Kulturspegeln

DROTTNINGEN SOM BLEV KUNG

Stockholm: Hon verkar ha varit lite ”eljest”, som vissa norrlänningar skulle uttrycka det, drottning Kristina. Och mycket bidrog till den uppfattningen med tanke på att hon behärskade ridning, fäktning, flera olika språk, teologi och statskunskap och dessutom klädde sig i byxor och lågklackade stövlar. Hon var och är fortfarande en av Sveriges mest kontroversiella personer och uppträdde på ett sätt som retade gallfeber på samtiden och dess uppfattning om hur en kunglig person och dessutom kvinna skulle bete sig.

Någon barndom i traditionell bemärkelse fick hon aldrig genom att redan som sexåring bli drottning av Sverige 1632 efter pappa Gustav II Adolfs död. Hon blev myndig regent 1644 och kröntes i Storkyrkan i Stockholm 1650 – dock inte till drottning utan till kung, och detta trots att kvinnor enligt lagen kunde ärva tronen. Men denna konungakröning visar hur svårt det var för samtiden att acceptera just hennes person.

Under hela hösten kan besökarna fördjupa sig i en mängd olika föreställningar om Kristina och betrakta henne genom både historiens och våra egna ögon. Historia samsas med nutid, historiska porträtt med samtidskonst och ljudinstallationer med tusenåriga handskrifter, som utlånats från Vatikanen.

”Bilder av Kristina” på Livrustkammaren fram till 5 januari 2014.

KALLT VAR DET HÄR

Humlebæk: I drygt 200 år har människor i Västeuropa och norra Amerika fascinerats av de arktiska vidderna i både syd och nord. Forskare med flera olika specialiteter, författare, konstnärer, idrottsmän och till och med äventyrare har utrustat större och mindre expeditioner och dragit iväg med hundslädar i förhoppningen om att göra nya upptäckter på dessa kalla kontinenter. Förutom amerikanen Peary och engelsmannen Ross var det inte minst norrmän, danskar och svenskar, som från slutet av 1800-talet och fram till 1920-30 blivit historiska genom sina strapatser över isarna. Tänk bara på norrmännen Fritjof Nansen och Roald Amundsen, danskarna Peter Freuchen, Knud Rasmussen och Mylius-Erichsen och svenskarna Nordenskiöld, Andrée, Strindberg och Frænkel.

Det intresse, som dessa polarfarare och deras respektive hemländer då uppvisade, har på inget sätt minskat under årens lopp – tvärtom verkar det som om alla nationer numera vill utforska och, framför allt utnyttja, ännu oupptäckta, men anade – och i viss mån redan kartlagda – rikedomar i trakterna.

Och sen är de snöklädda vidderna och de vita landskapen med isberg i vattnet så oändligt vackra att man knappt tror sina ögon. Både författare och bildkonstnärer har i alla tider inspirerats av såväl inuiternas liv som deras levnadssätt och öden.

I höstens utställning ligger tyngdpunkten på norra halvklotet med Nordpolen och Grönland i fokus, och den omfattar såväl autentiska äldre fotografier och vetenskapliga objekt som litteratur och ljud. I en spektakulär visualisering i storformat har besökarna möjlighet att själva företa resorna och expeditionerna, lära känna teorierna och karteringarna, tolka konstnärernas verk och på så sätt få fram vad Arktis egentligen står för.

”Arktis” på Louisiana från 25 september till 2 februari 2014.

NATIONALSYMBOLEN LARSSON

Stockholm: Han är Sveriges i särklass mest kända och reproducerade konstnär. I snart sagt alla sammanhang dyker Carl Larssons (1853-1919) oljor, akvareller, illustrationer och teckningar upp. De kan återfinnas dels på svenska museer och offentliga institutioner, dels i tidskrifter och böcker – bland annat var han upphovsman till omslaget på Sveriges mest spridda kokbok under 1900-talet: Hemmets Kokbok. Givetvis ståtar Carl Larssongården i Sundborn med en stor del av hans verk.

