Kulturspegeln

ÖNSKAT ELLER OÖNSKAT

Stockholm: Egendomligt nog är människohår en kontroversiell företeelse. Hårets vara eller icke vara har sysselsatt människan genom tiderna, och hår här eller där har givetvis också speglat modet under flera epoker.

Det blev ett ramaskri i sociala medier 2012, när en ung kvinna i publiken på ett foto från en konsert höjde armarna i förtjusning och – hör och häpna – inte hade rakat sig under armarna! Att klippa av sig flätorna på 1920-talet, trimma skäggstubben på 1980-talet eller att låta håret under armarna växa idag är ett ställningstagande till hår, som samtidigt säger mycket om vad som anses vara norm eller tabu, attraherande, generande eller provocerande.

Redan 1915 såldes – och köptes – särskilda rakapparater för kvinnor i USA. Och de skulle snart följas av diverse hårborttagningsmedel. Var någonstans på kroppen hårväxten skulle bort har växlat under åren, och idag handlar det praktiskt taget om nolltolerans för i alla fall kvinnligt kroppshår.

”Hår” på Nordiska museet fram till 1 september 2013

POPKONST + DESIGN = SANT

Humlebæk: Det glada 60-talet – närmare bestämt perioden mellan 1955 och 1972 – speglas i vårens utställning på Louisiana. Här tas besökaren med på en resa till tiden, då gränserna mellan konst och design började suddas ut. Bidragande orsaker härtill var nya kommunikationsmedel och teknologiska uppfinningar och ovanpå allt en häftig marknadsföring. Sammantaget ledde detta till att konstnärer och designare inspirerade varandra i en process, där olika stilarter förenades och spreds i accelererande hastighet från USA till Europa.

Med hjälp av omkring 150 verk exemplifieras hur konstnärer och formgivare undersöker och använder sig av exempelvis film- och tv-produktioner, reklam, kampanjer, logotyper och förpackningar. Många av dessa verk har blivit klassiker, riktiga ikoner inom både konst och design. Kort och gott skapelser som utan förutfattade meningar har använts som bilder, objekt eller tecken.

Utställningen speglar detta fenomens sammansatta egenart och klarlägger processen, där bilder och motiv blandas, skapar nya relationer mellan bilderna och objekten och utsätter rådande stilarter för press samtidigt som det uppstår nya.

”Pop Art Design” på Louisiana från 22 februari till 9 juni 2013.

MED SKOGEN I FOKUS

Kalmar: Skillnaden mellan att bo i Stockholm och på den småländska landsbygden kan till en början te sig kolossal, men i själva verket har Åsa Jungnelius (född 1975) upptäckt en massa likheter: Där storstadens konsumtionshysteri skapade en sorts identitet, visar det sig att skogen, som är en viktig beståndsdel i ett ekonomiskt system, faktiskt också är föremål för konsumtion. Visserligen en annan form av konsumtion, milsvitt från storstadsshoppingen, men ändå en del i ett identitetsbygge.

Sedan 2007 är Åsa Jungnelius knuten till glasbruket i Kosta, där hon skapar konstglas, eftertraktat av såväl privatpersoner som museer. Hon älskar glittret och de hårda ytorna i detta material och strävar efter att beskriva sin omvärld genom att använda stereotypt laddade föremål i syfte att avliva myter och deras betydelser. Hon utmanar ständigt etablissemanget genom att ifrågasätta samhällets strukturella normer. Resultatet är vassa kommentarer dragna till sin yttersta spets.

Åsa Jungnelius konst omfattar många delar av vårt samhälle: estetiska hierarkier, mode, shopping, dekadens och konstruktionen av könsroller. Den nu aktuella utställningen handlar om kön och konsumtion, om storstad och landsbygd, om natur och kultur samt om material.

”Moder Jord” på Kalmar konstmuseum fram till 10 mars 2013.

DET ANGÅR OSS ALLA

Göteborg: Ämnet hiv är högaktuellt än idag – trots att det är mer än 30 år sedan de första notiserna om ”bögpesten” kom till Europa från USA. Jonas Gardells skakande vittnesbörd i både boken och filmen ”Torka aldrig tårar utan handskar” påminner oss om skräcken, som lamslog såväl sjukvårdspersonal som släktingar till de smittade.

