Teaterspegeln

VERDI, 200, FIRAS PÅ TRE SCENER!

En av mina allra största teaterupplevelser är Suzanne Ostens uppsättning av Affären Danton på 80-talet, en mastodontföreställning på fem timmar. Jag såg den flera gånger och jag kan försäkra inte en enda sekund kändes lång. Särskilt minns jag två teaterelever som praktiserade, Richard Wolff och Björn Kjellman – båda oförglömligt lysande. Det blodiga dramat från franska revolutionen av Stanislawa Przybyszewska handlar om den fasansfulla uppgörelsen mellan Robespierre och Danton med Camille Desmolins, som står mittemellan kombattanterna. Ni visas pjäsen på Göteborgs Stadsteater med Richard Turpin och Kjell Wilhelmsen i de ledande rollerna. Camille Desmolins, en central man i dramat, spelas av Victoria Olmarker. Andrés Lima regisserar och premiären äger rum den 14 december.
Shakespears Lika för lika är spelet om korruption där allt är till salu. Örjan Ramberg återvänder till Göteborg för att spela Hertigen, den som står bakom allt. Jacob Ericksson är byråkraten som svarar för upprensningen och Caroline Söderström spelar nunnan som ger upp sin oskuld för att rädda sin bror. Regi Tobias Theorell. Premiär 7 september. Mittens rike med undertiteln Om man gräver ett hål i Kina hamnar man i Göteborg är en framtidsvision om när västkusten blivit en provins i Kina och där alla försöker anpassa sig till kinesisk kultur medan kineserna vill bevara svenskheten för att gynna turismen. Regi Richard Turpin. Urpremiär 21 september. Colettes kokbok – Sex, lögner och lammkött handlar om en kvinna, 50+, sysslolös och barnlös, som just börjat dejta en man på internet: inte så rolig, men han har en son . . . Pjäsen är skriven av Pamela Jaskoviak och i rollerna Kristoffer Berglund, Sven-Åke Gustavsson och Carina M Johansson. Regi Fredrik Evers. Urpremiär 30 november.
Göteborgsoperans stora satsning är Rusalka av Antonin Dvořák, ett senromantiskt drama som bygger på H C Andersens Den lilla sjöjungfrun . Naturbarnet Rusalkas undervattensvärld ställs mot prinsens människovärld fylld av kultur och konventioner med ett romantiskt tonspråk med dragning mot psykoanalys och metafysik, som var inne i samtiden. Elisabet Strid gör titelrollen och den österrikiske tenoren Nikolai Schukoff spelar prinsen. David Radok står för iscensättningen. Premiär 22 september.
Kungliga Operan ger Trollflöjten, Mozarts sista opera, ett hisnande sagospel om Taminos och Papagenos färd genom trollskogar och äventyrligheter till operahistoriens mest hänförande musik. Ole Anders Tandberg regisserar och som Tamino hör vi Daniel Johansson/Magnus Staveland och som Papageno Carl Ackerfeldt/Jens Persson. Premiär 6 oktober.
Maskeradbalen av Guiseppe Verdi, som fyller 200 år i år, är dramat om händelserna som föregick mordet på Gustaf III. I samtiden ansågs den så provocerande för monarkierna att Verdi fick ändra huvudpersonen till en civil makthavare i Boston, USA. Här ges originalversionen med Andrea Caré som kungen och Fredrik Zetterström som Ankarström. Premiär 24 november.
Operabaletten ger ett annat Mozartverk: Mässa i c-moll, koreograferat av Stijn Celis och med premiär 13 september. Törnrosa av Pjotr Tjajkovskij har premiär den 26 oktober.
Stockholms Stadsteater tar upp småstadsdramat från en tid då studentexamen verkligen var en kamp på liv och död för vissa: Markurells i Wadköping av Hjalmar Bergman. Den starke mannen i staden, krögaren Markurell, styr med järnhand och nu ska han hjälpa älsklingssonen till en examen med mutor, en braklunch för lärare och censorer. Burlesk komik och skarp satir i denna småstad som kan vara ett Sverige i miniatyr. Kjell Bergqvist spelar värdshusvärden och Katarina Ewerlöf hans hustru. Philip Zandén regisserar och premiären äger rum den 19 oktober.
Första varningen är titeln på scener ur tio Strindbergsdramer, som framförs i olika rum i Liljevalchs konsthall i urval och bearbetning av Mia Törnqvist. Ulla Kassius har skapat dramatiska rum med skisser, foton, brev, målningar och annan rekvisita med anknytning till den store dramatikern. Detta fungerar som vanlig utställning dagtid. Kvällstid spelas scener upp av 18 skådespelare och regissörer från Stadsteatern. Urpremiär 6 oktober.