I höstens utställning, som arrangeras av Nationalmuseum, men som under museets renovering har flyttat till Konstakademien, möter besökaren en annorlunda bild än den gängse av idyllikern Larsson, och utställningens titel, Vänner och ovänner, indikerar att både vänskap och konflikter existerade i Larssons kretsar. Och även om han var hur social som helst och vännerna bara blev fler och fler, kom en del relationer, som från början var hur broderliga som helst, till exempel vänskapen med August Strindberg, att kantra totalt. Strindberg ansåg så småningom att såväl Larsson som hans konst var förljugen, falsk och fördärvlig och skrev en drapa – ett svavelosande personangrepp på Larsson, som i sin tur i 1908 beslöt sig för att mörda Strindberg. Alla vet att mordet inte blev av, men det var tydligen nära.

”Carl Larsson: Vänner och ovänner” på Konstakademien fram till 3 november 2013.

RYSKT I AMSTERDAM

Amsterdam: Kring årsskiftet 1900 stod ryska samlare på kö för att införskaffa verk av de franska impressionister, som sökte nya vägar. De köpte tavlor och lät konstnärerna måla vackra väggpaneler sina privata hem. Särskilt var Bonnard (1867-1947) och Denis (1870-1943) i ropet som första klassens dekorationsmålare. Den rike ryske samlaren, industrimannen Ivan Morozov, lät till exempel Denis dekorera musiksalen på sin herrgård 1908, och på höstens utställning har man rekonstruerat denna utsökta interiör med sju målningar och sex vackra paneler.

Bonnard och Denis slog sig ihop med likasinnade artister, till exempel Vallotton (1865-1925) och Vuillard (1868-1940), och gruppen kallade sig Les Nabis efter det hebreiska ordet för profet. Till skillnad från impressionisterna, som i första hand ville fånga de hastiga skiftningarna i det naturliga ljuset, så fokuserade Nabisgruppen på färg, känsla, symbolism och fantasi. Mycket snart blev deras verk hyllade i såväl Paris som Moskva.

Nabisgruppens verk ställs ut sida vid sida med franska målningar av både deras föregångare, samtida och omedelbara efterföljare. Genom ett litet urval skulpturer av Rodin, Maillol och Bartholomé uppenbaras det mångfacetterade konstnärliga klimatet i Paris på 1890-talet.

”Gaugin, Bonnard, Denis – a Russian Taste for French Art”på Hermitage Amsterdam från 14 september till 28 februari 2014.

STARKA FÄRGER OCH STORA DUKAR

Sollentuna: Det finns flera anledningar att besöka Edsviks Konsthall. Dels är den vackert belägen på en egendom från 1700-talet, dels är den en av de större konsthallarna i Sverige. Denna höst finns ytterligare en anledning att ta sig dit: Ulf Trotzig (född 1925), som ställer ut måleri och grafik.

Trotzig har tre viktiga inspirationskällor: fåglar, kvinnor och träd, som återkommer i hans verk i perioder. Själv säger han: ”På läroverket kallades jag för kråkmålaren, inspirerad som jag då var av Liljefors. Under Valandstiden var det kvinnan, Cézanne, Bonnard och Matisse som var mina förebilder. Från sextiotalet och fram till nu har fåglarna dominerat ibland och kvinnorna periodvis.”

”Ulf Trotzig” på Edsviks Konsthall från 21 september till 13 oktober 2013.

”ALLT VAR MÖJLIGT”

Uppsala: Ett antal handlingskraftiga och viljestarka formgivare, fyllda av kreativitet och frustration, var besjälade av tanken att förändra världen och människors vardag genom form, funktion och färg. De strävade efter att skapa praktiska, flexibla, färgstarka, barnvänliga, statusbefriade och resurssnåla produkter, tillgängliga för alla oberoende av ekonomi. Och de lyckades! ”Allt var möjligt”, ansåg bland andra Lena Larsson, Stephan Gip, 10-gruppen, Mah-Jong, Carl Johan De Geer och Erik Höglund.

