Teaterspegeln

DRAMATEN

Amadeus av Peter Shaffer. Regi Peter Langdal. Premiär 29 augusti.
Många av oss minns den lysande Philip Zandén i titelrollen på Stadsteatern i det dramatiska spelet mellan Mozart och den nästan, men bara nästan, lika genialiske kompositören Salieri. För att inte tala om Milos Formans sprudlande filmversion från 1984, som fick en välförtjänt Oscar för bästa film. Nu gäller det för Adam Pålsson, som slog igenom som Rasmus i TV-serien Torka aldrig tårar utan handskar, och Johan Rabeus i huvudrollerna att leva upp till de stora förebilderna. Peter Langdal, som har regisserat flera Mozartoperor, gör en uppsättning som sprakar av färger och musik.

De oskyldiga av Lilian Hellman. Regi Jenny Andreasson. Premiär 5 september.
Audrey Hepburn och Shirley Maclaine hade huvudrollerna i filmen från 1961 på Hellmans klassiker om Karen och Martha, som satsat allt på sin internatskola. Mary, en elev, som förödmjukats av rektorerna, sprider ut ett rykte om att relationen dem emellan är mer än vänskap kollegor emellan. Pjäsen, blev en skandalsuccé och förbjöds på flera håll på grund av sitt lesbiska tema. Karen och Martha spelas av Eva Röse och Jessica Liedberg och Mary av Sanna Sundqvist.

Sufflören – en teaterviskning av och med Andreas T Olsson. Premiär 20 september.
En monolog om en man som hittat sin rätta plats i livet – en kärleksfull hyllning till teatern, sedd ur ett grodperspektiv.

Necronomicon – en skräckmusikal av Gustav Tengby fritt efter diverse förebilder. Regi Rikard Lekander. Urpremiär 3 oktober. Känsliga besökare varnas – ett reklambudskap som lockar! En blodig skräckthriller, som äger rum djupt nere i en gruva, där hemska och oförklarliga fynd kräver sina offer. Staffan Göthe,Thérèse Brunnander och Eric Stern är bland de medverkande.

Jag försvinner av Arne Lygre. Regi Karl Dunér. Premiär 11 oktober.
Något okänt tvingar till uppbrott och flykt till en hotfull och skrämmande
tillvaro i främlingskap och exil – här prövas medkänslan och inlevelseförmågan.
Pjäsen är en av den norske dramatikerns främsta och hade urpremiär i Paris 2011. I rollerna bl a Elin Klinga, Marie Richardson, Peter Engman.

Woyzek av Georg Büchner. Regi Michael Thalheimer. Premiär 17 oktober.
Büchner dog endast 23 år gammal och efterlämnade bland mycket annat detta drama som är ett av de mest spelade och märkvärdigaste dramerna i historien. Det handlar om den fattige och eländige soldaten, som hunsas av alla och bedras av sin hustru. Till slut drivs han till en förtvivlad handling och blir mördare. Handlingen har verklighetsbakgrund. I titelrollen Erik Ehn.

Streber av Stig Dagerman. Regi Olle Jansson. Premiär 5 oktober.
Idealism eller snabba affärer är temat i dramat om de fyra vännerna som köpte en bilverkstad. En av dem vill snabbt gå vidare, sälja och ta en stor del av vinsten själv medan de andra vill fortsätta att leva i drömmen om det egna företaget. Mattias Stivell och Christopher Wagelin har några av de ledande rollerna. Premiärdagen skulle Dagerman ha fyllt 90 år. Föreställningen turnerar senare med Riksteatern.

STOCKHOLMS STADSTEATER

3.31.93 av Lars Norén. Regi Sofia Jupiter. Premiär 23 augusti. Är det ett rekord: 93 scener och 25 huvudroller? Noréns nya pjäs, som just haft urpremiär, skildrar en lång rad av aparta och ändå ganska vanliga människoöden: paret som fått ett dödfött barn, mannen som inte vill besöka sin döende mor, grannar som skvallrar om ett radhus som brinner ner. En stor del av ensemblen medverkar.

Stulna juveler av Kristina Lugn. Regi Åsa Kalmér. Premiär 16 augusti.
Som man kan vänta bjuds det på absurda relationer: poeten som till slut förförs av sin psykoanalytiker, som ser sin nya erövring som ”ett rutiningrepp” och kastar inte alltför faderliga blickar på poetens dotter. . . Psykoanalytikern spelas av Lennart Jähkel och poeten av Gunilla Röhr.

Blodsbröder av Willy Russel. Regi Alexander Öberg. Premiär 29 september.
Succémusikalen, som gått mer än trettio år i London, är en historia om ett tvillingpar som byts bort och växer upp i mycket skilda miljöer. De finner varandra och blir vänner, ovetande om släktskapet. Bland många andra spelas de två bröderna av Albin Flinkas och Anton Lundqvist.