Genom att låta design- och populärkultur blandas med löpsedlar och kampanjer vill Röhsska museet visa hur snabbt utvecklingen gått från 1980-talets bredaxlade kavajer till 2000-talets mode, medan diskrimineringen och stigmatiseringen av hivpositiva lever kvar.

Museet samarbetar med World Aids-nätverket i Västra Götaland, som består av 17 organisationer, som ägnar sig åt att främja hivpositivas rättigheter och motverka diskriminering. Under hela våren anordnas workshops, samtal och föreläsningar.

”Vi lever alla med hiv” på Röhsska museet fram till 2 juni 2013.

NORDISKT I HOLLAND

Groningen: I den nordholländska provinsen Groningen ligger staden Groningen, och där finner man ett spännande konstmuseum, Groninger Museum, som denna vår har koncentrerat sig på nordisk konst från åren strax före och efter 1900-talets början, just då realismen, naturalismen och symbolismen efter hand avlöstes av modernismen.

Utställningen är en veritabel uppvisning av de allra främsta och mest kända mästarna från Norden. Vad sägs till exempel om danske Vilhelm Hammershøj, finske Akseli Gallen-Kallela, norske Edvard Munch eller svenske Carl Larsson? Och de flankeras av ett flertal lika uppskattade och berömda kollegor, bland andra Eero Järnefelt, Ernst Josephson, Anders Zorn, Bruno Liljefors, Peder Severin Krøyer och – minsann – August Strindberg. Den senare hade, som bekant, många strängar på sin lyra.

”Nordic Art 1880-1920” på Groninger Museum fram till 5 maj 2013.

LOKALPATRIOT, ELLER?

Mora: Han är mas, född och uppvuxen i Sälen, men uppskattar inte alls den lokalpatriotism, som kännetecknar dalafolkets självbild. Han har helt enkelt fått nog av nationalromantiken och manifesterar sitt avståndstagande genom att skapa kontroversiell konst.

Ingen förblir oberörd av Peter Johanssons skapelser, som pendlar mellan allvar och humor. Exemplen på hans kreativitet och avståndstagande är legio: examensarbetet från Konsthögskolan 1993 bestod bland annat av dalahästar, så klart, men inte de gängse utan skivade på tvären och placerade i köttdisken på Konsum; rånarluvor med kurbitsmotiv; nakenmåleri på Johanssonskt manér, som går ut på att han klär av sig naken och målar hela kroppen som en dalahäst etc.

Innehållet i den nu aktuella utställningen sägs emanera från Peter Johanssons barndom. Pappa Johansson var utbildad kyrkomålare, men kyrkorna i trakten räckte inte till för att han skulle kunna försörja sig själv och sin familj. Det blev istället så, att han tvingades måla kurbitsmotiv i turisternas sportstugor. Han tog också sonen vid hand, och de besökte av och till Zornmuseet i Mora. Han beundrade Zorn och var avundssjuk på dennes framgångar och beklagade djupt sitt eget öde – en känsla av otillräcklighet övermannade hela familjen Johansson.

Och långsint är nog denne Peter, som efter en hel mansålder tar en gruvlig hämnd på Zorn genom att i själva Zornmuseet utmana dalbygdens stora målarikon. I samband med utställningen finns också en bok med samma namn som titeln på utställningen. Den innehåller bilder på Peter Johansson själv, iscensatta som Anders Zorn i olika kända självporträtt och fotografier. Texterna har skrivits av Sinziana Ravini, Per Svensson och Klas Östergren.

”Johansson vs Zorn” på Zornmuseet fram till 10 mars 2013.

RYSKA KONSTNÄRER I NEDERLÄNDERNA

Eindhoven: Den ryske konstnären El Lissitzky (1890-1941), som Kulturens Värld presenterade i septembernumret 2009, som är rikligt representerad på Van Abbemuseum, har fått fint sällskap av landsmännen Ilya Kabakov (född 1933) och Emilia Kabakov (född 1945).

Dessa två nutida berömda ryska konstnärer har arrangerat vårens utställning och valt ut sådana delar av sina verk, som kan samspela med museets samling av El Lissitzkys verk. Detta grepp fulländar den cirkel, som startade med den ryska revolutionen i början av 1900-talet och slutade med den totala omvälvningen 1989. Sammanförandet av den tidiga sovjetkonsten och den senare ger möjligheter till en större förståelse av konsten och kulturen i den mellanliggande perioden.

