Teaterspegeln

Ett mästarskap som trotsat tiden

Den teaterföreställning som påverkat mig mest av alla var Peer Gynt på Linköpings stadsteater, som jag såg som ung gymnasist. Jag var redan van teaterbesökare, men den här gången greps jag på ett sätt som aldrig förr – och aldrig senare. Jag kan efter mer än ett halvsekel se för mitt inre bilder av olika scener och framför allt den, då den unge Max von Sydow i rollen som storskrävlaren Peer, som kommit hem från sina många fantastiska resor, sitter på den döende mor Åses säng och berättar, berättar. . . Det är ett mästerskap, som trotsat tiden!

STOCKHOLMS STADSTEATER tar upp detta Ibsens märkligaste och mest mångfacetterade verk om drömmaren, fantasten, storlögnaren och berättaren och hans älskansvärda hustru, Solveig, som står upp för honom, vad som än händer – en dröm om den gränslösa kärleken. Magnus Krepper spelar titelrollen och i övriga roller bland andra Sven Ahlström, Jakob Eklund, Maria Salomaa, Frida Westerdahl och Anna Åström. Katrine Wiedemann, som gjorde succé med Hamlet för några år sedan, regisserar och premiär blir det 1 december.
Det blir mera av Ibsen, Ett dockhem, som fortfarande efter hundratalet år kan reta till debatt om kvinnans roller. Ragnar Lyth regisserar bland andra Annika Hallin, Sven Ahlström och Emil Almén. Premiär 28 februari.
Den unge Werthers lidanden av Johann Wolfgang von Goethe handlar om den romantiske ynglingen som tar sitt liv, förtvivlad över olycklig kärlek, en historia som utlöste en självmordsepidemi över hela Europa. Robert Fux och Caroline Söderström är bland de medverkande. Regi Carolina Frände. Premiär i januari.
En annan klassiker kommer senare: Körsbärsträdgården av Anton Tjechov, premiär 5 april.
Lotta på Bråkmakargatan är dramatiserad och regisserad av Johanna Huss efter Astrid Lindgrens böcker. Premiär 5 januari.
Harold Pinter, Lars Norén, Åsa Lindeborg, Margareta Garpe och Jonas Hassen Khemiri är dramatiker, vars verk visas under våren. En annan celebritet som blir aktuell är Woody Allen med A Midsummer Night´s Sex Comedy.
Den 7 mars blir det galapremiär på West Side Story med manus av Arthur Lorents och musik av Leonard Bernstein. Den moderna Romeo- och Julia-sagan regisseras av Ronny Danielsson. I rollerna bland många andra LaGaylia Frazier och Fredrik Lykke.

DRAMATEN tar upp en gammal succé, nämligen Farliga förbindelser av Christofer Hampton, som bygger på Choderlos de Laclos brevroman om det lättsinniga och krassa livet i överklassen strax före revolutionen. Regi Stefan Larsson. Premiär 15 februari.
Som löven i Vallombrosa av Lars Norén är en tragikomisk pjäs i Tjechovs stil med bland många andra systrarna Ylva och Stina Ekblad. Regi Vibeke Bjelke. Premiär 10 januari. Other Desert Cities av Jon Robin Baitz är en komedi i juletid i regi av Stefan Larsson med premiär 20 april. Även Dramaten tar upp Goethes Werther med mycket dans, signerat Örjan Andersson. Premiär 2 februari.
Samhällets stöttepelare är Ibsens första moderna samtidsdrama om lögn och förställning i samhällets översta skikt, ett spännande drama med svärta och humor. Regi Gunnel Lindblom. Premiär 15 februari.

GÖTEBORGS STADSTEATER ger Det intelligenta homots guide till kapitalism och socialism, med en nyckel till Skriften av Tony Kushner. ”Genom nålsögat av en familj skildras vårt samhälles absoluta dubbelhet. Hur vi äger för att ägas, betalar för att köpa och hur pengar tar sig in i människans innersta själ och blir en del av den”, säger regissören Nora Nilsson. Nordisk urpremiär 6 april.
I Djävlar på hjul – en hallucinatorisk roadtrip färdas vi bakåt i tiden på rullskridskor och möter kvinnliga outsiders genom historien, kvinnor som blir straffade för att de inte kan hålla käften. Regissören och författaren Malin Stenberg och ensemblen undersöker könsroller och vilken plats en kvinna får ta. Urpremiär 22 februari.
Pussie av Åsa Lantz och Don Quijote av Niklas Rådström har premiär 23 mars respektive 26 april.