Rockmusikalen Next to normal av Brian Young har gjort succé på Broadway och nu kommer den till Stockholm. Det handlar om en normalfamilj i upplösning: mamman går in i väggen och dottern söker flyktvägar. Dan Ekborg och Lisa Nilsson spelar huvudrollerna. Regi Lisa Olin, som är känd från långfilmer och tv-serier. Premiär 21 september.
Orlando av Virginia Woolf är en äventyrsberättelse om en man som lever i hundratals år men som plötsligt vaknar upp en morgon och finner att han blivit en kvinna. Robert Fux har den enda rollen. Regi Carolina Frände – premiär 9 november.
Carin Mannheimer kommer nu med en ny pjäs, I sista minuten, efter succén med Sista dansen för ett par år sedan. De tre kvinnorna, som nu är förbi sina bästa år spelas av Yvonne Lombard, Meta Velander och Meg Westergren. Nu är det bråttom med allt: att bo i kollektiv, att bli kära, att byta yrke. Regi Sissela Kyle.
Dramaten tar också upp en gammal succé – den minnesgode minns Lena Granhagen i Den goda människan i Sezuan av Berthold Brecht. Nu, decennier senare, är det dags att låta en ny generation uppleva dramat om den goda människan, som belönas av gudarna med en stor summa pengar. Hon kan inte hjälpa alla som behöver hjälp, så hon skapar ett alter ego som är hård och kan säga nej, ett drama om godhetens plats i ett hårt materialistiskt samhälle. Lo Kauppi spelar huvudrollen som den goda människan som inte klarar att vara barmhärtig. Torkel Petersson, Per Svensson, Magnus Ehrner och Lil Terselius är med i den stora uppsättningen. Regissör är Eva Dahlman. Premiär den 13 september.
Dissekering av ett snöfall heter Sara Stridsbergs nya pjäs för Dramaten, som skildrar den aparta drottning Kristina, som kan uttrycka sig fränt och drastiskt: ”Naturen förstör kvinnan. Kvinnor lever som fladdermöss eller ugglor, slavar och föder barn som djur och dör som maskar”. Det finns paralleller mellan den oregerliga drottningens tid och vår egen – mer än man vanligen tänker på. I huvudrollen ser vi Ingela Olsson i Tatu Hämäläinens regi. Premiären har ägt rum.
Madame Bovary av Gustave Flaubert var en skandalomsusad roman om en ung kvinna som gift sig in i ett fängelse i form av ett borgerligt hem i en småstad. Annika Silkeberg har skapat om historien i en ny tappning, där huvudpersonen, som placerats i vår samtid, flyr in i en intensiv malström av otrohet, shopping och psykofarmaka. I rollerna Alexandra Drotz, Basia Frydman med flera. Premiär 14 september.
Folkoperan i Stockholm tar också upp Maskeradbalen, men det blir sannolikt en mycket annorlunda uppsättning: en maskerad där Döden klär ut sig till Eros och förför kungen. Mellika Melouani Melani, ny chef för Folkoperan, regisserar och premiären äger rum den 26 september.
Dansens hus i Stockholm satsar hela hösten på ett angeläget tema: mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Det hela kulminerar i ett symposium i december med gäster som Julia Kristeva, Peggy Phelan och William Forsythe, som presenterar dansverket Human writes, som handlar om FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Open for everything av Constanza Macras åskådliggör situationen för romer i Europa. Iraqi Bodies visar Unidentified om människor i niqab. Tanken är att dansen och det kroppsliga språket lämpar sig väl för komplicerade frågor om existentiella problem.
Malmö Opera inleder med Evita, succémusikalen, skapad av Andrew Lloyd Webber och Tim Rice med Charlotte Perelli i titelrollen. Linus Tunström regisserar, premiär 14 september.
Verdijubileet firas med Luisa Miller, en tragisk historia om kärlek, rivalitet, utpressning och mord, en riktig rysare, berättad med Verdis sköna toner. Huvudrollen sjungs av Olesya Golovneva. Premiär 17 november.
Malmö Stadsteater ger Fanny och Alexander efter Ingmar Bergmans redan klassiska film. Vi firar jul hemma hos Ekdahls och följer det hemska dramat i biskopsgården. Regi Maria Åberg. Premiär 30 november.
Gengångare & Zombies är den moderniserade titeln på Ibsens pjäs men vi utlovas samma spänning med dolda hemligheter i den småborgerliga familjen. Regi Rikard Lekander. Premiär 29 september. Varning: Skräckteater – känsliga personer varnas, enligt meddelande från teatern.



Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 3, september 2012 årgång 27