årgång 26