Trots motstånd från den etablerade handeln och industrin blev allt från barnmöbler till popmode försäljningsframgångar både i Sverige och utomlands. Idag, när intresset för inredning och design är hur stort som helst, har designföremålen från 1960- och 70-talen blivit eftertraktade samlarobjekt, riktiga klenoder, som kan försätta hugade spekulanter i extas.

”Svenska formrebeller. Svensk design under 1960- och 70-tal på Upplandsmuseet fram till 10 november 2013.

MÄNNISKANS BÄSTA VÄN

Värmdö: Förutom ett sedan barnsben levande intresse för naturen brinner William Wegman (född 1943) för Weimaraner: stora, vackra, spänstiga, värdiga, grålilafärgade hundar med ljusa ögon och långa öron.

Det började i liten skala på 1970-talet med Man Ray – inte människan Man Ray utan Wegmans första Weimaran, som fått den världsberömde fotografens och konstnärens namn. Wegman hade utbildat sig i måleri, men kom så småningom att övergå till fotografi, och Man Ray och flera efter den blev ett återkommande motiv. Men inte bara ”nakna” hundar utan hundar i till exempel aftonklänningar eller päls utanpå den egna pälsen. Hans bilder finns numera överallt: exempelvis på affischer, kalendrar, vykort och i barnböcker.

Frågan uppstår om det är etiskt korrekt att låta hundar spela människor. Men Wegman har funnit att det är svårt att hålla hundarna utanför bilderna, och han uppfattade från början att Man Ray verkligen ville ställa upp. Andra hoppar glatt in i en tom segelbåt och sitter där tills fotot har tagits, så på den vägen är det, även om man ibland kan undra om de gillar att vara modeller och att segla?

I utställningen finns dock inte bara hundar utan prov ges på Wegmans mångfacetterade verksamhet genom alla åren: teckningar, akvareller, målningar, collage, foto och film.

”Hello Nature” på Artipelag fram till 29 september 2013.

SVENSK POPHISTORIA

Borås: Fastän få människor anade storheten i den nyskapande musiken, när det engelska då rätt okända bandet The Beatles gav konsert i idrottshallen i Borås 1963, gav detta framträdande eko över hela världen, inklusive Sverige. Det blev embryot till en sorts kulturrevolution. I släptåget av The Beatles kom den svenska popen att de närmaste decennierna inspirera svenska konstnärer, som började skapa allt friskare och fantasifullare verk.

Nu, 50 år senare, påminner museet oss om dessa omvälvande år genom att lyfta fram målningar, foton, skivomslag och flyers, som leder tankarna till oförglömliga musikupplevelser, och bjuda på både spelningar och liveframträdanden.

”I want to hold your hand” på Borås Konstmuseum fram till 29 september 2013.

TRÄ I ALLA FORMER

Virserum: Sedan 2010 satsar konsthallen på utställningar som fokuserar på hållbarhet. År 2013 är inget undantag och hållbarhetsfrågorna löper som en röd tråd genom hela året. I konsthallens 740 kvadratmeter stora ljusgård på andra våningen kommer temautställningar att äga rum, där såväl dagens svenska träbyggande som världens äldsta träarkitektur visas upp. Trots att Virserums möbelindustrier har slagit igen så är trä fortfarande en vital del av Smålands näringsliv, och skog och trä är viktigt för det hållbara samhället.

Ett av årets teman handlar om framtidens träbyggande. Trä kan användas till hus, papper, plast, textil och energi, och ser man tillbaka till slutet av 1800-talet har inte särskilt mycket förändrats i fråga om träkonstruktioner, men hur kommer vi att bygga i framtiden?

Denna och många andra frågor försöker den nu aktuella utställningen att ge svar på.

Bildtext: ”Inte ett enda ljud”, 2012 av Mattias Härenstam. Foto Bertil Hertzberg

LIKA SOM BÄR, ELLER?