”Utopi och verklighet” på Van Abbemuseet fram till 28 april 2013.

LEGENDARISKA BANDITER

Bath: Det finns två väl avgränsade epoker i USA, som har skapat den amerikanska nationella identiteten: Vilda Västern-perioden från mitten av 1860-talet till slutet av 1880-talet och de vilda åren med den stora depressionen från 1920- till början av 1930-talet. Under bägge perioderna dök det upp legendariska figurer, som gett avtryck i såväl skrift som film och därmed fått evigt liv, till exempel Buffalo Bill, Calamity Jane och Bonnie och Clyde.

Det fanns ett sug efter äventyr hos medel-amerikanen och efter ”det verkliga livet”. De autentiska berättelserna om illgärningar blev därför ofta till spännande fiktioner, som påminner om sagor, där hjältarna tycktes mera levande än dom själva. Och precis som hjältarna i gamla sagor blev Amerikas gangstrar och banditer efter hand mer och mer självsäkra. De fick hybris och trodde att de var odödliga. Slutet på deras liv blev emellertid långt ifrån heroiskt.

Den samling, som nu visas, tillhör David Gainsborough Roberts, som räknar med att föremålen ska fånga besökarens uppmärksamhet – i synnerhet eftersom han själv, som kanske många andra små gossar, ville växa upp och bli cowboy. Här finns många dyrgripar, till exempel dödsmasken på John Dillinger, bankrövaren som förklarades vara Amerikan fiende nummer ett med en belöning på 10 000 dollar för hans gripande. Federala agenter lockade honom i ett bakhåll utanför en biograf i Chicago 1934, och han dödades med ett skott i ögat. Men även föremål, som använts av skådespelare som Humphrey Bogart, Tyrone Power och Elvis Presley i olika Hollywood-produktioner ingår i samlingen.

”Gangsters & Gunslingers – The Good, the Bad & Memorabilia” på The American Museum i Storbritannien från 23 mars till 3 november 2013.

BÅDE AKVARELLER OCH ETSNINGAR

London: Han ansågs vara en mästare på att avtäcka de metafysiska dimensionerna hos de mest vardagliga föremålen, och nog är Giorgio Morandis (1890-1964) intima och meditativa stilleben och landskap till synes okomplicerade. Men de är i själva verket mera komplexa och mångskiktade än vad de verkar vara vid första ögonkastet.

Morandi utbildades vid konstakademien i Bologna och kom att ägna sig åt traditionellt klassiskt måleri, men började också i 1912 att arbeta med etsningar och blev snart mycket skicklig inom området, trots att han var helt självlärd och inte hade någon erfarenhet som tryckare. I utställningen finns flera exempel på hans subtila användande av etsnålen. Men även ett antal akvareller finns att beskåda, verk som endast sällan ses i Storbritannien. Därför utgör denna utställning ett omistligt tillfälle för alla och i synnerhet för Morandi-fans att studera denna mästare.

”Georgio Morandi: Lines of Poetry” på Estorick Collection fram till 7 april 2013.

HÖSTMODET 1967

Stockholm: Dagens Nyheters kulturskribent Rebecca Tarchys ansåg i slutet av 1960-talet att den gamla, ärevördiga, exklusiva högborgerliga haute couturen skulle dö ut, och att hela fenomenet var gammaldags, elitistiskt och kapitalistiskt. Därför ville hon att de sista resterna av denna epok skulle förevigas och bad Carl Johan De Geer att tillsammans med ett par modeller åka till Paris för att dokumentera höstmodet 1967.

Carl Johans dåvarande fru, Marie-Louise De Geer, som idag heter Ekman i efternamn, och designern Gunilla Axén besökte tillsammans med honom och Rebecca Tarchys några av de främsta modehusen, där de lånade haute couture-kläder, stack iväg ut på Paris gator och fotograferade. Enligt Tarchys kunde de bete sig hur som helst, eftersom det kommande reportaget skulle handla om en företeelse, som ändå var på väg att försvinna.

Men de hade verkligen helt fel: modehusen överlevde och har i dag samma auktoritet och prestige som på 60-talet.

