Kulturspegeln

VARJE ÅR NYA KONSTVERK I PARKEN

Knislinge: Det har nu gått 25 år sedan Wanås ordnade den första konstutställningen, där grundaren, Marika Wachtmeister, tog fasta på de mycket speciella omgivningarna till det danska medeltida slottet, de gamla träden och övriga historiska byggnader. Hon insåg potentialen i samspelet mellan natur och konst, om möjligheterna att nå en publik och om tillgänglighet till konstverk av yppersta klass.

Idag finns drygt 50 permanenta verk, svensk och internationell samtidskonst, framför allt skulpturer, som har skapats med hänsyn tagen till platsens specifika natur och historia. Detta jubileumsår blickar man både framåt, tillbaka och inåt och besökaren frestas att även blicka både uppåt och nedåt och upptäcka häpnadsväckande verk i luften och på marken. Dessutom får man användning av både luktsinnet och hörseln och kan titta på konstfilm från Indien.

”Wanås konst 2012” på Stiftelsen Wanås utställningar fram till 28 oktober 2012.

ENKEL TEKNIK – UNIKT RESULTAT

Stockholm: Förr i världen var det vanligt att man tog vara på tygrester från annan sömnad. Ingenting skulle gå till spillo. Tygbitarna syddes sedan ihop för hand till större bruksföremål, bland annat täcken och kuddar efter att ha klippts ut i olika geometriska former, till exempel romber, kvadrater eller rektanglar.

Denna lappteknik har som tur är levt vidare in i våra dagar, men nu är det mera sällan att man syr för hand. Den som däremot har en symaskin, tygspill och en god portion tålamod kan framställa de vackraste och mest personliga täcken, kuddar och dukar i ett oändligt varierbart antal mönster och dessutom kvilta dem för att uppnå större bärighet.

Lisa Karlsson har sytt lapptäcken i många år och har ägnat lång tid åt varje alster. Men så är de också stora: 2 x 3 meter. Nu får man möjlighet att se hennes lapptäcken på museum och vem vet? Du kanske blir inspirerad att sätta igång själv!


”Lapptäcken” på Sven-Harrys Konstmuseum från 22 september till 11 november.

NYTT KONSTMUSEUM I SKÄRGÅRDEN VÅREN 2012

Värmdö: Det är en hisnande upplevelse att stifta bekantskap med det nya museibygget på Hålludden i Stockholms skärgård – och notera: ”bygget”. För denna otroliga skapelse, ritad av nyss framlidne arkitekten Johan Nyrén, upplevs som en helt naturlig del av den omgivande naturen. Den både smälter in och står ut på en och samma gång. Furu, betong och glas inramar 10 000 kvadratmeter i tre plan, och för den som tittat färdigt på de olika utställningarna finns naturstigar och handikappanpassade träspänger längs strandkanten. Här finns också två restauranger med plats för 100 matgäster och dessutom konferens- och artistutrymmen.

Till Artipelag kommer man antingen med båt från Nybrokajen direkt till Hålluddens egna brygga, med buss från Slussen via Gustavsberg, med Artipelagbussen från Vasagatan och Värmdö marknad eller med bil. Båtresan, som i sig själv är en upplevelse, tar cirka en timme, bussresan ungefär detsamma och med bil från Stockholm nås museet på 20 minuter.

Första utställningen, ”Platsens själ”, genius loci, är ett begrepp, som de gamla romarna använde för att beskriva allt levande, inklusive platsen. Den handlar om staden, rummet och landskapet och är tudelad genom att 15 svenska samtidskonstnärer visas tillsammans med en exposé över äldre konstverk av betydelsefulla platser i konsthistorien: historiska miljöer, det nordiska landskapet, den borgerliga interiören och den moderna stadens framväxt. Några av de medverkande samtidskonstnärerna presenterar redan existerande verk, som överensstämmer med utställningens tema, andra har valt att skapa helt nya. De äldre verken knyter inte an till just ”platsens själ” utan utgör en idéhistorisk undersökning av det ursprungliga, antika begreppet genius loci.

”Platsens själ” på Artipelag fram till 30 september.

EN KONTROVERSIELL KONSTFORM

Stockholm: Diskussionens vågor har gått höga, när det handlat om graffitins vara eller inte vara. Vissa anser att det bör finnas offentliga utrymmen för dessa konstnärliga uttryckssätt, street art, andra att det är en styggelse, som bara för med sig nedskräpning av det offentliga rummet.