Stockholm: Nog har vi fått lära att endast några kromosomer skiljer människan från chimpansen, men nu går museet ett par steg vidare genom att fokusera på likheter och skillnader mellan djur och människor. Man visar exempelvis hur skelettet ser ut, rörligheten i våra axlar, och besökaren ser att vi har en hel del gemensamt med inte bara apor, grisar och hästar, men även med daggmaskar. Det ni!

Utställningen ”Djuret människan” handlar om människan. Om människans ursprung, historia och inte minst om människokroppen, hur och varför vi ser ut och fungerar som vi gör. Den aktiverar alla våra sinnen: synen, hörseln, luktsinnet – och så får föremålen beröras! Dessutom kan man testa sina förmågor i alla möjliga interaktiva stationer.

”Djuret människan” på Naturhistoriska riksmuseet tills vidare.

KINESISKT OCH HOLLÄNDSKT I FÖRENING

Amsterdam: Under perioden 1368 till 1644 härskade Ming-dynastin i Kina. Hela raden av kejsare var måna om och lade stor vikt vid estetiska värden. Till exempel var den femte, kejsar Zuande, som regerade 1425-35, kunglig beskyddare av konst. Han grundlade Ming-dynastins konstnärligt goda anseende och tillsatte en kommitté som skulle garantera den pågående produktionen av högkvalitativa konst- och bruksföremål. Bland annat skapades det dyrbara gula och gröna porslinet, porträtt och målningar på silke, kalligrafi och det karakteristiska blå-vita porslinet. Hela utställningen speglar en dynasti, känd för sina omfattande kulturella, ekonomiska och sociala insatser.

I Holland var man inte sen att haka på: I Delft började en stor fabrik att kopiera de kinesiska formerna och dekorerna – dock inte i porslin utan i fajans – i början på 1500-talet. Av den aktuella utställningen framgår både likheterna och olikheterna mellan Delft- och Ming-produkterna.

Ett av de mindre gallerierna har man reserverat för utsökta erotiska teckningar från Ferdinand Bertholet-samlingen.

”Ming, Emperors, Artists and Merchants in Ancient China” på De Nieuwe Kerk från 5 oktober till 2 februari 2014.

LÅT DIG PROVOCERAS!

Eindhoven: Vanligtvis förknippar man inte animerad film, karikatyrer och skämtteckningar med utbudet på ett modernt konstmuseum. Men denna höst spelar de huvudrollen i kombination med andra teckningar och videofilmer. Den aktuella utställningen flirtar med det som inte anses politiskt korrekt och har som syfte att provocera besökaren, så att hen börjar fundera på sitt eget beteende och förhållandet till sociala konventioner.

Vid en första anblick är verken inte nödvändigtvis politiskt korrekta, men de försöker tänja gränserna: de är bisarra, provocerande, av och till råa, överdrivna eller till och med fula. Sammanfattningsvis finns i vart och ett av verken någonting som inte är ”helt rätt”, och åskådaren reagerar antingen med ett skratt eller blir obehagligt berörd.

”Black or White” på Van Abbemuseum fram till 17 november 2013.

NY SYN PÅ AFRIKAS HISTORIA?

Stockholm: Nu har den kommit till Sverige och Stockholm från diverse utställningar runt omkring i världen: den nästan tusenåriga konstskatten från Nigeria, som grävdes fram under kolonialtiden, men ändå blev kvar i Afrika. För den som fått uppfattningen att Västafrika varit en ociviliserad fläck på kartan som i Joseph Conrads Mörkrets hjärta och afrikanerna ett primitivt folk utan konstnärliga uttryck blir mötet med den aktuella utställningen en veritabel ögonöppnare: Denna skulptursamling visar på en osannolik och otrolig hantverksskicklighet med föremål skapade av extremt duktiga konstgjutare i det västafrikanska handelscentret Ife.