Vårens utställning visar ett trettiotal av de aldrig tidigare visade fotografierna, som togs av Carl Johan De Geer under veckan i Paris.

”Vi hade fel” på Prins Eugens Waldemarsudde från 16 februari till 28 april 2013.

VÄRLDENS MEST KÄNDA MAN

Stockholm: Kristna och judar har samarbetat för att berätta historien om den mest kände juden i historien, Jesus av Nasaret. Vid hans födsel för drygt 2 000 år sedan var den rådande religionen judendom, och den nu aktuella utställningen visar hur judarna levde på den tiden. Det fanns flera religiösa strömningar och riktningar, som gick upp i de två världsreligionerna judendom och kristendom, såsom vi känner till dem idag.

Syftet med utställningen är att motverka fördomar och öka toleransen mellan människor i vårt land och dessutom att informera om judars och kristnas gemensamma arv. Här finns också spännande arkeologiska fynd från såväl privata samlare som etablerade museer i både Sverige och utomlands. Den vetgirige kan till yttermera visso skaffa den särskilda publikation, som tagits fram i samband med utställningen. Där finns fördjupade studier och artiklar, som på olika sätt förhåller sig till ämnet.

”Juden Jesus” på Judiska museet fram till 30 september 2013.

STARS AND STRIPES I SVERIGE

Stockholm: Den Los Angeles-baserade konstnären Sterling Ruby har dragit in med sina kramkuddar, amerikanska flaggor och bloddrypande vampyrtänder på Bonniers konsthall. Han har varit flitig med symaskinen och skapat egendomliga former av fleece och bomullstyg, bland annat så kallade ”husband pillows”, stora kuddar, närmast som en famn att krypa upp i eller luta sig mot. Men det får man inte. Här gäller ”se, men inte röra”, samma som för klätterställningarna från golv till tak. De skulle trasas sönder, om någon frestades att börja klättra i dem.

Rubys verk kompletteras under april månad med verk av dansken Jeppe Hein, som visar sin soloutställning ”Lycka – A Smile For You”.

”Soft Work” på Bonniers konsthall fram till 17 mars 2013.

DUO INVIGER ÅR 2013 PÅ GRAFIKENS HUS

Mariefred: Konstnärerna Lisa Jonasson (född 1978) och Matti Kallioinen (född 1974) har tackat ja till att ställa ut tillsammans denna vår. Det är en intressant blandning vi får se av dessa två helt olika temperament. Lisas överväldigande många och färgrika figurer, som hon klipper ut med kirurgisk precision, befolkar hennes kompositioner, som exploderar i en myllrande motivvärld. Man kan nästan ana en inspiration från 1500-talets tavlor av Breughel, för nu precis som då, måste man ge sig tid att studera alla finurligheter.

Matti har länge arbetat med tredimensionella installationer, men här på Grafikens Hus handlar det om det tvådimensionella, närmare bestämt märkliga tvådimensionella ”krumelurer”, som han kallar dem.

I skrivande stund håller de två konstnärerna på i husets verkstad med vad som ska bli vårens utställning. Så, ungefär när ditt exemplar av Kulturens Värld dimpar ned i brevlådan, vet vi hur denna utställning kommer att gestalta sig – men redan nu verkar det jättespännande.

”Jag har öppnat en öppen dörr” på Grafikens Hus från 16 februari till 26 maj 2013.

DEN NAKNA SANNINGEN?

Helsingfors: Folk i allmänhet har en relativt liknande uppfattning om vad som utgör en offentlig handling. Den ska innehålla sanning, bevis och dessutom något officiellt eller juridiskt. En dokumentärfilm eller ett dokumentärprogram på tv förväntas ha en viss utformning och dessutom följas av expertutlåtande – något som faktiskt kan emanera från personliga erfarenheter. Nå, vad är då sanning, vad är autencitet och hur är förhållandet mellan original och kopia?

Kiasmas aktuella utställning handlar om makt och auktoritet och undersöker vilken information som presenteras som sanning och därför är värd att vidarebefordra. Museets samlingar är i sig själv en ett ständigt ökande arkiv med samtidens konst. Därför har man ett speciellt ansvar att avbilda vår epok så sanningsenligt som möjligt. Men ändå: alla handlingar, även de befintliga samlingarna, består ändå av urval och tolkningar.