Johnny Boy av Marianne Lindberg De Geer. Regi författaren. Urpremiär 28 september.
En pjäs som inspirerats av Mariannes egen relation med Björn Afzelius och med hans musik. Kajsa Ernst, Katarina Ewerlöf och Mina Azarian spelar de sörjande vid Johnnys bår.

Kung Lear av William Shakespeare. Regi Ole Anders Tandberg. Premiär 18 oktober.
Titelrollen är Sven Wollters avsked till teatern, kungen som vill abdikera men som tvekar om vem av döttrarna som skall överta tronen. Till slut drivs han av sin fåfänga och väljer de två, som smickrar mest, men som ljuger och som leder till en katastrof för den godtrogne fadern. I övriga roller bl a Sven Ahlström, Shanti Roney, Sten Ljunggren och Helena af Sandeberg.

Flickorna av Mia Törnqvist. Regi Helena Nilsson. Premiär 19 oktober.
Två systrar skall dela arvet efter sin döde far. Som vid alla sådana tillfällen kommer gamla minnen till ytan och aggressioner och konflikter om föräldrarnas kärlek spelas ut i ett drama som inspirerats av Lena Cronqvists såriga målningar. Ingalill Ellung och Kay Tinbäck Du Rées i de två rollerna.

Arnold av Harvey Fierstein. Regi Olof Hanson. Premiär 31 oktober.
1985 gjorde Krister Henriksson rollen som den kärlekskranke Arnold i ett komplicerat förhållande till Ed, en av Stadsteaterns största succéer någonsin. Nu nästan 30 år senare är det Rikard Wolffs tur att spela kärlekstrilogin med bl a Gerhard Hoberstorfer och Meg Westergren.

KUNGLIGA OPERAN

Parsifal av Richard Wagner. Regi Christof Loy. Premiär den 5 oktober.
In för Wagners 200-årsjubileum ger Operan kompositörens sista stora verk, Parsifal, en femtimmarsföreställning om den sökande kungen över Graalsällskapet. Michael Weinius i titelrollen och Katarina Dalayman som Kundry.

Salome av Richard Strauss. Regi Sofia Jupither. Premiär 30 november.
Girighet, besatthet, åtrå präglar historien om Salome, Herodes styvdotter, som begär Johannes Döparens huvud på ett fat. Operan bygger på Oscar Wildes drama. I titelrollen Nina Stemme.

GÖTEBORGSOPERAN

La Cage aux Folles av Harvey Fierstein och Jean Poiret. Regi Bo Hermansson. Premiär 7 september.
Fjäderboa och högklackat blir det när musikalen, som haft stor betydelse för de homosexuellas kamp, öppnar nattklubben La Cage aux Folles med Mikael Samuelson och Hans Josefsson i de ledande rollerna.

Billy Budd av Benjamin Britten. Regi Richard Jones. Premiär 14 september.
Det handlar om den sympatiske sjömannen som falskeligen anklagas för myteri. Peter Mattei gestaltar huvudrollen.

GÖTEBORGS STADSTEATER

Som ni vill ha det av William Shakespeare. Regi Stefan Metz. Premiär 6 september.
En komedi, placerad i swingens 1930-tal med förvecklingar, könsbyten och ljuv kärlek! I rollerna bl a Marie Delleskog, Sven-Åke Gustavsson och Göran Ragnerstam.

Frun från havet av Henrik Ibsen. Regi Egill Pálsson. Premiär 18 oktober.
Ytterligare en klassiker men här handlar det om tristess och olycklig kärlek. Huvudrollen spelas av Annika Hallin.

MALMÖ STADSTEATER

Misantropen av Molière. Regi Anna Pettersson. Premiär 28 september.
Hon är ursinnig över den förljugna societeten och säger sin mening rätt ut. Hon förälskar sig i sin absoluta motsats och så är dramat i full gång. Ett nytt regigrepp vänder upp och ned på den gamla klassikern: män spelar kvinnorollerna och vice versa.

Kärleksbrev av A R Gurney. Regi Susanne Karlsson. Premiär 24 oktober.
En brevberättelse i det lilla formatet: vi får följa två människors korrespondens under femtio år från barnkalasets tackbrev till det absolut sista brevet. I rollerna Tom Ahlsell och Li Brådhe.

MALMÖ OPERA

Miss Saigon av Alain Boublil och Claude-Michel Schönberg. Regi Robin Norton-Hale. Premiär 6 september.
Musikalen är en modern omdiktning av Puccinis Madame Butterfly, nu i Vietnam. I huvudrollerna Li-Tong Hsu och Philip Jalmelid.



Av Göran Hassler
Publicerad i Nr 3, september 2013 årgång 28