De över 100 föremålen härstammar från Ife-regionens konstnärliga guldålder på 1300-talet. Vid konflikter eller i samband med ritualer grävde man ner dessa skatter, som inte hittades förrän i modern tid vid arkeologiska utgrävningar. Särskilt intresse knyts till de 10 kopparhuvudena, som hittades vid utgrävningar i Wunmonijie 1938-39. De olika detaljerade emblemen och ärrtatueringarna visar etnicitet eller ursprungsplats och ska troligen föreställa kungar eller drottningar.

”Afrikanska mästerverk – dynasty and divinity: Ife art in an ancient Nigeria”. Etnografiska museet i Bergrummet på Skeppsholmen fram till 23 februari 2014.

PRINSESSOR

Sigtuna: Nog måste det ha varit Sveriges färskaste lilla prinsessa, Estelle, som triggat igång tankarna på en utställning om prinsessor från 1000-talet till idag? Det vet Kulturens Värld förstås inte, men vi vet att man i Sigtuna har öppnat en brett upplagt utställning, som kombinerar historia och nutid, där arkeologi, kulturarv och konst ingår, och där historieskrivningen och kvinnorollen står i fokus.

Man ställer angelägna frågor och sätter fingret på delikata spörsmål genom att låta nutida konstnärer beskriva, tolka och gestalta sin uppfattning om 12 prinsessor, som fungerat som förebilder eller till och med varit nyskapande. De resonerar kring kvinnans roll genom tiderna, vad det betyder att bli bortgift, att utgöra en handelsvara eller spelpjäs i stormaktsspelen. Utställningen rannsakar också historieskrivningen genom att fundera över vem som äger tolkningsföreträdet, vem som ställer frågorna och vem som bestämmer svaren? Är något mer sant än annat? Och slutligen: Vilken historia berättar vi idag?

”Från Ingegerd till Estelle – en prinsessutställning” på Sigtuna museum fram till 15 januari 2014.

HIT KOMMER VÄRLDSELITEN

Boden: Ända sedan öppningen 2010 av Havremagasinet, en sexvånings konsthall på 3 600 kvadratmeter, har nutidens stora konstnärer dragits till Boden – och det har även besökarna. Projektet har blivit en enorm succé.

Sommaren 2013 och en bit in på hösten har alla sex våningsplanen använts till att beskriva ett enda land: Island, och alla, som haft förmånen att besöka denna pärla i Atlanten, vet att här finns allt: naturkrafter, vulkaner, glaciärer, varma källor, kraftfulla floder och havet runt om. En internationell curator, Gregory Volk från New York har plockat fram 16 konstnärer från Island, Danmark, USA, Tyskland, Schweiz och Sverige, som visar sina verk från Island. Den mest namnkunnige av alla dessa torde vara dansk-islänningen Olafur Eliasson.

Samtidigt får 8 fotografer från Boden tillfälle att visa en miniutställning med foton från förrförra sekelskiftet och framåt, och en av Bodenskolans stora mästare, Stig Sandberg, representeras med måleri.

”Elemental – Iceland and beyond” på Havremagasinet fram till 20 oktober 2013.

MUNCH x 2

Oslo: Givetvis passar Norge på att slå på stort, när nationalklenoden Edvard Munch (1863-1944) fyller 150 år. På både Nasjonalgalleriet och Munch-museet har väggarna fyllts med hans verk. Dessa två museer är var för sig världens största ägare av Munchs verk, vilket har gjort det möjligt för dem att presentera den mest omfattande utställningen någonsin.

Denne målargigant behöver nog inte någon närmare presentation, så därför är det på sin plats att istället nämna en del av det som händer i samband med jubileet, för Norge har insett vilken turistmagnet kulturen kan utvecklas till, och har börjat forma en strategi som lyfter kulturen. Tidigare har den storslagna naturen, fjordar och fjäll, varit främsta dragplåstret, men nu ska turisterna frestas att komplettera naturen med kulturen. Norge ska bli en ledande kulturnation, och regeringen har beslutat att bygga två nya museer i anslutning till de två befintliga: Nya Nasjonalmuseet till en kostnad av 6 miljarder svenska kronor, klart 2019 och Nya Munch-museet till en kostnad av 1,9 miljarder svenska kronor, klart 2018.