Genom att låta ett tjugotal nyskapande internationella konstnärer med bakgrund inom graffiti och street art ställa ut sina verk vill man nyansera bilden av olika uttryck, som oftast bara finns kort tid och är svårtillgängliga i det offentliga rummet. För det mesta handlar det om att tänja gränser och att provocera. De flesta har skapat nya och platsspecifika verk, och i höst visar Kulturhuset denna samtida konstform i ett samlat grepp, som tidigare inte presenterats på Stockholms konstscen.

”Street Smart – en tolerant samtidskonstutställning” fram till 7 oktober 2012.

INTE BARA DANDYN

Halmstad: Hans konst speglar det vackra, absurda och gåtfulla i människans liv genom ett dramatiskt, poetiskt, självbiografiskt och surrealistiskt bildspråk. Han återger svartsjukan, ondskan, ensamheten och döden och en bit in på 1900-talet ansågs innehållet i hans konst ha changerat så mycket från de tidigare naivistiska verken att både kollegor och konstkritiker hade svårt att hänga med. Kritiken blev hård.

Nils von Dardel (1888-1943) utförde från 1920-talet allt flera porträtt och modellstudier, och hans mest kända verk, ”Den döende dandyn”, från 1918 träder tillbaka för en mera realistisk och elegant stil.

I den nu aktuella utställningen visas ett 60-tal verk, främst från hans senare verksamhet, då han övergår till att måla berättelser nästan uteslutande med människor som motiv.

”Dardel – i skuggan av dandyn” på Mjellby Konstmuseum från 13 oktober till 27 januari 2013.

SVENSKA I FINT SÄLLSKAP

Florens: Hela hösten visar Palazzo Strozzi en spännande utställning av Francis Bacon (1909-1992) tillsammans med fem samtida konstnärer, som ställt frågor om människans relation till sitt eget inre, sin kropp och världen utanför. Förutom kända verk från internationella samlingar kommer det att finnas fyra ofullbordade målningar, som Bacon förvarat i sin ateljé och som anses vara det sista han skapade före sin död.

Tyngdpunkten ligger visserligen på målningarna av Bacon, men hans tavlor samspelar med verk av rumänen Adrian Ghenie (född 1977), italienaren Arcangelo Sassolino (född 1967), japanskan Chiharu Shiota (född 1972), tyskan Annegret Soltau (född 1946) och – minnsann – slutligen ingen mindre än svenskan Nathalie Djurberg (född 1978). Hennes verk innehåller ofta en råhet och en våldsamhet som hon uttrycker genom groteska och ibland sagolika bilder på ett sätt som verkar naivt och lekfullt. Men det hela mynnar ut i existentiella tvivel, där frågor om liv och död, rädsla och önskemål rör sig mellan så komplexa sidor av människans villkor som sårbarhet, ensamhet, sexualitet och död.

”Francis Bacon and the Existential Condition in Contemporary Art” på Palazzo Strozzi från 5 oktober till 27 januari 2013.

”HAN MISSTOG SIG”

Stockholm: Detta var Pablo Picassos (1881-1973) korta och koncisa kommentar till beskedet om att hans samtida konstnärskollega Marcel Duchamp (1887-1968) hade avlidit. Ett så pass kärvt uttalande vittnar om att relationen dem emellan var något kylig och att de inte var de allra såtaste vänner. Och det är kanske inte så märkligt. För trots att de bägge utan tvekan var 1900-talets mest omtalade konstnärer och dessutom befann sig precis i närheten av varandra, var de väldigt olika som personer.

I höstens utställning konfronterar museet dessa konstgiganter med varandra och dukar upp till en konfrontation dem emellan. Museet har betydande samlingar av bägges verk – faktiskt presenterades Picassos legendariska ”Guernica” år 1956 vid öppnandet. Några år senare besökte Duchamp Stockholm och nu äger museet en av världens mest betydelsefulla samlingar av hans verk. Men inte bara verk ur de egna samlingarna visas utan ett antal viktiga inlån finns också på plats.

”Picasso/Duchamp” på Moderna Museet fram till 3 mars 2013.

FOLKKÄR KERAMIK OCH PORSLIN

Lidköping: Ända sedan 1700-talet har Rörstrands keramik ansetts vara det mest exklusiva i Sverige. Rörstrand kom att kallas ”Kronjuvelen” i svensk konstindustri och blev en banbrytare för design och teknisk utveckling. I praktiskt taget alla hem i landet fanns – och finns – ett eller flera exempel på serviser eller delar av serviser och skålar producerade på Rörstrandsfabriken.

Nu har museet gjort en djupdykning i samlingarna och visar de mest älskade serviserna, samlarföremålen och konstgodset. Här presenteras ett urval av fabrikens ”kändisar”, mormorsporslin och folkkär keramik samtidigt som man berättar historierna bakom serviser, dekorer och favoriter.