MALMÖ STADSTEATER har engagerat Adde Malmberg för att regissera En sängkammarfars av Alan Ayckbourn, ett virrvarr av händelser, som också är en satirisk skildring av medelklassen och dess relationsproblem. Premiär på Hipp 15 februari.
Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri bygger på en artikel i DN och en nu nyutkommen bok, som skrivits i samband med terrordådet i Stockholm i december 2010. Det handlar om fördomar i ett land fyllt av paranoia. Regi Farmaz Arbabi. Urpremiär 18 januari.
MALMÖ OPERA har premiär den 2 februari på Sommarnattens leende, en musikal, som bygger på Ingmar Bergmans suggestiva film i bearbetning av Stephen Sondheim, som också står för musik och sångtexter. Ghita Nørby, Gunilla Backman, Christer Nerfont och Åsa Fång i de ledande rollerna. Premiär 2 februari.
Lear av Aribert Reimann är en tysk avantgardeklassiker och ett av de starkaste och mest spelade operaverken under sent 1900-tal. Det bygger på Shakespeares tragedi, och den kraftfulla expressionistiska musiken förstärker de ödesbestämda livsödena. Skandinavienpremiär 27 april.
Den av alla älskade Trollflöjten av Mozart i en uppsättning av den legendariske Tamás Ascher dirigeras av den likaledes legendariske Leif Segerstam, som numera är operans chefsdirigent. Premiär 16 mars.

KUNGLIGA OPERAN har premiär 16 februari på en ny uppsättning av Puccinis Turandot, sagan om den grymma prinsessan och hennes tre gåtor. Svarade man fel blev man halshuggen! Nina Stemme är bland de medverkande i detta kompositörens sista verk, ofullbordat när han avled 1924.
Impromtus är två dansverk som premiärdansas 21 februari, båda med musik av Franz Schubert . Det första har titeln Time Themes och är skapat av Emanuel Gat. Musiken är för manskvartett. Det andra är Fyra impromtus för piano av Marco Goelke.
Karlsson på taket efter Astrid Lindgrens bok har blivit musikteater. Musiken är skriven av Thomas Lindahl och textbearbetningen har gjorts av Mathias Clason. Premiär 16 mars.
Mats Ek presenterar Romeo och Julia, ett helaftonsverk med musik av Tjajkovskij. Premiär den 24 maj.
Peter Grimes är en opera av Benjamin Britten om ett barns död, som hans lärare anses ha skuld till. Trots att han frikänns i rätten menar alla att han trots allt är skyldig. Regi Johanna Garpe. Premiär 4 maj.

GÖTEBORGSOPERAN sätter upp Wagners gigantiska kammarspel Tristan och Isolde, som bygger på keltiska legender om det tragiska kärleksparet. Wilhelm Carlsson regisserar, och Isolde gestaltas av Annalena Persson, medan Tristan görs av Lars Cleveman. Premiär 9 februari.
Den rebelliska koreografen Marie Chouinard ger Stravinskijs Våroffer, som dansades av Vaclav Nijinskij vid premiären 1913. Nu återföds hans rörelsemönster i det nya verket i ett modernt sammanhang. Samma kväll ges hennes bODY rEMIX/gOLDBERG_vARIATIONS act 1, som är lika anarkistiskt som titeln. Musiken är komponerad av Louis Dufort: variationer av Bachs Goldbergvariationer. Premiär 2 mars.
Fest för stora och små barn blir det med Lite Lennart…, en musikteaterföreställning med Lennart Hellsings älskade texter. Idé och regi Mia Ringblom Hjertner. Premiär 1 mars.
Simon Boccanegra är ett drama om makt, intriger och ansvarets tunga börda, skapad av Verdi, som firar 200-årsjubileum. Uppsättningen kommer från Hamburgsoperan och har signerats Claus Guth. Premiär 6 april.

FOLKOPERAN i Stockholm kommer med Den flygande holländaren av Richard Wagner. Det är legenden om den syndfulle sjömannen, som dömts att segla till den yttersta dagen. Den bygger på hans egna erfarenheter, när han flydde undan gäldenärer i Riga och råkade ut för våldsamma stormar på väg till England. Regi Melanie Mederlind. Premiär 8 februari.


Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 4, november 2012 årgång 27