Tänk vad olja kan åstadkomma – både i hav och på duk!

”Munch 150” på Nasjonalgalleriet och Munch-museet fram till 13 oktober 2013.

KANSKE DEN STÖRSTE RENÄSSANSKONSTNÄREN

London: Han skulle ha följt i faderns fotspår och blivit guldsmed, men var mera intresserad av måleri och fick snart avgörande impulser från dåtidens ledande tyske grafiker Martin Schongauers. Som brukligt förväntades unga gesäller att ge sig ut på resor, så kallade Wanderjahre, och den unge Albrecht Dürer (1471-1528),var på resande fot 1490-94.

Verk från den tiden, från den unge Dürer, blir ofta till efter studier av hans egna drag och hans egen kropp. De visar dels en stor kunskap om fysionomierna, dels en otrolig skicklighet med pennan. Och hans teckningar och tryck – mer än hans målningar – har gjort honom till den mest erkända konstnären i sin tid. En del av detta epitet härrör troligen från hans dråpliga bibelillustrationer, som är kända i hela världen, men verken från hans ungdom, som nu visas, är väl så fantastiska.

”The Young Dürer: Drawing the Figure” från 17 oktober till 12 januari 2014.

KÄCKA EXPERIMENT OCH FÖRNYELSE

Florens: Denna höst har flera museer i Ryssland inklusive Nationalbiblioteket i St Petersburg lånat ut 120 målningar, skulpturer, orientaliska konstprodukter och etnografiska föremål från perioden 1890 till 1930 till Palazzo Strozzi i Florens. Konstprodukterna och de etnografiska föremålen kommer att visas gruppvis i vitrinskåp som i en antikvitetsaffär tillsammans med ursprungliga dokumentärfoton och vetenskapliga data från dåtidens berömda expeditioner.

Genom att visa moderna ryska konstverk samtidigt som man spejar åt öster leds tankarna över till den energi, som Avant-garde konstnärerna representerar. Ett exempel på detta är att ritningarna till Stravinskys opera Le Rossignol från 1914, gjorda av den rysk-franske målaren Alexandre Benois, får sällskap av japanska tryck. Ett annat att Kandinskys White Oval framträder tillsammans med teosofiska skepnader.

”The Russian Avant-garde, Siberia and the East” från 27 september till 19 januari 2014.

DE FOR I VÄSTERLED

Köpenhamn: Från inte mindre än 12 länder kommer en rad unika föremål, som ger ett modernt porträtt av vikingarna, som så många av oss har förutfattade meningar om: råa sällar, som inte lade fingrarna emellan, när det kom till motstånd mot deras framfarter.

På den nu aktuella utställningen dyker det emellertid upp en helt annan bild av vikingen, som givetvis aldrig blir någon velourtyp, men en man med längtan ut, lust att erövra och ganska så vildsint. Han var dessutom en sann handelsman, som genom krigsräder blev en del av den internationella världen, där han lät sig inspireras av och blev påverkad av både det materiella och det andliga.

Utställningens clou måste nog sägas vara det absolut längsta vikingaskeppet, som någonsin upphittats. Det är 37 meter långt, uppgrävt i Roskilde 1997 och visas för första gången i en utställning, placerat på ett för tillfället speciellt designat stålskelett.

”Viking” på Nationalmuseet fram till 17 november 2913.






Wood 2013

Trä 2013

Wood 2010

Trä 2010


Om konsthallen

Bli medlem

Kalendarium

Pågående utställningar

Tidigare utställningar

Kommande utställningar

Trä och design

För skolor

För dig som är ung


Nyhetsbrev

Konsthallens shop

Kontakt

Start








”Bilder av Kristina” på Livrustkammaren fram till 5 januari 2014.

Av Else Kjöller
Publicerad i Nr 3, september 2013 årgång 28