”Rörstrand – folkets porslin” fram till 30 september 2012.

INDIEN I DANMARK

Ishøj: Hösten 2012 upplåter Arken hela sin utställningsyta åt en omfattande presentation av indisk samtidskonst.

Världens största demokrati har utvecklats till en av samtidskonstens mest livaktiga och nyskapande mittpunkter. En ny generation indier reagerar med intellektuellt djup och stor kreativitet på de snabba omvandlingar, som präglar de globaliserade storstäderna i Indien. De beskriver en ny generations drömmar och avslöjar sociala konflikter med hjälp av målningar, skulpturer, fotografier, installationer och interaktiv konst. Besökaren får en unik möjlighet att ta del av den estetiska spännvidden, som konstnärerna visar i vår existens på gränsen mellan det lokala och det globala.

”Indisk samtidskonst” på Arken fram till 13 januari 2013.

HÄR KRYLLAR DET

Håbo: Som mycket ung kom norskfödda Christine Eyde Viennet (född 1947) till Frankrike och fascinerades redan då av den berömde franske renässanskeramikern Bernard Palissy (1510-1590), som med hjälp av sin konst prisat naturens uppenbarelser i deras skönhet och styrka. Men han ryggade inte för även skapa dekor av kräldjur, reptiler och växter och han har såväl tjusat som avskräckt åskådarna.

Viennet inspirerades av Palissys verk och har i trettio års tid ägnat sig åt att framställa föremål, som återskapar markens många djur, skog, vatten, fauna och flora. Hon skapar liv i lera, stengods och porslin och anser att leran är en komplex och närmast mystisk materia med anor långt tillbaka i människans historia. I slottets pampiga Kungssalt har hon också dukat upp ett imponerande bord med naturens form och färger.

”Barockt!” på Skoklosters slott fram till 30 september 2012.
GRAVEN OCH SKATTERNA
Hyllie: Det var ett riktigt scoop för The Times, när tidningen den 30 november 1922 kunde presentera ”århundradets mest sensationella egyptiska upptäckt” efter att den arkeologiske tecknaren Howard Carter och den förmögne adelsmannan Lord Camarvon hittat graven med den unge farao Tutankhamun (1358-1339 f.Kr.) begravd med alla sina fantastiska skatter: över 5 000 föremål såsom till exempel smycken, kläder, möbler, vin- och förvaringskrukor och statyetter. Tutankhamun är en av de mest gåtfulla faraonerna i Egyptens historia. Han härstammade från den 18:e dynastin som grundlade Nya riket och ledde det under en period då kulturen blomstrade. Han blev kung redan vid tio års ålder och dog när han var 19 år.
Hans efterträdare raderade hans namn från alla monument, vilket gjorde att han inte registrerades i några listor över kungar och föll i glömska. I över 3 000 år låg han okänd och oupptäckt i Konungarnas dal, tills Howard Carter hittade hans grav.
I den nu aktuella utställningen återfinns mer än 1 000 mycket välgjorda repliker av föremål som fanns i graven, alla omsorgsfullt tillverkade av Egyptens skickligaste hantverkare. De ursprungliga fynden finns idag på museum i Kairo, och kommer förmodligen aldrig mer att kunna visas på utställningar runt om i världen. Föremålen är helt enkelt för dyrbara och för ömtåliga. Inget försäkringsbolag vill idag försäkra dem om de lånas ut.
Besökaren får här en osannolik möjlighet att göra en tidsresa till det forntida Egyptens gåtfulla värld, för denna utställning är en upplevelse för alla sinnen. Med hjälp av den senaste tekniken får man se graven tredimensionellt och i sitt ursprungliga tillstånd, såväl som det såg ut när utgrävningarna ägde rum som för 3 300 år sedan. Grav- och skattkamrarna kan inte ses på det här sättet någon annanstans i världen – inte ens i Egypten där Tutankhamuns skatter nu visas i glasmontrar på Egyptiska museet i Kairo. Känslan av gravens ursprungliga utseende kan bara upplevas på denna utställning: virtuell arkeologi gör att världar som inte längre existerar i sin helhet blir tillgängliga igen.
”Tutankhamum” på Nya Malmömässan från 15 september till 17 februari 2013.
VERKLIGT ELLER OVERKLIGT?