”Reality Bites” på Kiasma fram till 10 mars 2013.

NUMERA RUMSRENT

Stockholm: Förr i tiden – faktiskt för inte så värst många år sedan – var tatueringar endast för män. Och inte vilka män som helst utan sjömän, kriminella och även andra, som hamnat på fel sida av samhället. Deras tatueringar var dels stigmatiserande, dels ett bevis på manlighet och bestod både av machomotiv som lätt- eller avklädda kvinnor och sentimentala bilder som uttryckte längtan efter någon eller något.

Dagens tatueringar kan vara riktiga konstverk i stil med japanernas konstfärdiga kroppsmålningar, som visades på Östasiatiska museet för några år sedan. De kan täcka större delen av kroppen – åtminstone på männen – medan dagens tatueringar på kvinnor är mycket mera diskreta.

”Tro, hopp och kärlek – en utställning om sjömanstatueringar” på Sjöhistoriska museet fram till december 2014.

KÄND FÖR SERIETECKNINGAR

London: En av popkonstens giganter, Roy Lichtenstein (1923-1997), som i början av 1960-talet introducerade ett helt nytt sätt att måla – visserligen som förut för hand, men med inspiration från de processer, som används vid industriell tryckning, och där inspirationen från reklamens bildspråk dominerar. För första gången på 20 år har man samlat 125 verk av konstnärens målerier och skulpturer.

Tillsammans med klassiska verk föreställande romantiska hjältinnor och krigsscener, fartfyllda och färggranna serieteckningar, som har blivit något av hans signum, finns i utställningen annan popkonst, till exempel bilder av vardagliga föremål i svart och vitt, liksom
landskapsskildringar, speglar och så kallade ”perfekta” och ”defekta” målerier. Här finns också både skulpturer i lergods och mässing och ett urval tidigare aldrig visade teckningar, collage och arbeten på papper.

Slutligen har man även lyft fram Lichtensteins stora engagemang och intresses för konsthistoria och avslöjar hans mindre kända förhållande till futurism, surrealism och tysk expressionism. Under sina sista levnadsår skapade han bildsviter med enorma nakna kvinnor och storslagna kinesiska landskap. Ingenting av de senare har någonsin visats i större sammanhang.

”Lichtenstein: A Retrospective” på Tate Modern från 21 februari till 27 maj 2013.

MED SIG SJÄLV SOM MOTIV

Uddevalla: I en retrospektiv utställning visas både äldre och nyare betydelsefulla verk av Anneè Olofsson (född 1966). Hon är fascinerad av de inbördes relationerna i familjen och hon levandegör frågeställningar om kropp, utseende och åldrande. En central och betydelsebärande roll intar gestaltningen av kvinnokroppen som både begärlig och utsatt. Här använder hon sig själv och sin egen kropp för att ge figurerna liv. Man kommer osökt att tänka på barockmåleriet med dess dunkla ljussättning, som hos Olofsson bildar en symbolisk berättelse om människans olika åldrar och visar hur de omärkligt glider in i varandra. Ett vanligt motiv inom den tidigare konstvärlden var ”memento mori”, alltså ”kom ihåg att du är dödlig”, vilket är ett bärande tema i utställningen.

”Anneè Olofsson, The Face of All Your Fears” på Bohusläns museum fram till 10 mars 2013.

VÄLBEKANT MEN OROVÄCKANDE

Stockholm: Vi förflyttas till fabriksmiljöer, till löpande band och till arbetande kvinnor. Men inte vilka kvinnor som helst, för Mika Rottenberg (född 1976) har specialiserat sig på ovanliga fysionomier. Hennes figurer är antingen extremt feta eller muskulösa, är ovanligt långa eller har groteskt långa naglar eller långt hår. De befinner sig i trånga rum och producerar banala föremål som exempelvis smink och våtservetter på ett överraskande sätt.

Vardagens estetik får ny betydelse i och med att produktions- och konsumtionskedjan, som vi befinner oss i, blir både väldigt bekant och samtidigt ytterst oroväckande.

”Mika Rottenberg” på Magasin 3 fram till 2 juni 2013.



Av Else Kjöller
Publicerad i Nr 1, februari 2013 årgång 28