Mariefred: Hon är en av våra mest framgångsrika och uppmärksammade konstnärer, som nått stora framgångar både i Sverige och internationellt. Hon har arbetat inför nya utställningen på Grafikens Hus i Mariefred med så stora kopparplåtar som 100×130 cm, något hon inte provat tidigare. Det har varit spännande men fysiskt jobbigt och hon har fått leta och prova sig fram.
Linn Fernströms bildspråk känns igen av de flesta, men här möter vi nya motiv: djur, människor och symboler får eget liv i hennes bilder. Huvuden är avryckta och blodet sipprar fram. Barn umgås med vilda djur och växter slingrar sig igenom ett par fötter. Som betraktare förpassas vi till ett gränsland där det verkliga och overkliga existerar sida vid sida. Linn Fernströms bildvärld frågar just vad som är det mest sanna. Det vi upplever i våra drömmar eller det vi tänker med vårt vakna medvetande?

”Evigheter” på Grafikens Hus fram till 7 oktober 2012.

EN BILDMAKARE ATT ÄLSKA

Helsingborg: Det är nog inte fel att påstå att alla älskar hans verk – både barn och vuxna. Jan Lööfs miljöer och figurer är välkända för de flesta, fulla av barndomens tekniska underverk och befolkade av figurer med en enorm uppfinningsrikedom.
För ett år sedan, i Kulturens Världs septembernummer 2011, skrev jag entusiastiskt om Jan Lööfs utställning på Göteborgs konstmuseum. Nu har den vandrat till Skåne, så ännu fler, både skåningar och danskar, har nära till att uppleva en stor bildmakare och till att njuta av hans fantasi, kreativitet och skicklighet med pennan.
”Jan Lööf – bildmakaren” på Dunkers kulturhus från 8 september till 13 januari 2013.
GRÄNSLAND
Boda: Nu förflyttar vi oss USA, närmare bestämt till staden Tacoma – fast i Småland.

På Glasmuseet i Boda har glaskonstnären Ingalena Klenell byggt en berättelse om en svensk man, Nicholas Delin, som var en av de första bosättarna i Tacoma i nordvästra USA i början av 1800-talet. Han var skåning, kom från Kävlinge och fascinerades av den storslagna naturen på sin väg till guldfälten. Delin grundade ett sågverk på Dock Street där Tacomas glasmuseum nu ligger. Som inspiration har Klenell också använt historien om Marcus Larsson (1825-1864), ”den galne hovmålaren”. Hans landskap är en gestaltning av den vilda kraften, både i våra psyken och i naturen. Att föredra en viss landskapstyp sägs bero på djupt rotade erfarenheter lagrade i våra minnen, och att människans förhållande till landskapet utvecklas i relation till hur det brukats, vårdats och exploaterats.
Ingalena Klenell har arbetat som konstnär sedan 1970-talet och är ekofilosof med ett stort intresse för människans relation till naturen.
Den nu aktuella utställningen i Boda är starten på ett samarbete med glasmuseet i Tacoma som firar 10-årsjubileum i år samtidigt som Glass Factory i Boda fyller ett. Den är en fördjupning av mötet med platsen Tacoma, dess historia och utveckling.
”Borderland” på The Glass Factory fram till 20 januari 2013.

”OND DESIGN”

Göteborg: Vanligtvis handlar design och designutställningar om positiva värden, om estetiska, funktionella och lättillgängliga föremål, som anses ”goda” eller ”fina”. Men faktum är att design inte sällan använts i onda syften eller så kan syftet ha blivit ont. Alla är de skapade av människor. De kan användas, missbrukas, döda och lemlästa eller produceras under omänskliga villkor och ge upphov till resursslöseri och miljöförstöring.

Höstens utställning kan ses som ett debattinlägg och den ställer frågor som till exempel hur man kan kombinera en hållbar utveckling med intressen som design och shopping? Är trenden med mer återanvändning och byteshandel bestående? Och hur vill vi egentligen ha det i vår designade värld?

”Ond design” på Röhsska museet från 8 september tills vidare.

OLIKA MEN ÄNDÅ LIKA

Nacka: Tommy Hilding (född 1954) fick en inbjudan att ställa ut i Olle Nymans ateljé, vackert belägen i Stockholms innerskärgård i Saltsjö-Duvnäs. Han tackade ja och blev tagen av Nymans mångfacetterade måleri, i vilket han såg en likhet med sitt eget arbete. Liksom Nyman inspireras Hilding av arkitektur i landskap och bägge är intresserade av kulturhistoria, antika möbler och föremål. Olle Nymans ateljé finns i det som var hans vackra privata hem, där historia och dåtid lever i väggar och inredningar. Också Hilding lever i ett 300 år gammalt hus.

Inför utställningen letade Hilding rätt på bilder, som han gjorde för 10-20 år sedan och hittar i dem ett nytt sätt att få en dialog med Nyman – men också med sig själv. Hilding har valt ut några av Nymans målningar, som får möta Hildings. Även en av Hildings nyare målningar placeras tillfälligt i den gamla ateljén, där Nymans skaparanda i allra högsta grad fortfarande känns väldigt närvarande.

”Tommy Hilding/ Olle Nyman” i Olle Nymans ateljéer och konstnärshem fram till 30 september.

FINSKT 150-ÅRSJUBILEUM

Helsingfors: En av finländernas – och många andras – mest älskade konstnärer är Helene Schjerfbeck (1862-1946). I år har det gått 150 år sedan hon föddes och det föranleder konstmuseet Ateneum att arrangera en utställning, som är den största presentationen av hennes konst någonsin. Närmare 300 verk från alla perioder i konstnärens produktion visas: historiska målningar på 1880-talet fram till den senare, avskalade modernismen.

Konstmuseet Ateneum har den största och mest kompletta samlingen av Helene Schjerfbecks verk i världen, 212 målningar, teckningar och skissböcker. Det första köpet ägde rum för över 130 år sedan 1880, och museets samlingar har under åren vuxit tack vara värdefulla donationer. Till den nu aktuella utställningen har man dessutom lånat in aldrig tidigare – eller sällan visade – konstverk från privata samlare.

Efter Helsingfors kommer utställningen att vandra vidare till Prins Eugens Waldemarsudde och Göteborgs konstmuseum.

”Helene Schjerfbeck” på Konstmuseet Ateneum fram till 14 oktober 2012.

POSTMODERNISTER MÖTER EXPRESSIONISTER

Norrköping: Ingen av de deltagande konstnärerna på museets höstutställning behöver någon närmare presentation – alla är kända, både 1910-talets och 1980-talets. Det intressanta är att man sammanställt olika erors strömningar i konsten och skapat en kontrastrik, kraftfull och spännande konfrontation mellan början av 1900-talets expressionism och 1980-talets postmodernism.

”Förnuft & Känsla” på Norrköpings Konstmuseum fram till 6 januari 2013.

OM OCH OM IGEN

Köpenhamn: Det sägs att upprepning är inlärningens moder. I så fall har Henri Matisse (1869-1954) flitigt använt sig av denna metod genom att återkomma gång på gång till de motiv han tidigare arbetat med för att testa dem på nytt. Dock varierade han både färger och uttrycksformer. Själv ansåg han att detta förfaringssätt gjorde att han kunde arbeta sig längre och djupare in i den äkta målarkonsten. Fördubbling och variation var hans främsta arbetsmetod.

På museet har man sammanställt ett större urval av konstnärens bildpar och bildserier, vilket ger besökaren möjlighet att följa den undersökningsprocess, som han ägnade sig åt livet igenom.

”Matisse – Fordobling og variation” på Statens museum for kunst fram till 28 oktober 2012.

MOTIVET ÄR NÄRA TILL HANDS

Humlebæk: Det enklast nåbara motivet för en konstnär är givetvis konstnären själv. Följaktligen har självporträtt funnits alltid och är en klassisk och välanvänd genre, som emellertid genomgått en enorm utveckling. Många gånger ser vi inte enbart bilder av konstnärens föreställning om sin egen identitet utan också bilder av epoken och hur vi ser oss själva.

Louisianas höstutställning fokuserar på självporträttet som genre under en hundraårsperiod genom att visa 150 verk av en mängd internationella konstnärer från den tidiga modernismen till idag. Utställningen väcker ett antal frågor: Hur framställer man sig själv? Hänger självporträtt och självframställning samman? Kan ett självporträtt vara en objektiv och neutral återgivning eller ska det snarare skildra konstnärens komplicerade sinnelag, personlighet och livsvillkor? Kan det över huvud taget avspegla en persons sammansatta identitet?

”Selvportrætter” på Louisiana från 14 september till 13 januari 2013.

FÖRSTA, ANDRA, TREDJE - AUKTIONSFYND!
Stockholm: Vill du se modern, nyproducerad konst i alla stilar och dessutom förvärva ett konstverk, du fallit för, ska du vara med på Konstnärklubbens årliga auktion. Det är ledamöterna i världens äldsta, ännu fungerande förening för konstnärer, som skänkt verk, som kanske kan förvärvas till ”ateljépriser”. Utöver en glad samvaro i en trivsam miljö finns det möjligheter att göra fynd – från det mest modernistiska till det traditionellt figurativa.
Konstnärhuset, Smålandsgatan 7, Stockholm den 7 oktober. Kl 18.00. Visning 5 och 6 oktober från kl 12.




Av Else Kjöller
Publicerad i Nr 3, september 2012 årgång 27